מטוס איבריה
"במשך כל הטיול חיינו בעיקר על סנדוויצ'ים עם שוקולד"
קבוצה של 29 נוסעים מהציבור הדתי, כולם בני 60 פלוס, שטסו בטיסת איבריה מישראל למרכז אמריקה, נדהמו לגלות כי כל המזוודות שלהם לא הגיעו ליעדן. לטענתם, רק לאחר כ-3 ימים חלק מהמטען הכולל נמצא והושב לידיהם, בעוד שיתר המזוודות הגיעו כעבור 5 ימים. הכבודה הכילה, בין היתר, מזון כשר שהיה אמור לשרת את הנוסעים משך כל ימי הטיול.

המקרה המצער קרה בינואר השנה, כשקבוצת המטיילים הישראלית עלתה על מטוס לקוסטה ריקה במסגרת טיול מאורגן של חברת הטיולים שי בר אילן, שנמשך כ-22 יום. כשהקבוצה נחתה בסאן חוזה, הנוסעים המתינו ליד מסוע המזוודות שעה ארוכה, אך לתדהמתם, כל 32 המזוודות לא היו על המסוע. לטענת חברי הקבוצה, במשך שלושת הימים הבאים ניסו מארגני הטיול להשיב את המטען האבוד, אך אלה נתקלו ביחס מזלזל ובחוסר רצון לזרז את השבת הציוד.

"לי לבד היו 2 ארגזים ו-5 מזוודות - אחת עם חפצים אישיים והשאר אוכל שהיה מיועד גם לקובה וגם לגוואטמלה", מספרת רונית סלע, מדריכת הטיול. "ארזנו בארגזים בשר קפוא מוכן שנקנה בכסף רב והיה אמור לשמש אותנו לכל אורך הטיול. אחרי 3 ימים, כשהמטען שלנו נמצא, נאלצנו לזרוק את הבשר וכן את הגבינות שנקנו בארץ. במשך כל הטיול חיינו בעיקר על סנדוויצ'ים עם שוקולד, כי גבינות אסור לקנות בחו"ל וגם לא נקניק. בזבזנו הרבה מאוד זמן על עצבים וטלפונים חוזרים ונשנים לחברת התעופה, אבל חברת איבריה התנהגה אלינו בצורה מחפירה, עד כדי כך שנציגיה ניתקו לנו שיחות בפנים".

לטענת הנוסעים, רק כעבור 3 ימים חלק מהמזוודות הושבו אליהם, אבל יתר המטיילים נאלצו לחכות 5 ימים עד שיקבלו את הציוד האישי שלהם. בנוסף לזאת, הנוסעים טוענים שחלק מהמזוודות הגיעו פגומות.

בחברת הטיולים שי בר אילן, טוענים כי מעולם לא נתקלו במקרה שערורייתי שכזה. "כחברה המתמחה בטיולים ליעדים רחוקים בעולם, בדגש על קהל דתי עם אוכל כשר, אנו נתקלים מידי פעם בתקלות של אי הגעת מטען. אבל זה לרוב נשאר ברמה של מזוודה או שתיים לכל הקבוצה. מעולם לא נתקלנו במקרה שלכל האנשים בקבוצה (33 איש) לא הגיעו המזוודות. קבוצה שלמה ללא בגדים להחלפה, ללא ציוד אלמנטרי כגון מעילים, ללא טלית ותפילין למשך כל כך הרבה זמן" אומר מוטי זלוניק, מנכ"ל שי בר אילן,

"מצבם העגום של מטיילינו חייב אותנו לתקן את תכנית הטיול בימים הראשונים ולהוציא כמה אלפי דולרים שלא תוכננו בתקציב, כגון ביטול רחצה באתר מסוים בגלל שלא היו בגדי ים ומגבות, ובמקומו ביקור באתר שעלות הכניסה לקבוצה הייתה כמה מאות דולרים" הוא מוסיף.

>> בואו לקבל ייעוץ משפטי בפרקליטי IL

13 שעות טיסה בלי דבר מזון

משתתפי הטיול וכן המארגנים, טוענים כי בעקבות המקרה, הם נאלצו להתמודד עם סיטואציות בעייתיות מבחינת מזון וחוסר בציוד אישי הכרחי, אך לצערם, הסיפור לא הסתיים שם. בטיסת חזור מגוואטמלה למדריד (בדרכם חזרה לארץ), חברת התעופה איבריה לא סיפקה לנוסעים אוכל כשר - כפי שהוזמן מבעוד מועד. כך הם נאלצו לטוס בלית ברירה במשך 13 שעות כאשר לא בא דבר לפיהם זולת שתייה קלה.

חברי הקבוצה, 29 במספר, פנו לעו"ד אשר רוטבאום, מומחה לדיני תעופה, על מנת שייצג אותם מול חברת התעופה איבריה. עו"ד רוטבאום טוען בכתב התביעה, כי בהתאם לאמנת מונטריאול שנכנסה לתוקף בישראל ב-20 למרץ 2011, יש לפצות את הנוסעים בגין איחור בהגעת הכבודה בפיצוי של 3,000 שקל לכל נוסע. הפיצוי המקסימלי במקרים כאלה אמנם יכול להגיע עד 6,800 שקל, אך עו"ד רוטבאום טוען כי במקרה זה, היות והכבודה הושבה לבעליה לאחר 3 ימים, יש לשקף את עוגמת הנפש והנזקים הריאליים שנגרמו לנוסעים ב-3,000 שקל לכל נוסע. באותה התביעה, הקבוצה באמצעות עו"ד רוטבאום תובעת 2,000 שקל לכל נוסע בגין אי אספקת אוכל כשר בטיסת החזור מגוואטמלה למדריד. סה"כ נזקיהם של התובעים נערכים ב-150 אלף שקל.

* חברת התעופה איבריה נמנעה מלתת תגובה

>> בואו להתייעץ בפורום תביעות נזקי תעופה ותיירות בפרקליטי IL
>> סבלה משירות כושל במלון - וקיבלה פיצוי שלא יכלה לממש