ענף התעופה היה בין הנפגעים הבולטים של מגפת הקורונה, אבל דווקא שוק המטוסים הפרטיים משגשג. נפח התנועה של מטוסים פרטיים בארצות-הברית, לפי פרמטרים של מספר ההמראות והנחיתות, מזנק ב-40 אחוזים משנה לשנה, עד לשיא של שנת 2008, לפני המשבר הפיננסי העולמי.

הגורמים העיקריים לשגשוג הזה כוללים את הניסיון לעקוף את התקנות בשדות התעופה ואת הרצון להימנע מהמטוסים המסחריים הצפופים, יחד עם צבירת העושר המוגברת של עשירי ארצות-הברית מאז תחילת המגפה. 

עליות מחירים חריגות

ימי מגפת הקורונה הטיבו עם המיליארדרים האמריקאים, שמאז מרץ 2020 התעשרו ב-62 אחוזים והרוויחו יותר מ-1.8 טריליון דולר, כל זה בתוך גל ההנפקות הגואה בשוק המניות בסביבה של ריבית נמוכה. לפי מחקר של מכון ג'פריס, נתונים מראים כי ככל שגל ההנפקות גואה - כך עולה היקף ההזמנות למטוסים פרטיים.

כתוצאה מכך, נרשמות עליות מחירים חריגות בשוק המטוסים הפרטיים, גם החדשים וגם המשומשים. המלאי של מטוסים פרטיים "יד שנייה" נמצא בשפל עולמי עבור כל יצרניות הסילון הפרטי, ובאירופה, למשל, המלאי הנמוך הביאו לזינוק של עד 30 אחוזים במחירי המטוסים הפרטיים.

מטוסים פרטיים הם בראש ובראשונה סמל סטטוס, אבל לא רק - הם גם יעילים מאוד ומאפשרים לאנשי העסקים לקצר את הדרך אל היעד, בלי נחיתות ביניים או לוחות זמנים מחייבים. כך, לעתים קרובות משתלם לחברות גדולות או אנשי עסקים פרטיים להחזיק מטוס פרטי ולהפוך טיסות עסקים, שבדרך-כלל אורכות יום שלם, לטיסה של כמה שעות בלבד - מה שכמובן מפנה זמן לשעות עבודה ופגישות. 

>> הכתבה פורסמה במקור בגלובס

הפיתויים החדשים

התערוכה האווירית בדובאי, שננעלה בשבוע שעבר, חשפה את הפיתויים החדשים של יצרניות המטוסים שנועדו למשוך אליהן את עשירי העולם. חברה-בת של לופטהנזה הגרמנית הציגה מטוס פרטי שיספק חווית טיסה יוקרתית כמו שיט ביאכטה, עם רמת נוחות של מלון חמישה כוכבים ופעילות פנאי מגוונת.

מרפסת המטוס (הדמיה: youtube)
כולל מרפסת שמש ישירות מתא המטוס | הדמיה: youtube

המטוס של לופטהנזה כולל מרפסת שמש שנשלפת כאשר המטוס חונה, ארבעה חדרי שינה זוגיים וחדר כושר. קהל היעד של לופטהנזה הוא טיילים עשירים מאוד, שמעוניינים בטיול מסביב לעולם בתנאים של מלון יוקרה ובזמן קצר הרבה יותר מטיול ביאכטה, שהוא יוקרתי אומנם אבל מסורבל וארוך הרבה יותר.

מטוס פרטי חונה (הדמיה: youtube)
המטוס הפרטי החדש של לופטהנזה מלא בכל התנאים של מלון יוקרה | הדמיה: youtube

פיתוחים נוספים של מטוסי יוקרה, זולים יותר, מגיעים מקבוצת נדל"ן מדובאי שמציעה מטוס שהוא מלון מעופף, עם שולחן אוכל לשמונה נוסעים, מטבח גורמה, די.ג'יי שמלווה את המסע וסוויטה. 

זיהום אווירי

כמובן, ההשפעות האקלימיות של תעשיית המטוסים הפרטיים לא מיטיבות עם משבר האקלים, בלשון המעטה. בפסגת האקלים בגלזגו בתחילת חודש נובמבר הוצגו נתונים המראים כי שעת טיסה אחת של מטוס פרטי פולטת אל האטמוספירה שני טון של פחמן דו-חמצני, כך שלמעשה, אחוז מהמטוסים אחראי ליותר מ-50 אחוזים מפליטת גזי החממה לאוויר. עוד הראו הנתונים כי המטוסים הפרטיים מזהמים עד כדי פי 14 פר נוסע, לעומת טיסות מסחריות רגילות, שגם הן לא האמצעי התחבורה הירוק ביותר.

לאור הנתונים הללו, יצרניות המטוסים הפרטיים עושות מאמצים לדלל את הזיהום האווירי על-ידי שימוש בדלקים מיוחדים, המפחיתים את פליטת הגזים המזהמים. לא מדובר במשימה פשוטה - הדלקים הפחות-מזהמים לא ניתנים לאספקה בכל שדות התעופה בעולם אלא רק ב-20 אתרים ייעודיים, והם יקרים מאוד ביחס לדלקים קונבנציונליים.