קבוצה של 106 נוסעים, חסידי אומן שטסו עם חברת סאן דור לקייב לפני שלוש שנים, תקבל את הפיצוי הכספי הגבוה ביותר שניתן בישראל לקבוצת נוסעים מאורגנת.

לאחר שהקבוצה סיימה את הנסיעה שלהם הם הגיעו לשדה התעופה בקייב כדי לחזור לארץ. לאחר שעברו את הליך הבידוק, הם קיבלו את כרטיסי הטיסה והמתינו לעלות למטוס. כמה דקות לפני תחילת הבורדינג נאמר לנוסעים שהטיסה מבוטלת ולא ברור מתי ייקבע מועד חדש.

>>הטיסה בוטלה? זה מה שמגיע לכם לקבל

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש 

"זרקו אותנו בשדה התעופה", טען אחד הנוסעים. "ישנו על ספסלים, שטיחים וכיסאות כל הלילה. נציגי החברה לא טרחו לעדכן אותנו מה קורה. במקום להעביר אותנו לבתי מלון ולדאוג לנו לאוכל ולשתייה כפי שהחוק מחייב פשוט הפקירו אותנו. ממש ככה".

נוסעים תקועים בקייב (צילום: באדיבות המצולמים)
צילום: באדיבות המצולמים

נוסע אחר הוסיף: "זה לא נוסע אחד או שניים שנתקעו, זה 106 נוסעים. זה לא הגיוני שחברת תעופה תתנהג ככה כלפי כל כך הרבה אנשים. לא קיבלנו שום יחס. השאירו אותנו להסתדר לבד. בנוסף לזה, הפסדנו ימי עבודה".

"הם סגרו את הדלפק והלכו", תיאר עוד נוסע. "אף אחד לא דיבר איתנו. לא יכולנו לקנות שם אוכל כי לא קיבלו את הדולרים שלנו בשדה התעופה. לא מים, לא כלום. לא סיפקו לנו חבילות תקשורת כדי להתקשר למשפחות שלנו ולעדכן אותם במה שעובר עלינו".

לבסוף, לאחר איחור של 17 שעות, שכלל לילה שלם, המריאו הנוסעים בחזרה לארץ. 

כאשר הם פנו לחברת סאן דור לקבל פיצוי על האירוע, הוצע להם 100 דולר לכל נוסע. נציג קשרי הלקוחות של החברה הסביר שהטיסה בוטלה עקב תקלה טכנית במטוס ובאותו זמן חל ראש השנה האזרחי וכל בתי המלון בקייב היו בתפוסה מלאה. עוד נטען בפני הנוסעים שנציגי החברה עשו ככל יכולתם לסייע בשתייה ומזון.

קבוצת הנוסעים לא הסכימה לקבל זאת, ובאמצעות עו"ד אשר רוטבאום, מומחה לדיני תעופה, הם הגישו תביעה נגד החברה לבית משפט השלום ברחובות ודרשו פיצוי של 530 אלף שקלים בסה"כ לכולם.


במהלך המשפט טען עו"ד רוטבאום בשמם שהחברה ידעה על התקלה במטוס הרבה לפני ההמראה ויכולה הייתה להיערך בהתאם ולדאוג לנוסעים. עוד התברר בדיון, שהחברה אמרה לנוסעים לקחת מוניות בעצמם לעיר ורק לאחר מכן יקבלו את הכסף במקום לדאוג להסעתם.

עו"ד אשר רוטבאום (צילום: מירב פלברג, יחצ)
עו"ד אשר רוטבאום | צילום: מירב פלברג, יחצ

נציג החברה טען מנגד כי באותו הזמן לא היה אוכל כשר זמין כדי לחלק לנוסעים וסופק להם כיבוד קל בלבד.

בנוסף, במהלך הדיון התברר שכבר בשעה שלוש לפנות בוקר המטוס היה מוכן להמראה אחרי תיקון התקלה, אך לדבריו הצוות לא יכול היה להמריא עם הנוסעים בגלל שעברו את שעות הפעילות הקבועות על פי חוקי התעופה.

בסופו של דבר, הסכימו הצדדים שהשופטת רנה הירש תקבל החלטה בעניין.

השופטת פסקה שכל כל אחד מהנוסעים יקבל פיצוי של 5,600 שקל (593,600 אלף שקלים בסך הכל) , בנוסף שכר טרחת עו"ד של 58,500 שקל והחזר אגרת בית משפט בסכום של 14,840 שקל. כל סכום הפיצוי הינו 666,940 שקלים.