ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ג') לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ אחמד טיבי וח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) לתקן את חוק שירותי תעופה, העוסק במתן פיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה.

חוק שירותי התעופה המוכר כחוק טיבי, נכנס לתוקף ב-2012 ובא להסדיר לראשונה את זכויותיהם של נוסעים שטיסתם מישראל או אליה בוטלה בסמוך לטיסה או התעכבה ביותר משמונה שעות. על פי החוק, חברת התעופה המפעילה צריכה לפצות את הנוסעים ולספק כרטיס טיסה חלופי או החזר כספי בנוסף לפיצוי כספי הנע בין 1,290-1,080 שקל, תלוי במרחק הטיסה. החוק מתייחס גם לשירותים נוספים אותם צריכה חברת התעופה לספק כמו מזון ומשקאות, לינה בבתי מלון במידה ונדרשת המתנה מרובה, הסעות וכדומה.

ההצעה החדשה נועדה לתקן את החוק שיזם טיבי. טיבי טען בדיונים קודמים בוועדה כי מדובר באחד החוקים הצרכניים ביותר, שאף הביא לירידה משמעותית במספר הטיסות שעוכבו או בוטלו. אך עם זאת, לדבריו, חברות התעופה מנצלות מאז פירצות בחוק ומכרטסות את הכרטיסים רק יממה לפני מועד הטיסה, ובכך פוגעות באפשרות של הנוסעים לתבוע פיצוי. לכן אישרה היום הוועדה תיקון המחייב את החברות השונות למסור את כרטיס הטיסה לפחות 14 יום לפני מועד הטיסה, ובמקרים בהם ההזמנה עצמה בוצעה פחות מ-14 יום לפני הטיסה - יימסר הכרטיס תוך 72 שעות ממועד התשלום או אישור ההזמנה. עוד אושר היום כי במקרה שהחברות לא ינהגו כך, בית המשפט יפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק, של עד 10,000 שקל לטובת הצרכן.

שיבושים מחר בכל שדות התעופה (צילום: עזרי עמרם, חדשות 2)
עד 10,000 שקל לטובת הצרכן | צילום: עזרי עמרם, חדשות 2

בדיון עסקה הוועדה בהצעה להוסיף סעיף הקובע במפורש כי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תמונה לאחראית על אכיפת החוק. זאת בניגוד למצב כיום, לפיו אין רגולטור שתפקידו לפקח על יישום החוק.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וישנטוק טירי, אמרה בדיון כי ״כיום לרשות יש קושי לבצע את האכיפה״. לדבריה, הרשות כבר פנתה למשרד האוצר בבקשה לקבל תוספת של חמישה חוקרים, תוספת של עו"ד וכן חצי משרה של נציג שיטפל בפניות הציבור.

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) סיפרה בדיון כי בזכות החוק הגישה תביעה נגד חברת תעופה שטיסתה איחרה בשמונה שעות וזכתה לפיצוי. לדבריה, כדי שלציבור תהיה יכולת לדעת איזה חברה לא עומדת בזמנים, צריך שיהיה גוף שיפרסם נתונים בצורה מרוכזת.

נציגי חברות התעופה, הישראליות והזרות, טענו בדיון כי הגורם המפקח צריך להיות משרד התחבורה. לטענתן המשרד יוכל לבצע אכיפה יותר טובה מהרשות להגנת הצרכן על חברות תעופה זרות, שחלקן טוענות שאינן כפופות לחוק. עם זאת, הצעתן העלתה חשש מפגיעה במדיניות השמים הפתוחים וחברי הכנסת דחו אותה וקיבלו את ההצעה להטיל את האחריות על הרשות להגנת הצרכן. עוד הוחלט כי נושא האחריות יידון שוב לעומק בעת הכנת ההצעה לקריאות השנייה והשלישית.

הכתבה פורסמה במקור באתר The Marker

חופשה בחו"ל, קולנוע, מסעדה או שופינג - מה אתם מעדיפים?

הדלתות במשכן הכנסת מתחילות להיסגר בפני לוביסטים של חברות הטבק