השמועות על נמלי תעופה חדשים המתוכננים לקום בישראל מלוות אותנו כבר לא מעט זמן. על מה לא שמענו? על נמל תעופה שיקום על אי מלאכותי מול חופי המדינה, על נמל תעופה בחיפה, רמת דוד, שדה תימן ואפילו הרחבה משמעותית של נתב"ג. ניסינו לעשות סדר בעניין ולהבין לעומק מהן בדיוק האופציות המונחות בימים אלו על שולחן מקבלי ההחלטות, ולאיזו מהן יש את הסיכוי הגדול ביותר להתממש בשנים הקרובות. 

>> כאוס: אלה שדות התעופה שהכי גרוע לנחות בהם עכשיו

>> יפה כמו הדבר האמיתי: 10 האיים המלאכותיים היפים בעולם

>> "נמלי התעופה הפכו לתחנות אוטובוס משודרגות"

כיום נתב"ג יודע לקלוט כ-25 מיליון טסים בשנה, אך כשמסתכלים 30-40 שנה קדימה המספרים כבר יכולים לטפס ל-60-70 מיליון נוסעים. האוכלוסייה גדלה, החופשות הופכות להיות נגישות ויותר תיירים צפויים להגיע. זו הסיבה שהקמת שדה נוסף עומדת על הפרק. נכון לעכשיו נראה שהקושי הכי גדול בפרויקט הזה  - הוא להחליט על מיקום שיהיה מוסכם על כולם.

תצפית על עמק יזרעאל מהר הקפיצה (צילום: נגה משל, mako חופש)
האפשרות להקים נמל תעופה בעמק יזרעאל עדיין על השולחן | צילום: נגה משל, mako חופש

"הוועדה איתרה עשרה אתרים פוטנציאליים וביניהם: רמת דוד, מגידו, חדרה, בית הלוי, חצור, צקלג, ערד, נבטים דימונה ורתמים"

במשך שנים ארוכות הוקמו מספר ועדות שהמליצו על הקמת נמלי תעופה פוטנציאליים, אך עד היום לא קיים אחד אפקטיבי מספיק לקליטת תעופה בינלאומית כמו נתב"ג ורמון. באוקטובר 2021 החליטה ממשלת ישראל לבטל החלטת ממשלה קודמת להקמת נמל תעופה ברמת דוד, ובינואר 2022 הוקמה ועדה לאיתור נמל תעופה משלים לנתב"ג, המורכבות מנציגי מרבית משרדי הממשלה, במטרה לבחון חלופות ולהמליץ על האופציות הטובות ביותר.

"הלכנו ואיתרנו מתוך מאות אתרים עשרה אתרים בארץ בעלי פוטנציאל להקמת נמל תעופה. הבשורה היא במספר האתרים, כי עד היום דיברו רק על רמת דוד ונבטים". כך מסביר ל-mako גורם בוועדה, שאיתרה עשרה אתרים פוטנציאליים וביניהם: רמת דוד, מגידו, חדרה, בית הלוי, חצור, צקלג, ערד, נבטים דימונה ורתמים. 

חוף תל אביב (צילום: StockStudio Aerials, shutterstock)
אי מלאכותי מול חופי המדינה אינו ישים בשלב הזה | צילום: StockStudio Aerials, shutterstock

אם שמעתם לאחרונה על החלום להקים נמל תעופה חדשני ויצירתי על אי מלאכותי מול חופי המדינה, צר לנו לבשר אך נראה שמדובר בפרויקט מורכב

במקביל לאיתור, הוועדה בחנה האם וכיצד ניתן להגדיל ולפתח את שדות התעופה הקטנים שכבר קיימים בישראל כיום. "השיטה השנייה הייתה לבחון מה אפשר לעשות בשדות קטנים קיימים, כמו בראש פינה, עטרות, שדה תימן וחיפה", הוא מפרט. לדבריו, מכל האתרים הללו, הוועדה רואה בשדה התעופה הקיים בחיפה כבעל פוטנציאל לגדול בצורה משמעותית. ומה לגבי הרחבת נתב"ג? "בנוגע לנתב"ג, ישנן מגבלות כמו תקנות הרעש, אבל לשאלה האם אפשר להגדיל? התשובה היא בגדול כן".

