אין תמונה
כמה מושבים נמכרים כלואו קוסט?
שמיים זולים רק אם אתם זריזים: חברות הלואו קוסט הרבות שנכנסו לענף התעופה מבטיחות לצרכן הישראלי טיסות במחירים מוזלים בעשרות דולרים בלבד, אבל מבדיקה שערכנו ב-mako מסתבר שלא ניתן למצוא כל כך מהר כרטיס במחיר כזה. ובכלל, כדאי שתדעו שהקונספט של הלואו קוסט מתבסס על כל הקודם זוכה - אחרת ענף התעופה יקרוס. אז כמה מושבים באמת ניתן למכור ב-69 דולר?

"חברות הלואו קוסט מקצות בין 5-10 מושבים בלבד במחיר האטרקטיבי של 60 דולר לכיוון וזו פנטזיה שמוצעת ללקוח. הרי אם כל המטוס היה נמכר ב-60 דולר, חברות התעופה היו פושטות רגל תוך חודשיים", אומר בכיר בענף התעופה. לדבריו,  ישנם שני מצבים בהם חברות הלואו קוסט משנות את המחיר. הגורם הראשון הוא מועד הטיסה, "ככל שמתקרבים למועד, הם יעלו את המחיר וזו גם צורת השיווק שלהם והצרכנים מודעים לכך". הסוג השני הוא מצב הטיסה, "חברות לואו קוסט שרואות שהטיסה ריקה יכולות להוריד את מחירי הטיסה בסמוך למועד", הוא מסביר.

גם יהודה זפרני, משנה למנכ"ל אופיר טורס, מסכים: "חברות הלואו קוסט מקצות רק 10 אחוזים מהמושבים במטוס במחיר של 69-79 דולר לכיוון. כל שמתקרב מועד הטיסה המחירים עולים ולעיתים מגיעים למחיר יקר יותר מטיסה סדירה". לדבריו, חברות הלואו קוסט בעולם דווקא מצליחות למקסם את הרווחים בזכות הגבייה הנוספת על שלל השירותים, "חברות כמו Easyjet ו-Ryanair מרוויחות יותר מכל חברות התעופה הסדירות, ומה שמאפשר זאת אלו המטוסים שטסים ליעדים קצרים של שעה בלבד וצורכים פחות דלק, ושדות התעופה המשניים בהם הם נוחתים".

עמדת צ'ק אין בשדה תעופה- בחוק מקבל כרטיס מהדיילת
בטיסות לואו קוסט תצרכו לשלם על הצ'ק אין, המזוודה והאוכל
"שיטת המושבים מחולקת בין 10-20 קלאסיים, כשקלאס מוגדר כאזור במטוס שמתומחר באופן שונה", מוסיף רונן קרסו, סמנכ"ל שיווק באיסתא. "לכן, אם במטוס יש 170 מקומות ומחלקים אותו ל-17 קלאסים, נקבל 10 מושבים במחיר מסוים. למשל, 10 מושבים ב-69 דולר, אחרים ב-79 דולר וכך הלאה", הוא מוסיף. "גם בטיסות סדירות שיטת הקלאסים פועלת אך בצורה פחות קיצונית", הוא מדגיש.

מכירים ישראלי שלא רוצה לטוס עם מטען?

ואם חשבתם שטיסה ללא אוכל, מזוודה, ומושב שלא הוזמן מראש מוזילות את עלויות הייצור באופן משמעותי ומאפשרת טיסת לואו קוסט, גורם בכיר בענף התעופה מסביר לנו שמדובר בגורמים זולים יחסית, "אוכל במטוס עולה בין 8-10 דולרים והמושבים נמצאים במטוס כך או כך, גם שליחת המזוודות לבטן המטוס עולה מעט מאוד", הוא מדגיש. אם כך, הסיטואציה שמאפשרות לחברות הלואו קוסט כמו איזיג'ט וויזאייר להוזיל את מחיר כרטיסי הטיסה היא עלויות נמל שונות בשדות תעופה מרוחקים כמו לוטון בלונדון לעומת הית'רו. מרכיב נוסף הוא עלויות השיווק, "הן משווקות את עצמן דרך האינטרנט וזהו חיסכון אדיר, גם מערך ההזמנות נעשה דרך שם", הוא מוסיף. "אך גם אז המחיר יכול לרדת רק ב-25 אחוז ולא יכול להסתכם בעשרות דולרים בלבד. נאמר במקום טיסה ב-600 דולר, ניתן למכור ב-450 דולר", הוא טוען. "חברות התעופה בעולם מפסידות 2.5 מיליארד דולר בשנה ועדיין ממשיכות לפעול בענף", הוא מוסיף.

