החל מהיום (ה') ישלמו נוסעים שיגיעו לנתב"ג פיקדון בעבור השימוש בעגלות המטען לנשיאת מזוודות בכניסה וביציאה מהטרמינלים, המשמשות כיום את כל ציבור הנוסעים בחינם, ללא תשלום.

הנוסעים יאספו עגלה ממאגר העגלות הקרוב בעזרת העברת כרטיס אשראי, שיאפשר את שחרור העגלה. כרטיס האשראי יחויב זמנית בסכום הפיקדון, וכך יתאפשר שחרור העגלה והשימוש בה. עם החזרת העגלה לעמדת האיסוף, הנוסע יעביר שוב את כרטיס האשראי ובכך יזדכה על החיוב, כל זאת בתנאי והחזיר את העגלה עד 5 שעות מקבלתה. נוסע שלא החזיר את העגלה והעביר כרטיס בהתאם, יחויב בסכום הפיקדון, שיעמוד על 10 שקלים.

התשלום יתבצע על ידי העברת כרטיס אשראי כפיקדון במתקן שיהיה צמוד למצבור העגלות (ולא בעגלה עצמה, כמקובל במרכולים), ויקבל את כל סוגי כרטיסי האשראי. מרגע הפעלתן יהיה השימוש בעגלות מוגבלת ל-5 שעות בלבד. הדבר יצור קשיים עבור הבודדים שלא מחזיקים בכרטיס האשראי, והנוסעים יידרשו לקחת בחשבון גם את זמן השבת העגלה לעמדה, כך שלא יחוייבו בתשלום נוסף על שהשאירו את העגלה משוחררת.

3,500 עגלות חדשות ייכנסו לשימוש, וברחבי טרמינל 3 צפויות להיות פזורות כ-30 עמדות. בקומת הראשונה - בה נמצא אולם מקבלי הפנים, מתחם איסוף המזוודות מהמסועים לאחר הנחיתה, ובסמיכות למספר דלפקי צ'ק אין יהיו פזורות כ-14 עמדות לאיסוף עגלות. בקומה השלישית, קומת הטיסות היוצאות, נמצאות כ-12 עמדות. בחניונים הסמוכים לטרמנילים בכל קומה צפויות להיות 2 עמדות ובטרמינל 1 גם כן יוצבו עמדות, עם פתיחתו לפעילות בינלאומית של חברות הלואו קוסט. בסך הכל הקצתה החברה בשלב זה כ-50 עמדות לכל שטחי נמל התעופה בן גוריון.

ברשות שדות התעופה החליטו על המהלך מתוך כוונה למזער את ההוצאות הכרוכות באחזקת העגלות כיום, שהגיעה מידי שנה ליותר מ-8 מיליון וחצי שקל בעבור שמירה על תקינותן. מזה שנים השימוש בעגלות והשארתן ברחבי חניות נתב"ג גורם להעלמות חלק מהן, דריסתן ופגיעות של רכבים בהן. לא מעט רכבים נפגעו מעגלה מדרדרת עם השארתה בחנית הרכבים.

הציפייה היא כי השיטה החדשה תאפשר תחזוקה זולה יותר ושמירה על העגלות, תוך שיפור חווית השירות לנוסע. עם זאת, על פי מחקרים בשדות תעופה בנפח הפעילות הדומה לנתב"ג, של 25-15 מיליון נוסעים, עולה כי נחיצותן של העגלות ירד עם השנים, לאור השימוש במזוודות על גלגלים.

מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, ציין כי "זה מאוד לא נעים להגיע לחניון ולגלות שהעגלה של השכן נשענת על הרכב שלך או חוסמת אותו, וזה מטריד להמתין דקות ארוכות למעבר שורת העגלות האינסופית ביציאה מהטרמינל, או לפלס דרך בין העגלות המפוזרות. השירות המחייב את החזרת העגלות למקומן יעיל ויחסוך מהנוסעים מטרד מיותר כפי שקיים בנמלי התעופה בעולם".

בשדות תעופה רבים בעולם נהוג לגבות תשלום עבור השימוש בעגלות לנשיאת כבודה. כך, לדוגמה, בניו יורק בשדה התעופה הבינלאומי קנדי, משלמים הנוסעים כ-5 דולרים לעגלת מטען, ובברמינגהם שבבריטניה גובים בעבור השירות כ-2 יורו.

עובדי התפעול, המחשוב והתחזוקה של חברת מנוליד חירות מקבוצת י.ש. האחים יעקובי שזכתה במכרז, מונים כ-100 עובדים שיפעילו את מערכת העגלות. אלו כבר החלו את עבודתם בשדה, ובשבועות האחרונים בוצעו מספר ניסיונות כדי לבדוק את תקינותה של המערכת החדשה. במסגרת ההתקשרות עם חברת מנוליד, התחייבה החברה להתקשרות לשלוש שנים, עם אופציה ל-24 חודשים נוספים. בנוסף אחראית החברה ל-20 כלי שינוע חשמליים - לניוד העגלות ברחבי נמל התעופה.

לקראת פסח צפויים עומסים רבים בנתב"ג לנוכח התנועה המוגברת. ביום ראשון, 9 לאפריל 2017, צפויים לעבור בנמל התעופה בן גוריון יותר מ-77 אלף נוסעים וביום חמישי, 13 לאפריל 2017 וביום שלישי, 18 לאפריל 2017 יעברו בטרמינל 3 מעל ל-70 אלף נוסעים בכל יום.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker. עוד באתר:
>> ספורט בזול: רשת דקתלון פותחת סניף ענק - וראשון בישראל
>> הטעות האסטרטגית של ישראל כ"ץ תוקעת את המדינה בפקק