מאז הועלתה אזהרת המסע לאיסטנבול לדרגה החמורה ביותר, ישראלים רבים ביטלו את חופשתם במדינה. בתוך כך, שר התיירות פנה לחברות התיירות וקרא להן להחזיר כספים לאותם נוסעים שביטלו את נסיעתם, גם אם הן אינן מחויבות לכך על פי החוק להגנת הצרכן. במקביל, נשמעה ביקרות כלפי חברות התעופה שלא מיהרו ליישר קו עם הבקשה הזו.

כעת, בחברות התיירות עונים על הביקורות הזו וטוענים, שלא עליהם חלה החובה להחזיר לנוסעים את כספם במקרה זה: "נדהמתי לקבל את מכתבך המבקש להשיב כספים לישראלים בעקבות אזהרת המסע לטורקיה" כותב אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, במכתב ששיגר לשרת התיירות, יואל רזבוזוב.

הוא ממשיך: "סיטונאי התיירות הגדולים ובהם אשת טורס, המעסיקים מאות עובדים בישראל, הם היחידים בענף התיירות שלא קיבלו שום פיצוי מהמדינה על תקופת הקורונה שבה הן ספגו הפסדים כבדים לאין ערוך. הציפייה שכעת, אחרי השנתיים הכי קשות בהיסטוריה של חברות התיירות ללא שיפוי מהמדינה, הן ישאו בהוצאות בעקבות החלטה ממשלתית שראוי שהמדינה תישא בתוצאותיה, היא בבחינת לעג לרש".

יחד עם זאת קרמר מציין כי אשת טורס הודיעה על ביטול הטיולים המאורגנים לאיסטנבול עד סוף חודש יוני, שבה אזהרת המסע היא ברמה החמורה ביותר. "אנו מאפשרים ללקוחותינו לדחות את נסיעתם למועד אחר או לצאת לחופשה ליעד אחר. חבילות הנופש לאנטליה יימשכו כסדרן, ולקוחות שירצו לבטל את נסיעתם יוכלו לעשות זאת בהתאם לחוק הגנת הצרכן".

קרמר מסכם ואומר: "אנו רואים בחומרה את הניסיון לגלגל לפתחנו הוצאות בעקבות החלטות ממשלתיות והמשך ישיר של התנהלות משרד התיירות בתקופת הקורונה. לעתיד, ניתן לפתור את המצב בצורה יצירתית, למשל: הקמת קרן משותפת שבה על כל הזמנה יופרש דולר מסיטונאי התיירות, והמדינה תשווה במימון תואם (מצ'ינג). קרן כזו יכולה להיות מעין ביטוח עבור החלטות ממשלתיות לא צפויות כגון אזהרת מסע.

"עם זאת, פתרונות אלו דורשים עבודת מטה מסודרת ורצינית, ולא פניות מסוג זה המהוות 'יציאה ידי חובה' מול התקשורת והציבור, ללא ניסיון אמיתי לפתור את המצב ולשמוע את מצוקתם של סיטונאי התיירות הגדולים בישראל".

אתמול ציין שר התיירות שאף דיבר עם חברות התעופה הטורקיות, שהן היחידות שמפעילות את הטיסות למדינה, וביקש מהן שיחזירו את הכספים בעקבות המצב. לטענתו, חברות התעופה ענו שישקלו זאת.