קבוצת של 30 שוטרים וקצינים, חלקם בכירים, ממשטרת ישראל שילמו ממיטב כספם על טיול לווייטנאם. את הכרטיסים לטיול רכשו במרוכז מאל על דרך סוכנות הנסיעות אשת טורס – שכללו טיסה מתל אביב להונג קונג ומשם טיסת המשך (בחברת תעופה סינית) להאנוי, בירת וייטנאם.

לפני כחמישה חודשים, כשחלק מהקבוצה כבר הייתה בנתב"ג וחלק בדרך לשם, קיבלו הודעת SMS לפיה הטיסה תתעכב בשלוש שעות, ותמריא רק בשעה 23:50 (במקום ב-20:50).

"אף אחד מנציגי החברה לא טרח להגיע אלינו ולתת לנו הסברים מה קורה", טען אחד מחברי הקבוצה, "לא אמרו לנו אלו הטבות מגיעות לנו, מתי אם בכלל תמריא הטיסה החלופית. לא קיבלו אוכל ומשקאות ולא שירותי לינה או הסעה לבית מלון או למקום אחר".

בשעה 20:41 קיבלו חברי הקבוצה הודעה מהמדריך שטיסתם תצא רק למחרת בשעה 13:00 בצוהריים. עוד נמסר להם שמדובר בטיסה חלופית של חברת אירופלוט שתטוס בנתיב חלופי ממה שתוכנן – מתל אביב למוסקבה ומשם להאנוי.

קבוצת הנוסעים נאלצו לשוב לבתיהם בכוחות עצמם ובזבזו למעשה 16 שעות בהמתנה לטיסה החלופית.

סמס שקיבלה הקבוצה (צילום: יחסי ציבור)
סמס שקיבלה הקבוצה | צילום: יחסי ציבור

"הייתה שביתה"

עם שובם ארצה חברי הקבוצה פנו לראש מחלקת תביעות בחברת אשת טורס וביקשו ממנו לקבל פיצוי כספי המגיע להם עקב ביטול הטיסה המקורית ועוגמת הנפש הרבה שנגרמה להם. החברה, דרך אל על, סירבה לפצות את הנוסעים ודחתה את בקשתם על הסף. "אתם לא זכאים לפיצוי" נאמר להם ע"י נציגת החברה. "הייתה שביתה באותו היום שלא הייתה תלויה בחברה ואנחנו פועלים על פי החוק". יחד עם זאת הסכימה החברה לתת לכל אחד מחברי הקבוצה שובר של 100 דולר לטיסה עתידית.

ההסבר הזה לא סיפק את הקבוצה, ובאמצעות עו"ד רון סולן הגישו בשבוע שעבר לבית המשפט השלום בנתניה תביעה חסרת תקדים נגד החברה על סכום של 430 אלף שקל.

עו"ד רון סולן (צילום: יחסי ציבור)
עו"ד רון סולן | צילום: יחסי ציבור



בכתב התביעה נכתב בין השאר כי על פי חוק שירותי התעופה (מאוגוסט שנת 2012) יש להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו על הטיסה במועד הנקוב בשל נסיבות שאינן תלויות בהם, ובתוך כך לקבוע כללים ואמות מידה לזכאותם הן להטבות כספיות והן לסיוע.

עוד עולה מכתב התביעה, כי חובה על החברה לפצות את התובעים בגין ביטול הטיסה ואי מתן הטבות המגיעות להם מכוח החוק: שירותי סיוע בלא תשלום, מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון ושירותי הסעה משדה התעופה לבית המלון או לבתיהם.

מחברת אל על נמסר בתגובה: "התביעה התקבלה והחברה תלמד את פרטיה ותגיב בערכאות המקובלות".