גם לטענת רונן קרסו, גם אם עלות מושב בטיסה לאירופה מגיעה ל-420 דולר, חברות הלואו קוסט מרוויחות מאלמנטים אחרים "המחיר אמנם מתחיל ב-69 דולר, אבל אין ישראלי שלא טס עם מטען ואף אחד לא ירצה לשבת ליד בחור שהוא לא מכיר" הוא מדגיש.

"עלות הטיסה של חברות התעופה הישראליות מתבססת על שירותים רבים כמו אגרות נחיתה, עלות טייסים והוצאות ביטחון ולכן לא יכולה להתחרות בחברות לואו-קוסט", הוא מסביר. ומה לגבי המותג המקומי UP? לטענתו היתרון של UP הוא שהיא נשענת על אותו מערך מטוסים וטייסים של אל על וכך חוסכת עלויות, "אבל אין מושב שיכול להימכר ב-69 דולר לכל הנוסעים" הוא מדגיש. 

קרסו מזכיר כי חלק נכבד מההכנסות של חברות הלואו קוסט מגיעות מהביטולים של הנוסעים, "בגלל שמזמינים כל כך הרבה זמן מראש, הרבה אנשים מבטלים בגלל בעיות בריאותיות, בעיות בעבודה וכל מיני דברים שאי אפשר לתכנן מראש". למרות זאת, הוא טוען שטיסות הלואו קוסט כבשו את הקהל הישראלי שממהר להזמין כרטיסים במחירים המוזלים.

"כרטיסי טיסה ב200-300 דולר הם אטרקטיביים לגמרי"

צאלה שדמי, מנהלת תחום הקמעונאות בחברת "אשת טורס" מעריכה שחברות הלואו קוסט מקצות בין 20-30 מושבים במחירים המוזלים. "ידוע שלא כל המטוס מתומחר אותו דבר, ככל שמתקרב מועד הטיסה המחיר עולה בהתאמה ויכול להגיע למחיר של טיסה רגילה", היא מדגישה. "רק אם מזמינים חצי שנה מראש, או אפילו 7-9 חודשים מראש ניתן למצוא מחירים טובים של 40-70 יורו לכיוון", היא מוסיפה.

"אל על השיקו מוצר חדש ובשבוע הראשון היה ניתן למצוא כרטיסים ב69 או 99 דולר, היום יהיה יותר קשה למצוא", היא אומרת ומוסיפה "אך גם מחירים של 200-300 דולר הם סבירים ואטרקטיביים לגמרי". לדבריה חברות כמו איזיג'ט ופגסוס אשר קיימות זמן רב בשוק התעופה "רצות" עם מחירים דומים לאורך כל השנה. "חשוב לזכור שישנו תשלום נוסף בעבור השירותים המסורתיים של כבודה, מזוודה וצ'יק אין אך לרב מדובר בטיסות משתלמות", היא מדגישה 

כמה תשלמו על טיסות לואו קוסט בחודשים הקרובים?

