אחרי יותר משנה שענף התעופה נפגע קשה בעקבות נגיף הקורונה, כעת כשהשגרה מתחילה לחזור, נאלצות חברות התעופה להתמודד עם גזירה חדשה - מחסור בכוח אדם בביטחון הישראלי, דבר שעלול למנוע טיסות ליעדים רבים במהלך הקיץ. 

בעקבות המחסור בכוח אבטחה ביעדים שונים בעולם, לא מעט טיסות לאיים יוונים לא קיבלו עדיין אישור להמריא. בין האיים שנמצאים בסכנה ניתן למצוא את: רודוס, סנטוריני, סקיאתוס, מיקונוס, זקינטוס וסאמוס. בנוסף, 16טיסות לאיסלנד גם לא קיבלו אישור מאותה הסיבה.

גורם שמכיר את הפרטים מציין ש"בגלל הקורונה מאבטחים רבים הוצאו לחופשה ללא תשלום ורובם עוד לא חזרו, מה שגורם לעיכוב בהפעלת תחנות הקרקע ברחבי אירופה ואף לאיים שונים ביוון, וזו פגיעה כלכלית קשה. מי שעלול להיפגע מכך הם גם הנוסעים עצמם, שייאלצו להמתין לפיצוי או לדחות את חבילות הנופש והטיסות שרכשו למועדים אחרים. קיים מחסור חמור במאבטחים שלא חזרו לעבודה ומעדיפים להיות בחל"ת ולקבל דמי אבטלה".

סאמוס  (צילום: shutterstock, Nadezda Barkova)
סאמוס. הטיסות לאי נמצאות בסכנת ביטול | צילום: shutterstock, Nadezda Barkova

רונן קרסו, מנכ"ל איסתא הוליידס וסיור התאחדות סוכני הנסיעות, שיגר מכתב חריף בו טען ש"שנה וחצי גופי התיירות מדממים עקב סגירת נתב"ג לפעילות, מרבית העובדים בענף פוטרו או עדיין נמצאים בחל"ת וגם כעת הענף בפעילות נמוכה עקב חובת הבידוד לילדים השבים מחו"ל.

"תמוה ויותר מזה מקומם, שלאלו שכבר מתעתדים לטוס מודיעים שאולי ייאלצו להישאר בבית, עקב היעדר אבטחה. לא יתכן שיעשו מלחמות על גב חברות התעופה הישראליות והנוסעים. בטח לא בשנה שבה בתי המלון בארץ בתפוסה מלאה ואין אלטרנטיבות ליציאה לחופשה".

גם בחברת ארקיע הצטרפו למחאה על המצב וטענו שבעיית הביטחון מעניקה יתרון ברור לחברות זרות אשר לא כפופות לאישורי ביטחון ולכן הן יוכלו להוציא טיסות ללא הגבלה או חשש שיבוטלו. "ארקיע קוראת לשרת התחבורה מרב מיכאלי להיכנס לעובי הקורה ולמנוע את המצב המחפיר בו גורם אחד חשוב ככל שיהיה מפיל תעשייה שלמה", אומר עוז ברלוביץ', משנה למנכ"ל ארקיע ומנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל.

ברלוביץ' מוסיף: "המשמעות לאי אישור הטסת היעדים בחול היא השארת 10 טייסים ועוד 40-50 עובדים בחל"ת. אנחנו נותנים עבודה שצריכה להיות בתעופה ישראלית לחברות זרות. דווקא בשנה כזו, לאחר משבר הענק של חברות התעופה הישראליות מדינת ישראל צריכה לקחת אחריות ולאפשר את קיום הטיסות . לחברה שעם צי של 5-6 מטוסים, אי אישור טיסות ל מספר יעדים מביא להשבתת מטוס ולהביא חלופה של תעופה זרה שיכולה לטוס במקום מטוס ישראלי - זה פשוט הזוי".