התקופה הבוערת בשנה בנמל התעופה בן גוריון כבר החלה, עם יציאת הילדים לחופש וחופשות הקיץ המשפחתיות בחו"ל. לפי נתוני רשות שדות התעופה (רש"ת), בקיץ של 2018 צפויה עלייה של 14% בביקוש לטיסות בינלאומיות. 

הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך:

המיליונרית שבזבזה מיליונים במתחם שרונה

הסוד של האנשים שפורשים בגיל 30

הגידול המשמעותי ביותר נרשם בטיסות הלואו־קוסט. גידול משמעותי נוסף נרשם בתחרות בין חברות התעופה הטסות לישראל וממנה על יעדים זהים — ובקיץ הקרוב יגיע מספר קווי התעופה שיופעלו על ידי שלוש חברות או יותר ל–25 קווים, לעומת 19 קווים בקיץ 2017, ו–13 קווים בלבד לפני החתימה על הסכמי השמים הפתוחים.

ריבוי החברות, האפשרויות והטיסות מוביל לתחרות על הלקוחות, אבל לצד היתרונות יש לא מעט בעיות הנגרמות לנוסעים. הבעיות הבולטות הן עיכוב במועד ההמראה, או גרוע מכך — בביטול הטיסה.

 

בשבועות האחרונים סובלת החברה הגדולה בנתב"ג, אל על, מגל ביטולי טיסות לארה"ב ולמזרח הרחוק, הנובע מלוח טיסות עמוס במיוחד לחודשי הקיץ ובשל היחסים בין החברה לטייסיה, שנמצאים בהליך גישור מתמשך לגבי תנאי העסקתם. כתוצאה מכך, אלפי נוסעים מגלים בסמוך לטיסתם כי היא מבוטלת, ולא תמיד מודעים לזכויותיהם. 

אבל אל על לא לבד. בלוח הטיסות העמוס של נתב"ג מופיעות לא פעם חברות תעופה אחרות שמעכבות או מבטלות את טיסותיהן, במיוחד בשל עומסי הטיסות בקיץ. אלה כמובן מובילים לתסכול של הנוסעים, שחופשתם מתעכבת ואף מתקצרת בעקבות כך.

אז מה עושים? לנוסעים המתוסכלים יש מה לעשות בנידון. באוגוסט 2012 נכנס לתוקף חוק שירותי תעופה, הידוע בכינוי "חוק טיבי" על שם ח"כ אחמד טיבי שיזם אותו, המציע הגנה לצרכן במקרה של דחייה, הקדמה או ביטול טיסה בטווח של 14 יום לפני ההמראה. 

בעקבות שיבושי הטיסות הרבים שעליהם דווח באחרונה, כתבה המועצה לצרכנות מדריך לזכויות הנוסעים לפי חוק טיבי, שנועד לאפשר לנוסעים לבדוק בקלות כבר בשדה התעופה אילו זכויות מגיעות להם, ולדרוש אותן בהתאם. המועצה גם קוראת לנוסעים שנפגעו כתוצאה מביטול או עיכוב טיסות לפנות אליה לקבלת סיוע ומימוש זכויות. במקביל, היא קוראת לחברות התעופה "לעשות כל שביכולתן כדי לצמצם את הפגיעה בצרכנים, להודיע להם מראש ככל הניתן על עיכובים או שיבושים בטיסתם, ולסייע להם למצוא אלטרנטיבות". 

כך תפעלו במקרה של ביטול, עיכוב או הקדמה של טיסה.

 nי זכאי לפיצוי ואיך מקבלים אותו? - התשובות לכל השאלות

1מהם התנאים שחייבים להתקיים כדי שנוסע יהיה זכאי לקבל הטבות בגין ביטול הטיסה?

הנוסע חייב להתייצב במועד הטיסה בדלפק הבידוק של מפעיל הטיסה בשדה התעופה, אלא אם קיבל הודעה שהטיסה בוטלה מראש.

