נתב"ג ברגע: כולנו יודעים שצריך להגיע לנמל התעופה לפחות שעתיים לפני טיסה, ובדרך חזור רגילים להמתין זמן רב למזוודות ובביקורת הדרכונים אבל נראה שיש מי ש"עוקף אותנו בסיבוב": בחברת שירותי ה-VIP בנתב"ג מטופלים כל ענייני הכבודה של הנוסע, כמו גם ביקורת הדרכונים - על ידי נציג החברה, שהעריך בשיחה איתנו שתוך 10 דקות בלבד אחרי הנחיתה ניתן לצאת מנתב"ג.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

במקום שהנוסע יעשה את ההליכה הרגלית עד לביקורת דרכונים, נציג החברה מוריד אותו לשטח אווירי, ודרך המעלית מסיע אותו לעמדת הדרכונים, שם הנוסע מופנה לתור של הנעזרים ושל צוות האוויר ומקצר לו את התור עד כמה שניתן. למעשה, הנוסעים בשירות המיוחד לא צריכים להמתין עם כולם בתור, הם פשוט עוקפים אותו.

החברות האלה לא מוכרות כמעט בציבור הרחב אלא בעיקר לאנשי עסקים. כל אחד שמוכן לשלם יכול להשתמש בשירות הזה. כך לדוגמה, בשביל שרכב ייקח אתכם מהשרוולים ויקצרו לכם את ההליכים תשלמו 125 דולר, ואילו אירוח בטרקלין VIP בטרמינל 'מצדה' עם בידוק ביטחוני נפרד יעלה לכם 260 דולר.

"כמעט ולא נבדקים במכס"

אבל חברות ה-VIP שזכו במשרד של רשות שדות התעופה מחייבות להעביר אתכם בידוק של איש מכס. המציאות בשטח נראית אחרת: אחד הנציגים סיפר בשיחה עם חדשות 2 כי "הלקוחות שלנו כמעט ולא בודקים בכלל". הוא ציין כי "איש מכס נכנס לרגע, מסתכל על הבן-אדם, אם נראה לו שהכל בסדר הוא עוזב אותו באותו הרגע ולמיטב זכרוני לא קרה מקרה שלקוח שטס דרך מצדה הועבר בדיוק מי יודע מה".

עם זאת, זאב שריג, מנהל נתב"ג לשעבר אומר כי התמונה אחרת: "השירותים הללו אינם פוסחים על החוק במדינת ישראל, כל הנוסעים חייבים לעבור ביטחון, ביקורת גבולות ומכס - ופה אין שום הנחות". לאנשי עסקים שמגיעים לזמן קצר לארץ או צריכים לצאת ממנה בזריזות מדובר כמובן בפתרון האידיאלי, אבל צריך רק לוודא בעשר הדקות האלה עוקפים רק את התור ולא את הרשויות.