זה קרה ביום שלישי בשעות הצהרים המוקדמות. טיסת 'אל על' עשתה את דרכה מלוס אנגל'ס לתל אביב. הטיסה עברה יחסית ברוגע אבל בשלב מסוים אחד הנוסעים החליט להפר את השקט. צוות הטיסה ביקש ממנו לשבת במקומו ולחגור את חגורת הבטיחות, אבל הוא לא התייחס והמשיך בשלו. "הוא התחיל לרוץ במעברים ולהשתולל", שיחזר אחד הנוסעים. "פתאום מטיסה שקטה ונעימה שמרבית הנוסעים בה נרדמו, התחיל ברדק אחד גדול. ביקשנו ממנו לשבת אבל הוא המשיך לרוץ ולסכן את ביטחון הנוסעים".

"ניסינו להבליג ולהתאפק. לא פעם יש לנו מקרים חריגים בטיסות שאנחנו לא עושים מזה עניין, אבל ברגע שזה מסכן את בטיחות הנוסעים והמטוס אין ברירה אלא לנקוט ביד קשה", סיפר אחד מאנשי הצוות. "היה ברור לנו שברגע שהחלטנו להנחית את המטוס ולהוריד את הנוסע, זה יעשה רעש גדול בכלי התקשורת, אבל הוא לא השאיר לנו ברירה. שלומם של הנוסעים ואנשי הצוות הוא מעל לכול". המטוס כזכור ביצע נחיתת חירום במדריד.

>> בדקנו: למה אין בארץ רשימה שחורה לנוסעים שמתפרעים

יום למחרת, טיסת אל על לפראג חזרה כעבור חצי שעה לישראל לאחר שנוסע זר השתולל בטיסה, קילל ושיבח את העם האוקראיני. הנוסע היה על פי החשד שיכור. "משהו מוזר מאוד קרה לנוסעים, בין השאר הישראלים, בתקופת הקורונה. הם חזרו לא רגועים, יותר אלימים וחסרי סבלנות. רצח של איש צוות במטוס הוא באמת עניין של זמן", הסביר מנהל צוות טיסה בחברת תעופה גדולה. "כמעט בכל טיסה יש תקריות אלימות ברמה כזו או אחרת ואנחנו משתדלים להתאפק ולא להנחית מטוס ולהוריד נוסעים, לנסות להרגיע את הנוסע או הנוסעים אבל המדיניות היום היא של אפס סבלנות. יש נוסע משתולל שלא נענה להנחיות? מיד נוחתים ומורידים אותו. נקודה".

דיילת (צילום: Ekaterina Pokrovsky, shutterstock)
על הטיסה או בשדה, הדיילים נאלצים להתמודד עם נוסעים עצבניים מאי פעם | צילום: Ekaterina Pokrovsky, shutterstock

"טיסת השוקולד זה כלום לעומת מה שקורה היום"

"מאז שחזרו הטיסות הנוסעים יותר אלימים ועצבניים מאי פעם. הם חושבים שהם קנו את המטוס וצוות הטיסה", סיפרה יעל (שם בדוי), דיילת בחברת תעופה ישראלית על נוסע ישראלי שקילל אותה וירק לעברה בגלל ששכחה להביא לו כוס קולה. "דיילים שהגיעו הזהירו אותו שאם הוא לא יירגע הם יורידו אותו מהמטוס ויזמינו לו משטרה, אז הוא הפסיק והתנצל".

לדבריה, בטיסה אחרת, לדובאי, היו זוג נוסעים שהתעצבנו שקיבלו מקומות לא נוחים ודרשו שישדרגו אותם בחינם. "הם צעקו והתפרעו, רצו שניתן להם מקומות טובים יותר אבל הם לא שילמו אגורה על שידרוג. מנהל צוות הטיסה הבהיר להם שאם לא יירגעו הם יורדו מיד מהמטוס ולא יאפשרו להם לטוס גם בטיסה הבאה לדובאי", משחזרת יעל. "כמעט כל יום יש תקריות כאלה, אם זה לפני ההמראה או במהלך ההמראה. בהתחלה הייתה סבלנות והבנה ועכשיו מזעיקים ישר את המשטרה ומורידים מהמטוס נוסע שמסכן את הנוסעים והטיסה. לצערי טיסות ה'שוקולד' שהיו לפני הקורונה הם כלום לעומת מה שקורה היום".

מכות במטוס
טיסת השוקולד היא משחק ילדים לעומת מה שקורה היום

כך למשל, דיילים סיפרו כי בטיסה לפוקט בתאילנד נוסעים ישראלים השתכרו במהלך הטיסה, לא הקשיבו להנחיות, שרו שירים, צעקו ולא חגרו חגורות בטיחות לפני הנחיתה. חלק מהדיילים והדיילות טוענים שהפכו לשק אגרוף של הנוסעים הישראלים בעיקר.

"אנחנו עוד נתגעגע לימים שלפני הקורונה, תאמין לי", אומר דייל בחברת אל על. "האלימות הפיזית הולכת ומתגברת בטיסות והיום צריך להתפלל שננחת בשלום. לדעתי הקורונה השפיעה לרעה על חלק מהנוסעים הישראלים. על כל דבר קטן הם מתעצבנים, מקללים, מאיימים. זה לא קרה במינון כזה לפני. לצערי אנחנו נראה עוד מקרים של טייסים שעוצרים טיסה ונוחתים במדינה אחרת כדי להוריד נוסע או נוסעים שהשתוללו".