2איך מקבלים פיצוי בגין ביטול טיסה?

כדי לקבל פיצוי כספי או השבת תמורה על טיסה שבוטלה, על הנוסע לפנות למארגן או למפעיל הטיסה. בנוסף, נוסע רשאי לבקש מסוכנות הנסיעות לסייע לו בקבלת ההטבות, כך שזו תפנה עבורו למארגן או למפעיל הטיסה למימוש זכאותו.

את התביעה לקבלת הטבות, לפי חוק זה, ניתן להגיש בתוך ארבע שנים מיום התרחשות עילת התביעה.

3האם יש מצבים שבהם נוסע לא זכאי להטבות?

כן. נוסע שקיבל הודעה על העברתו לטיסה אחרת ובכל זאת הגיע ליעדו הסופי במועד שהיה נקוב בכרטיס הטיסה המקורי — אינו זכאי להטבות בגין השינוי.

4האם חברות התעופה יכולות לקבוע בתנאי הכרטיס הוראות המבטלות את הזכויות הקבועות בחוק, למשל להציע כרטיס במחיר נמוך יותר בתמורה לסיכון שהטיסה תתעכב?

לא. החוק גובר על כל הסכמה בין הצדדים, ולא ניתן לקבוע תנאים בחוזה שיגברו על החוק, אלא אם כן הדבר הוא לטובת הנוסע. בנוסף, גם בדיעבד לא ניתן להחתים את הנוסע על כתב ויתור על זכויות שניתנו בחוק זה.

5אם בגלל העיכוב בטיסה פיספסתי את האירוע שבגללו תכננתי לטוס לחו"ל, האם אוכל לתבוע את המגיע לי כתוצאה מכך?

חוק שירותי התעופה מאפשר קבלת הטבות בסכומים הקבועים מראש, ללא צורך בהוכחת נזק מצד התובע. צרכן שנגרמו לו נזקים נוספים מעבר לזמני ההמתנה, כתוצאה מביטול טיסה או עיכובה, יכול לתבוע את נזקיו באמצעות דיני נזיקין.

6טסתי מישראל לאירופה או מאירופה לישראל, על פי איזה חוק אוכל לתבוע את זכויותי?

בטיסה מאירופה לישראל חל הדין האירופי והדין הישראלי במקביל. נוסע יכול לבחור בין פיצוי כספי על פי הדין הישראלי או על פי הדין האירופי, אבל לא יוכל לתבוע את אותה הטבה פעמיים. על טיסה בחברת תעופה ישראלית חל רק על הדין הישראלי.

7כיצד נקבע סכום ההחזר כאשר הכרטיס משמש לטיסה עם חניית ביניים (עד 24 שעות) והעילה לפיצוי התקיימה לגבי קטע מסוים ממסלול הטיסה?

בטיסות הכוללות חניות ביניים עלולים להיווצר מצבים של עיכוב או ביטול טיסה בקטעי ההמשך. גם במקרים אלה זכאים הנוסעים לפתרונות מצד חברות התעופה בהתאם לסוג השינוי וסוג הכרטיס שרכשו.

8כיצד נקבע סכום ההחזר כאשר הכרטיס נקנה כחלק מחבילת תיור?

חבילות נופש כוללות במחירן את עלות הטיסה והמלון יחד, לכן במקרים של ביטול טיסה ששווקה כחלק מחבילת נופש נקבע סכום ההחזר לפי מרחק היעד והמחלקה בכרטיס הטיסה.

9מה קורה כאשר חברת התעופה או מפעיל הטיסה אינם פועלים על פי הוראות החוק?

נוסע שזכאי להטבות לפי החוק ופנה לגורם הרלוונטי אך לא קיבל את הפיצוי הנדרש, רשאי להגיש לבית המשפט תביעה בגין זכויותיו, יחד עם תביעה למתן פיצוי עונשי על הפרת הוראות החוק, עד ל–10,000 שקל.