"מוסרת חינם שני כרטיסי טיסה לניו יורק לעוד יומיים": לא מדובר בבדיחה, כי אם בפוסט שהועלה בקבוצת הפייסבוק "חו"ל זה כאן". הפוסט הזה משקף את המצב שאליו הגיע ענף התעופה בעיצומו של המשבר החמור ביותר בתולדותיו. נוסעים רבים נתקעו עם כרטיסי טיסה שרכשו ושאינם יכולים לבטל, כך למשל בקנייה ישירה מחברות תעופה זרות ובכללן מחברות לואו קוסט.

לוחות היד השנייה מלאים בהצעות לרכישת כרטיסי טיסה ליעדים שונים, ובאתר smartair אף הקימו זירת יד 2 שבה ניתן לפרסם כרטיסים לטיסות לואו קוסט, בלי קשר היכן נרכשו. הכרטיסים מפורסמים בזירה של סמארטאייר, ובמקרה שכרטיס יימכר, סמארטאייר תזכה את המוכר למימוש הסכום באתר שלה. כמו כן, סמארטאייר תעניק 50 דולר זיכוי (בלי קשר למכירת הכרטיס). 

מבצעי הביטול חינם נמשכים 

עוד לפני העמקת המשבר, חברות התעופה והתיירות יצאו במהלכים של ביטולים חינם למזמינים טיסות וחופשות עתידיות, זאת במטרה לשפר את תזרים המזומנים ולהסיר את החסם של הצרכנים. אלא שהחשש מהלא נודע לא שחרר את עוצר ההזמנות, לפחות לא במידה מספקת, ולכן המבצעים עולים שלב.

כך, ישראייר תציע חבילות נופש לכלל יעדיה ב-249 דולר לכל ימי השנה, כאשר ניתן לשלם כעם מקדמה של 49 דולר, ואת שאר הסכום להשלים בטווח של חודש לפני היציאה. המחיר כולל דמי ביטול של 7 ימים לפי היציאה עד חודש יוני, או 14 ימים לחודשי יולי-אוגוסט. המבצע תקף למזמינים עד 12 במרץ 2020 או עד גמר המלאי.

גם אל על ממשיכה במבצע ביטולי החינם לרוכשים כרטיסים ברמת מחיר "קלאסיק" (כולל כבודה והושבה) לאירופה, לטיסות עד לחודש מרץ 2021. המבצע תקף בשלב זה עד 10 במרץ.

בצד השאיפה לעורר את מחלקות ההזמנות, עיקר הפניות של צרכנים כיום לחברות התעופה ולסוכני הנסיעות הן במטרה לבטל או לברר על תנאי הביטול. באתר אל על יש טופס לביטול טיסה, לשם ייעול התהליך. החברה מאפשרת לבטל כרטיסי טיסה שנרכשו לארה"ב ולקנדה (ללא מגבלת זמן בנוגע למועד יציאת הטיסה), ולאירופה בהתאם לרוכשים כרטיסים במבצע ביטול חינמי.

באתר הזמנות הכרטיסים אליס אף הטמיעו מערכת המאפשרת לבטל טיסה שהוזמנה בקרב כלל חברות התעופה. כל נוסע יוכל לראות את האופציות העומדות בפניו, בהתאם לתנאי הביטול של הכרטיס שרכש לפי מדיניות חברת התעופה.