ומה לגבי שדה התעופה רמון, שנפתח רק בשנת 2019 ולא ממצא את מלוא הפוטנציאל הבינלאומי שלו? בוועדה הבינו שהמרחק שלו (כ-20 דקות מאילת) מונעת ממנו להיות שדה בינלאומי משמעותי לתושבי הארץ. המטרה כיום שהוא ימשוך בעיקר תיירים שיירצו להגיע לעיר הדרומית.

"בעבר בחנו הקמת אי מלאכותי בים"

ואם שמעתם לאחרונה על החלום להקים נמל תעופה חדשני ויצירתי על אי מלאכותי מול חופי המדינה, צר לנו לבשר אך נראה שמדובר בפרויקט מורכב, ללא פוטנציאל להתממש בעתיד הקרוב. "השיטה השלישית היא להסתכל על מה שבחנו בעבר בנוגע לאי מלאכותי בים. מדובר בפרויקט מאוד מורכב ויקר, ובטווח הקרוב הדבר הנכון הוא להמשיך במחקר בתחום. אני לא רואה יכולת בשנים הקרובות להקים אי", מדגיש הגורם.

"האופציה של הקמת אי נבחנה, אבל קיים דו"ח מקצועי עב כרס בנושא. עד כה לא נמצא פתרון ישים מיידית, אלא הצעה למחקר. אני מקווה שמשרד התחבורה או משרדים אחרים רלוונטיים ימשיכו להשקיע כסף בהמשך מחקר בנושא, כדי שכשהוא יבשיל, אולי הוא יוכל אף להחליף את נתב"ג", מסביר הגורם ומוסיף, "הרעיון נשמע פנטסטי, אבל זה פנטסטי גם ביכולת לממש אותו וזה החיסרון".

נתב"ג (צילום: Stanislav Samoylik, shutterstock)
התכנית להקמת נמל תעופה משלים לנתב"ג קיימות כבר שנים רבות | צילום: Stanislav Samoylik, shutterstock

הסיכוי הגדול ביותר הוא להרחבת נתב"ג בהתאם למגבלות הרעש, להפיכת שדה התעופה בחיפה לנמל שיכול לקלוט טיסות בינלאומיות קצרות טווח, ולהקמת נמל תעופה נוסף

במהלך השנה האחרונה הוועדה חולקה ל-6 צוותים מרכזיים שבחנו שיקולים שונים כמו כלכלה, תכנון סטטוטורי, סביבה, תחבורה, תעסוקה, חברה וביטחון. בין היתר עלו שאלות שונות, כמו מידת הסיכוי של השדה להצליח ברמה הכלכלית, האם הוא קרוב מדי לנתב"ג, אמצעי תחבורה מתאימים להגעה אליו ועד כמה הוא בעל פוטנציאל לפיתוח האזור ברמה הסוציו-אקונומית. בין היתר, נבחן גם האם ניתן לענות על צורכי התעופה, תוך כדי שהם מתיישבים עם צורכי הסביבה והאקלים.

נראה כי בטווח הקרוב והנראה לעין, הסיכוי הגדול ביותר הוא להרחבת נתב"ג בהתאם למגבלות הרעש, להפיכת שדה התעופה בחיפה לנמל שיכול לקלוט טיסות בינלאומיות קצרות טווח, ולהקמת נמל תעופה נוסף. "נדע לתת המלצות בנוגע לחיפה ונתב"ג, כמו גם להקדמת שדה חדש. כמובן שלכל חלופה יש יתרונות וחסרונות, זה לא קסם", אומר הגורם ומחדד, "גם מענה ראשוני למיליוני תושבים בטווח המיידי בשדה תעופה בינוני היא בשורה, כי שדה שיאפשר טווח טיסה של פחות מ-3 שעות ייתן מענה לכמעט 30 אחוז מהיעדים של הישראלים".

לפי כתב המינוי, על הוועדה לפרסם את המלצותיה עד לחודש ספטמבר, כאשר השלב הבא וההכרחי הוא החלטת ממשלה שתאמץ או תדחה אותן. בעיצומו של הליך בחירות, רק ימים יגידו מה יעלה בגורלן. "אנו נמצאים בשלב בו כל צוותי המשנה סיימו לסקור את ההמלצות שלהם, ועכשיו נותר לנו רק לארוז הכל. אין לנו עדיין המלצות ויש דילמות גדולות בנושא. להקמת שדה תעופה יש משמעויות רבות", מסכם הגורם.