בעקבות הפיצוץ בפגישה עם הנהלת ארקיע ביום חמישי האחרון, הודיעו הבוקר טייסי החברה על מהלך ארגוני ראשון לשיבוש פעילות החברה. הפגישה שנערכה ביום חמישי הסתיימה ללא התקדמות בשיחות שבין ההנהלה לבין הטייסים, שהכריזו על סכסוך עבודה לפני יותר משבועיים.

טייסי ארקיע החליטו שלא לפגוע בנוסעי החברה בשלב זה, אך שלושה טייסים מתוך ארבעה לא התייצבו הבוקר לקורס הכשרה, במהלך הצהרתי הנוגע לאפיקי הקידום שהובטחו לטייסים עם ותק מסוים אך לא ממומשים מצד ההנהלה, לטענות הטייסים. בתגובה, ביטלה ההנהלה את הקורס אך לא נקבע מועד מחודש לניהול המשא ומתן. אם הטייסים ימשיכו שלא להתייצב להכשרות, הדבר צפוי לפגוע בכשירות המבצעית של צי הטייסים.

טייסי החברה טוענים כי ישנה פגיעה בטייסים ותיקים בחברה שטסו עד כה במטוסי ה-ATR ששימשו לטיסות פנים, והחברה מכרה ארבעה מהם בשנה האחרונה. לדבריהם, החברה מקדמת קצינים ראשונים צעירים שטסים על מטוסי הסילון על חשבון הטייסים שנענו לבקשת החברה וטסו במטוסים המיושנים. הטייסים צברו ותק במטוסים שהוצאו משימוש ועתה אין להם מספיק שעות טיסה כדי להרוויח את הקידום. לכן ישנה פגיעה בעשרות אחוזים בשכרם וביכולת הקידום שלהם. הטייסים טוענים כי בסכסוך שהוכרז בדצמבר 2016 והגיע לסיומו אפריל 2017, נושאים אלו היו אמורים להיות מוסדרים אך ההנהלה לא מקיימת את הבטחותיה כלפיהם.

גורמים המקורבים למשא ומתן מעריכים כי אם לא תחול התקדמות בשיחות, טייסי החברה לא יהססו להחריף את צעדיהם ולפתוח בעיצומים ובשיבושי טיסות. בשבוע זה בו משפחות רבות טסות לנפוש את חג השבועות באילת, יכול לגרום הדבר לאי נעימויות לנוסעים רבים.

קו החוף של אילת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אילת. בשבוע הזה עולות הטיסות לעיר הדרומית | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

טייסי ארקיע הכריזו על סכסוך עבודה דרך הסתדרות העובדים לאחר שלטענתם, הנהלת החברה נקטה בשנה האחרונה בשורה של צעדים שפגעו בתנאי העסקתם ובמשכורתם. זאת למרות שרק לפני כשנה וחצי נחתם מולם הסכם עבודה חדש המסדיר את שכרם. הסכם העבודה שנחתם הבטיח העלאת שכר הטייסים ב-22% לשעה בטיסות במטוסי הסילון, לפי מדרגות ותק מסוימות.

לטענות הטייסים, הגידול בפעילות הפנים והחוץ ארצית גרם להעברת רוב הפעילות הפנים ארצית למטוסי הסילון בשנה האחרונה, וחכירה של יותר מטוסים זרים לפעילות בחו"ל - עם צוותי אוויר זרים שמפעילים את הטיסות. מתחילת השנה גדל נפח הפעילות של ארקיע בטיסות בינלאומיות ב-28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ובתנועה הפנים ארצית רשמה ארקיע גידול של 1% בתנועת הנוסעים (למרות ירידה כללית של כ-10% בטיסות הפנים לאילת מתחילת השנה) וארקיע מחזיקה סך של כ-73% מהתנועות מנתב"ג לאילת, לפי נתוני רש"ת. כדי להתמודד עם הגידול, החברה מחכירה מטוסים וצוותי אוויר זרים בטיסות בינלאומיות בלבד (ולא פנים ארציות) בכפוף להגבלה של רשות התעופה האזרחית, המגבילה את המטוסים הזרים שיכולים לנחות בשדה באילת מטעמי בטיחות.

כך נוצר מצב בו טייסי החברה מנותבים לטיסות על מטוסי הסילון בטיסות פנים ארציות. במצב כזה הטייסים אומנם משתכרים יותר לשעה - אך מאבדים שעות טיסה רבות בהשוואה לשעות הטיסה בקווים לאירופה, וכך נפגעת משכורתם. כך למשל, טייס בחברה יכול לצאת ליום עבודה ב-8 בבוקר, להפעיל טיסה מנתב"ג לאילת ובחזרה, לנייד מטוס משדה דב לנתב"ג, לחזור הביתה אחרי שמונה שעות עבודה, ולקבל שכר רק בגין שעתיים וחצי שעות טיסה.

מטוס של ארקיע (צילום:  יחסי ציבור )
חוסר הסכמה על גובה שכר הטייסים | צילום: יחסי ציבור

הטייסים מבקשים לפיכך להשתכר לפי מינימום פעילות של שלוש שעות וחצי או לשוב ולקבל טיסות בקווים הבינלאומיים, שם שעות עבודתם ארוכות יותר בשל מרחקי הטיסה. אפשרות נוספת היא להעלות מחדש את גובה השכר השעתי.

בנוסף, מוחים הטייסים על השימוש במטוסים ובצוותים זרים וטוענים כי המדיניות פוגעת גם בעובדים וגם בנוסעי החברה ובבטיחות הטיסה. "רבים מהמטוסים החכורים לא עומדים בדרישות הבטיחות הישראלית, שמציבים רף גבוה יותר. אומנם יש עמידה בתקנות האירופאית אך יש ירידה באיכות הטיסה לפי התקן הישראלי, כך למשל ברמת הטיסה ובגודל צוותי האוויר", מסביר גורם בענף התעופה.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker. עוד באתר:
>> "לכאן מגיע כל מי שרוצה לברוח רחוק מישראל, אבל להישאר בתוכה"
>> בדרך לכאוס תחבורתי? פוצץ מכרז המוניות בנתב"ג