הפיגוע שאירע שלשום בלילה באיסטנבול לא הוביל לגל של ביטולי טיסות מישראל לנמל התעופה אטאטורק שבעיר - כך נמסר אתמול מחברת טורקיש איירליינס, שציינה כי היו רק ביטולים בודדים בלבד. סוכני נסיעות מדווחים על מגמה דומה.

דנה לביא, משנה למנכ"ל הדקה ה–90, שפתחה שלשום בלילה חמ"ל בנתב"ג כדי לטפל בנוסעים שטיסותיהם בוטלו, מדווחת כי מלבד פניות על אודות גורל הטיסות המקוריות וחיפוש אחר טיסות חלופיות לאלה שטיסותיהם בוטלו, לא נרשמו ביטולים לטיסות של טורקיש איירליינס.

"אנשים מבינים ששדה התעופה באיסטנבול הוא נמל לטיסות המשך, שרק עוברים דרכו. אין ספק שמה שקרה מעורר חשש, אבל אנחנו כבר למודי ניסיון. האירוע גם לא הוביל לביטולים או עצירת הזמנות ליעדים אחרים, עונת הקיץ ממשיכה להתנהל כרגיל", אומרת לביא.

גם בחברת גוליבר מעידים שהם לא חשים שינויים משמעותיים. "יש בעיקר פניות לבירורים, בלי ביטולים רבים. חברת פגסוס איירליינס, שאף היא משמשת את הישראלים לטיסות המשך ליעדים אחרים, בכלל נוחתת בשדה תעופה אחר, כך שהטיסות שלה לא נפגעו", אומר רונן זאבי, סמנכ"ל שירות ופרויקטים בגוליבר.

בעקבות הפיגוע בוטלו אתמול שלוש מתוך תשע הטיסות היומיות בקו איסטנבול־תל אביב. לאור המצב, הודיעה טורקיש איירליינס כי נוסעים שהזמינו כרטיסים לאתמול והיום יוכלו לבטל אותם, לשנות מסלול או לשנות את מועד הטיסה עד 31 ביולי (כולל), ללא חיוב נוסף.

טיסות רבות נדחו (צילום: עזרי עמרם, חדשות 2)
לא נרשמו ביטולים רבים | צילום: עזרי עמרם, חדשות 2

45 טיסות שבועיות בקו תל אביב־איסטנבול

בשלב זה קשה להעריך אם הפיגוע ישפיע על הציפייה שהסכם הפיוס בין טורקיה לישראל יגרום לעלייה בכמות הישראלים שמבקרים באנטליה. בתחילת השבוע נרשמה בעיקר התעניינות של ישראלים בחבילות נופש "הכל כלול" באנטליה בקרב סוכני הנסיעות, אך לא חלה עלייה משמעותית בהזמנות. לביא מעריכה כי "ללא הפיגוע, הביקושים ליעד היו כנראה מתרוממים יפה, אבל עכשיו צריך לראות אם מה שקרה ישפיע".

אמנם בקושי חלו ביטולים, אבל ייתכן שהפיגוע ישפיע על הזמנות עתידיות בטורקיש איירליינס, הפופולרית כל כך בקרב הישראלים. הסיבה לפופולריות הרבה של החברה בקרב הנוסעים העוברים בנתב"ג קשורה בעיקר לעצירות הביניים הקצרות יחסית שהיא מאפשרת באיסטנבול לטיסות ההמשך למזרח הרחוק, ארה"ב ואירופה, ולמחירים הנוחים שהיא מציעה לכמה יעדים, לעומת חברות אחרות.

הישראלים אוהבים את הטיסות האלה עד כדי כך שהחברה מדורגת מאז 2013 במקום הראשון בפעילות בנתב"ג של חברת תעופה זרה, כשרק אל על הישראלית עוקפת אותה. לכן, הפיגוע שלשום, שגבה את חייהם של 41 אנשים, רלוונטי להרבה נוסעים ישראלים.

אמנם ישראלים רבים החרימו את אנטליה לאחר משט המרמרה, אך הפעילות של טורקיש איירליינס בישראל לא הושפעה לרעה והחברה רק גדלה. ב–2015 נרשמו 823 אלף תנועות נוסעים - עלייה של כ–19% לעומת 2014, והצפי הוא כי השנה המספרים רק יעלו, עם גידול במספר הטיסות שהחברה מציעה מישראל. החברה הגדילה בשנים האחרונות את כמות הטיסות בקו תל אביב־איסטנבול: מ–25 טיסות שבועיות ב–2012 ל–39 טיסות שבועיות ב-2013, כשכיום החברה כבר מגיעה ל–45 טיסות שבועיות.

אין תמונה
ייתכן שהפיגוע ישפיע על הזמנות עתידיות

"להסכם הפיוס היבט כלכלי חשוב"

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, הביע אתמול תמיכה מלאה בהיבט הכלכלי של הסכם הפיוס בין טורכיה וישראל. לדבריו, "אי־אפשר להתעלם מהחשיבות הכלכלית המיוחדת של יחסי טורקיה וישראל".

לין אמר כי "אמנם יש להסכם משמעויות רגשיות מוצדקות והיבטים מדיניים רבי חשיבות, אך אי־אפשר להתעלם מהחשיבות הכלכלית המיוחדת לישראל ביחסיה עם טורקיה".

לדברי לין, "ייצוב יחסי הכלכלה בין ישראל לטורקיה והמשך פיתוחם הוא בעל חשיבות רבה לכלכלת ישראל וליצוא בכללו, ולא רק בתחום הגז. פיתוח יחסי הסחר, התיירות וההשקעות בין שתי המדינות יהווה תרומה חשובה דווקא בתקופה הנוכחית. חשוב מאוד ליצור יציבות נמשכת ביחסינו מול טורקיה, ורצוי מאוד שאישור ההסכם, בהתייחסות להיבטים הכלכליים, ייעשה בתמיכה רחבה על ידי הקבינט או מליאת הממשלה".

לפי איגוד לשכות המסחר, בהתבסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, היבוא מטורקיה הסתכם ב–2015 ב-2.4 מיליארד דולר, ב–2014 ב-2.7 מיליארד דולר וב–2013 ב–2.4 מיליארד דולר. היצוא לטורכיה הגיע ב–2015 ל–1.7 מיליארד דולר, ב–2014 ל–2.8 מיליארד דולר וב–2013 ל–2.5 מיליארד דולר.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker. עוד באתר:
>> יותר ערוצים ושחקנים חדשים: כך מתכוון נתניהו לטלטל את שוק התקשורת
>> הקשר בין מבול האקזיטים בהיי-טק למחירי הדירות