טיסות שמתבטלות, תורים אינסופיים ומזוודות שנעלמות - מה קורה בנתב"ג? על רקע המחסור בכוח אדם בענף התעופה ובחברות שמספקות את שירותי הקרקע, עשרות מזוודות הולכות לאיבוד ולעיתים לא מועמסות על המטוסים מלכתחילה. בתקופה האחרונה, עקב הזינוק בכמות הטיסות והנוסעים, התופעה הפכה נרחבת יותר.

הנוסעת עדי צרפתי איבדה את המזוודה שלה כשטסה לאתונה ובתיעוד שלה שפורסם ב-N12, עשרות מזוודות אבודות שוכבות בחדרים האחוריים בנתב"ג. מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הסביר: "יש מחסור מאוד משמעותי בכוח אדם. זו תוצאה של עומס מאוד גדול בשרשרת התפעולית שבה חסרים אנשים. קברניט הטיסה צריך לקבל החלטה אם הוא ממתין שיעמיסו את המזוודות, או שפשוט ממריא אחרת יאבד את הסלוט והצוות יישרף. לא מספיקים להעמיס את כל המזוודות, ובחלק מהמקרים הטיסה יוצאת".

זו החלטה של הקברניט?
"של הקברניט או של השדה. מה שרואים בתמונות זה כמויות מצטברות, זה לא אומר שכל יום זאת כמות המזוודות שנשארת. כמות הנוסעים הולכת ועולה והמערכת מתאימה את עצמה. כמות האנשים שטסים אצלנו עם טרולי הולכת וגדלה. זו לא סיטואציה ייחודית לנתב"ג, זה קיים בכל נמלי התעופה. נתב"ג לקח החלטה מאוד נכונה. הוא יכול היה להגיד שהוא מגביל את כמות הטיסות והסלוטים, אבל זה היה מקפיץ את המחירים בעוד 30%".

מזוודות נטושות בנתב"ג (צילום: עדי צרפתי)
מזוודות נטושות בנתב"ג | צילום: עדי צרפתי

סירקיס מעריך שבחודשים יולי-אוגוסט, חודשי השיא, צפוי דווקא להיות שיפור: "הגענו לשיא. אם נשווה את החוויה של מי שטס היום לזו שתהיה במהלך החודשים יולי-אוגוסט, אני חושב שנתב"ג הולך ומשתפר. התהליכים משתפרים".

המחירים פסיכים ויעלו עוד ביולי-אוגוסט.
"יש התייקרות אקסוגנית שלא קשורה בכלל לחברות התעופה. ברבעון הזה ב-2019 מחירי הדלק נעו סביב ה-700 דולר לטון. הבוקר הם נעים במחיר שהוא בדיוק פי שתיים, 1,300 דולר לטון. כלל האצבע זה בין 10-15 דולר לשעת טיסה לנוסע, אז לצורך הדוגמה טיסה ללונדון, חמש שעות, יש התייקרות של קרוב ל-100 דולר. תוסיפו לזה את השינויים במטבעות והעובדה ששדות התעופה חפצי חיים והעלו את מחירי האגרות והשירותים".

מה יש לצפות מבחינת המחירים בחודשים הבאים?
"בגלל שאין תוספת של סלוטים וקפסיטי, המחירים עולים. כמובן שבספטמבר המחירים יהיו נוחים יותר. מה שאנחנו מייחלים לו זה שמחירי הדלק יירדו. הם נמצאים כרגע בשיא של שנים בגלל הפלישה של רוסיה לאוקראינה. זה לא קשור לתעשייה שלנו".

צרפתי, שהמזוודה שלה נשארה מאחור ושבה אליה רק כעבור ימים ארוכים, סיפרה: "הייתה לנו טיסה מישראל לאתונה ומאתונה לסנטוריני. כשהגעתי לשדה התעופה באתונה חיכיתי למזוודה, ואין מזוודה. התחלתי את החופשה בלי המזוודה, חשבתי שהיא תגיע אולי אחרי כמה ימים לאתונה או לסנטוריני, אבל היא לא הגיעה. שמונה ימים הייתה בלי מזוודה, בלי בגדים, רק עם שני בגדים ים, כפכפי הוויאנס וזהו".

מה אמרו בחברה?
"התקשרתי לחברת אג'יאן ולא היה מענה מהם, רק מיילים. בנתב"ג אין עם מי לדבר, לא עונים לטלפונים. הפעלנו חברים ומשפחה מהארץ, כולם ניסו למצוא פתרון אבל פשוט לא היה עם מי לדבר. כשחזרתי לארץ חיפשתי את המזוודה בנתב"ג ומה שראיתי שם היה מטורף. הלכתי למחלקת אבידות, הכל זרוק ומעורבב".

יכולת לקחת כל מזוודה שתרצי.
"את יכולה פשוט לקחת מזוודה וללכת. אף אחד לא ידע שלקחתי את המזוודה שלי, פשוט פתחתי ולקחתי. על המזוודות היו מספרי טלפונים, צילמתי אותם והתקשרתי לאנשים כדי שיבואו לקחת את המזוודות שלהם".