שדה תעופה (צילום: Nikada, Istock)
אם לא תגיעו לטיסה, חברות הלואו קוסט ירוויחו | צילום: Nikada, Istock
ואכן, תמונת המצב הנוכחית באתרים של חברות הלואו קוסט לא מצביעה על מחירים אטרקטיביים במיוחד. חברות הלואו קוסט מציעות מחירי כרטיסי טיסה לכיוון אחד, לרוב לא כולל מזוודות (אלא כבודת יד בלבד) או אוכל ומושב מוזמן מראש. בחברת פגסוס שנחשבת לזולה ביותר מבין חברות הלואו קוסט לפי דירוג של which Airline ומציעה כרטיסי טיסה החל מ-43 אירו לכיוון, אבל ממש לא בטוח שתוכלו למצוא כרטיס טיסה בעשרות דולרים בלבד. חברת פגסוס מפעילה בישראל טיסות לאיסטנבול, כרטיס טיסה בתאריכים 6.4-10.4 שנזמין היום, שלושה חודשים מראש, יעלה 166 אירו. אך אותו כרטיס בשעות פחות נוחות יגיע גם ל-318.99 יורו לאדם. החברה אינה גובה תשלום נסף עבור מזוודה ומאפשרת לטוס עם כבודת בטן עד 20 ק"ג וכבודת יד ב-8 ק"ג. כמו כן, החברה אינה גובה תשלום עבור הצ'יק אין.

גם בחברת איזיג'ט, שמפעילה מספר רב של טיסות לואו קוסט, לא תוכלו למצוא מחירים ב-70 אירו לכיוון בלבד. כרטיס טיסה ללונדון בתאריכים 23.2-27.2 יעלה לכם 382 אירו. בחודשי אפריל עד ספטמבר, שידועים כחודשים תיירותיים במיוחד, המחירים עולים ל-111 אירו לכיוון. אך גם כאן, במידה ותזמינו היום כרטיס טיסה ל20.4-24.4 ללונדון תשלמו 495 אירו. כרטיס הלוך יעלה 272 אירו ובחזור תשלמו 222 ארו.

בחברת wizz air שמציעה מחירים אטרקטיביים החל מ-29 אירו לכיוון, תשלמו בתאריכים 13.4-17.4 על טיסה לבודפשט 319 אירו. לעומת זאת, בתאריכים 27.4-1.5 תשלמו לכרטיס 179 אירו, כ-89 אירו בלבד לכיוון.

"תעברי חודש חודש עד שתמצאי כרטיס מוזל"

במותג הלואו קוסט UP, של חברת של אל על, תוכלו להזמין כיום כרטיסי טיסה במחירים שרחוקים ממחירי ההשקה: כרטיס טיסה לקייב בתאריכים 11.5-15.5 יעלה לכם 345 דולר, הלוך-חזור. כרטיס טיסה לפראג בתאריכים 13.4-20.4, בשבוע של חג פסח, יעלה לכם 510 דולר -298 דולר בהלוך ו-211 דולר בחזור.כרטיס טיסה לברלין ב-1.6-5.6 יעלה לכם 364.75 דולר, רטיס טיסה לבודפשט ב27.5-1.5 יעלה 245.97 דולר, (98.82 דולר בהלוך, השאר בחזור.

ללרנקה מצאנו שני תאריכים (30.3 ו-3.4) בהם כרטיס טיסה בהלוך עולה 98.98 דולר. בחזור תוכלו למצוא 5 תאריכים בחודש אפריל בהם הכרטיס יעלה 104.40 ותאריך אחד בו יעלה 164.40. אך לבסוף נמצא המחיר המובטח - בחודש יוני תוכלו להזמין כרטיס בתאריך 4.6-11.6 ב-175.97 דולר בלבד, 98.82 דולר בהלוך ובחזור 77 דולר. אך בשאר התאריכים בחודש יוני סביב מועד הטיסה המבוקש המחירים יקפצו, לטיסת הלוך תשלמו עד 448.82 לכיוון ובחזור המחירים ינועו מ-107 דולר עד 167.15 דולר.

נכנסנו לאתר הבית של up וניסו לחפש טיסות ב99 דולר גילינו שמדובר במשימה לא פשוטה בכלל. כאשר לחצנו על היעד בודפשט בחודש אפריל גילינו שטווח המחירים נע בין 118.82 דולר ל-268.82 דולר בתאריכים בין 1/4-14/4. גם בטיסת החזור מוצעים מחירים דומים הנעים בין 147.15 דולר עד 277.15 דולר בתאריכים בין 4/4-18/4.

