ב-5 בנובמבר 2015 נפל דבר בשדה התעופה עובדה בדרום: חברת הלואו-קוסט ריינאייר החלה בשש טיסות שבועיות מקובנה, קרקוב ובודפשט. אליה נוספו עוד חברות לואו-קוסט, ובסופו של דבר הסתיים חודש נובמבר במספרים מרשימים: בנובמבר 2015 עברו בשדה התעופה עובדה 6,652 תיירים לאילת לעומת 3,317 תיירים בנובמבר 2014 (שהושפע מ"צוק איתן") – עלייה של 100.5%. ריינאייר, החברה האירית, חברת התעופה הגדולה ביותר באירופה, הביאה לבדה 3,786 תיירים והתחייבה להביא 80,000 נוסעים בשנה.

>> לפייסבוק של mako חופש

"מי חשב אי פעם שלאילת יגיעו תיירים מקובנה שבליטא, קרקוב בפולין ובודפשט בהונגריה? ומי חשב שישראלים מראשון לציון, ירושלים ובאר שבע ייכנסו למכונית, ינהגו שעות, יחנו את המכונית ויעלו על טיסה לקובנה או לבודפשט?", אמר אתמול חנן מוסקוביץ, מנהל נמלי התעופה אילת ועובדה. מסתבר שעבור טיסה במחירים שבין 15 ל-30 אירו לכיוון, הישראלים – וגם התיירים – מוכנים לעשות מאמץ.

בטיסות הראשונות עברו התיירים לבתי המלונות שהזמינו בסיני, אך לאחר מכן נשארו בישראל. עם זאת, חלקם של התיירים ממשיך לים המלח ואילו רבים מאלה שנשארים באילת הם צעירים לא ממוסדים, שמתאכסנים גם בלינה האלטרטיבית וגם במלונות שאינם חברים בהתאחדות המלונת בעיר ולכן המעקב אחריהם לא מדוייק.

קו החוף של אילת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אילת. גם היא התאוששה בזכות עובדה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

לזינוק הזה בטיסות לאילת, במדינה שבה לא ממש שורר שקט בטחוני, חברו גורמים אחדים. ראשיתם ברפורמת "השמיים הפתוחים" המאפשר לכל חברת תעופה שרוצה בכך לטוס לישראל. זריקת עידוד משמעותית נתנה לחברות התעופה התוכנית לעידוד התיירות לאילת על ידי משרד התיירות והתאחדות המלונות, שמשלמים לכל חברה 60 אירו על כל תייר שהיא מביאה לעיר הדרומית. לכך נוספה פתיחת השדה בעובדה לתיירות בינלאומית לפעילות 24 שעות ביממה, בניגוד לשעות מצומצמות בעבר.

התיירות הרוסית: מגאות לשפל ובחזרה

מי שבולטות עתה בנמל התעופה הן הטיסות מרוסיה. התיירות מרוסיה ומאוקראינה התחילה לגאות בעקבות ביטול הצורך בוויזה לישראל לפני שנים אחדות והגיעה עד ל-140,000 תיירים בשנה. הנפילה בערכו של הרובל מ-30 רובל לדולר ל-60 רובל לדולר ובעיות פוליטיות הורידו את המספרים לפחות מ-30,000.

בחודש האחרון ניכרת שוב ההתעוררות, בתיירות זו, בעקבות הפלת המטוס הרוסי מעל סיני בסוף אוקטובר השנה ושינוי מדיניות חברות התעופה בנושא טיסות מעליו. לכך נוספה הפלת מטוס הקרב הרוסי על ידי הטורקים ב-24 בנובמבר ושינוי המדיניות ברוסיה בנושא תיירות לטורקיה.

לפי דיווחי משרד התיירות, בסך הכל צפויות כ-200 טיסות במהלך החודשים נובמבר 2015 ועד סוף אפריל 2016, עם פוטנציאל של למעלה מ-100 אלף תיירים, ביניהן, מונארך הבריטית – שכבר החלה לנחות פעם בשבוע בעובדה – וחברות נוספות ובהן פגסוס, פינאייר ואחרות, שהביעו עניין ויזכו אף הן לאותו סבסוד.

תיירים מגיעים לשדה התעופה של עובדה (צילום: לשכת התיירות אילת)
תיירים מגיעים לשדה התעופה של עובדה | צילום: לשכת התיירות אילת

שר התיירות יריב לוין בירך את חברות התעופה על הצטרפותן לנוהל התמיכה. לדבריו, הצטרפותן של החברות הללו והגעתן לראשונה לישראל "מוכיחה שאפשר להביא לכאן את חברות התעופה הגדולות ובהחלט אפשר להביא לכאן תיירים רבים".

אילת ידעה כבר זמנים טובים יותר: עד שנת 2000 הגיעו לאילת קרוב ל-400 אלף תיירים, בעיקר מסקנדינביה. בעקבות האינתיפדה בסוף שנת 2000 ירדה התיירות לאילת לפחות מ-40 אלף נוסעים. "כל מבצע מפיל את התיירות", אומר מוסקוביץ.

כיום לוח טיסות שבועי בדצמבר, לדוגמה, כולל ביום ראשון טיסות ממוסקבה, קובנה ופריז, ביום שני טיסה מלנינגרד, ביום שלישי טיסה מקרקוב, ברביעי טיסה מהלסינקי, שתי טיסות ממוסקבה ואחת מבודפשט, ביום חמישי טיסה מקובנה, טיסה מרוסיה וטיסה מלוטון וביום שבת טיסה ממוסקבה וטיסות מקרקוב, בודפשט ורוסיה. סה"כ 16 טיסות שבועיות – והזרוע עוד נטויה.

הכתבה באדיבות אתר Monitour

>> כרתים זה פאסה: עכשיו יש טיסות לאי היפהפה הזה
>> מה המלון הכי טוב בארץ על פי טריפאדוויזר?