ניסינו לחפש יעד נוסף. כאשר לחצנו על פראג בחודש מאי, גילינו שבין התאריכים 5.5-19.5 המחירים נעים בין 188.82-398.82 דולר. בחזור המחירים קצת יותר נמוכים ובין התאריכים 8.5-22.5 המחירים ינועו בין 101.37 דולר ועד 301.37 דולר. ובכל זאת, כדי לנסות ולמצוא כרטיס במחיר המיוחל החלטנו להתקשר למוקד ההזמנות שיעשו את העבודה בשבילנו. אך נציג השירות הדגיש בתחילה: "ידוע לך שמדובר בדמי טיפול של 20 דולר"? בטון מיואש שאלנו "אז אולי תסביר לי איך מוצאים כרטיס ב-99 דולר"?, והוא ענה, "תעשי כמוני, פשוט תעברי חודש חודש עד שתמצאי".

נאלצתי לחזור למערכת ואז גיליתי כי במועד ההשקה, בתאריך 30.3, עדיין יש כרטיסים ב-98.82 דולר. אם תרצו כרטיס לקייב תוכלו למצוא בין ה-30.3 עד ה-2.4 כרטיסים במחיר האטרקטיבי, אך טיסה חזור במחיר 99 דולר תוכלו למצוא רק בשני תאריכים בלבד ב-10.4 וב-14.4. אך בשאר החודש, כפי שמופיע במערכת, בין ה-1.4 ועד ה-15.4, המחירים נעים בין 231 ל-270 דולר.

חשוב לציין כי אצל כל חברות הלואו קוסט שנבדקו מדובר במחירי כרטיס טיסה זולים מאוד לעומת הטיסות הסדירות, אך הם כן רחוקים מהמחיר האטרקטיבי של עשרות הדולרים שהובטחו לכיוון ובמידה ונוסיף את עלות האוכל, המזוודה והצ'ק אין נגיע למחירים גבוהים עוד יותר.

תגובות

מאיזיג'ט נמסר בתגובה: "לפי מודל הלואו קוסט לפיו איזי ג'ט פועלת ככל שמזמינים מוקדם יותר הסיכוי לזכות במחירים הנמוכים יותר גדל. באתר של איזי ג'ט ניתן לצפות בטווח של שלושה שבועות, מכל תאריך שנבחר, במגוון המחירים. ניתן גם לצפות בפריסה שנתית של מחירים ולבחור בהתאם (למי שלא נעול על תאריך ספציפי)".

מחברת אל על נמסר בתגובה: "הטענות אינן נכונות. קיימים מאות כרטיסים ליעדי UP במחיר של החל מ-99 דולר לכיוון בחודשים אפריל-יוני. כנהוג בענף התעופה, ככל שמקדימים להזמין כרטיס זמינות המחירים הזולים גבוהה יותר".

מפגסוס איירליינס נמסר: "פגסוס מציעה לאורחיה אפשרות לטוס במחירים נוחים במטוסים חדשים הממריאים בזמן. מחירי הכרטיס כוללים מזוודה של 20 ק"ג ותיק יד של 8 ק"ג וכן פעולת צק אין. בנוסף לכך, יכולים אורחים לרכוש לפי צרכיהם האישיים שירותים נלווים כגון מושב מועדף ,משקל עודף וגם ארוחה לבחירה מראש. מחודש דצמבר פגסוס מציעה לאורחיה לקנות "חבילה חכמה" הכוללת בתוכה מושב מועדף, קילוגרמים נוספים וארוחה בהנחה של עד 50% מהמחיר המקורי. פגסוס מאפשרת לאורחים לאורך כל השנה, לפעמים ללא קשר למועדי חגים לטוס בטווח מחירים נוח. מעבר למושבים הזולים, ישנם גם מבצעים שמהם יכולים להנות האורחים. לפי המודל של פגסוס, התמחור הוא דינמי, המחירים נשקלים בהתאם לביקוש של הטיסה. הזמנת כרטיסים לטיסה נפתחת 7 חודשים מראש וניתן למצוא מחירים שונים ליעד מסוים בהתאם לתאריכים השונים. לכן קשה להעריך תקופה שבה על הנוסע להזמין כרטיס כדי לקבל מחיר הזול".

>> אחרי הסילבסטר: חופשות במחירי רצפה