לא רק תורים ארוכים בדרך לטיסה, הנוסעים שעוברים או נוחתים בנתב"ג, סובלים כידוע גם מבעיית העמסת המזוודות שהולכת ומחריפה. המוני אנשים שטסו לאחרונה מנתב"ג גילו לאחר הנחיתה שהמזוודות שלהם לא הגיעו ליעד, ובמקביל מי שנחת מחו"ל, נאלץ הרבה פעמים לחכות עד שעתיים שהמזוודות יגיעו למסוע. הסיבה, כמו לא מעט דברים אחרים - בעיה בכוח אדם.

חשוב לדעת כי לפי תקנות התעופה האחריות על הנוסע ועל כבודתו היא של חברת התעופה. היא זו שצריכה לוודא את ההעברה מנקודה X לנקודה Y. לכל טיסה יש סלוט, זמן מדויק שבו הטיסה אמורה לצאת מהארץ והיא אמורה לעבור במרחבים האוויריים. חברת תעופה לא תרצה לפספס את הזמן כי על זה בנוי לוח הזמנים של מטוס, יש פעמים שהיא תסגור את המטוס גם ללא המזוודות. יחד עם זאת, חברת התעופה מחויבת להעביר את המזוודה בטיסה הבאה של אותו יעד במידה ולא הספיקה בטיסה המקורית, הראשונה.

כאמור, בעקבות הקורונה נוצרו בעיות חמורות של כוח אדם ואחרי הקורונה אנחנו רואים יותר מזוודות שנשארו מאוחר. לא תמיד יש מספיק כוח אדם למיין את המזוודות שנשארו ואז קורה מצב שאנשים נשארים ללא מזוודה לאורך כל החופשה. חשוב לזכור ולדעת כי לכל טיסה או כל מזוודה יש ברקוד, תעודת זהות. חברת התעופה במהלך 48 שעות יודעת בדיוק איפה המזוודה נמצאת בכל נקודת זמן. היא נשארה ביעד או שלא הוצאה ליעד

"בתחילת השבוע שעבר הגעתי  לנתב״ג בדרך לחופשה של שבוע באנטליה", מספר שרון עובדיה, בן 48 מחולון. "כשנחתתי ביעד גיליתי שהמזוודה אותה שלחתי בצ׳ק אין בארץ לא הגיעה. נזכרתי ששמתי אייר-טאג בתוך המזוודה ומיד בדקתי וראיתי שהיא נשארה בבן גוריון. דיווחתי למחלקת אבדות שם, נתנו לי אישור על אובדן, לקחו ממני את פרטי מקום הלינה והבטיחו לשלוח אותה אלי למלון ברגע שהיא תגיע, בתוך יום או יומיים".

שרון ממשיך: "את שלושת הימים הבאים ביליתי בינסיון לברר מה קורה עם המזוודה. הייתי צריך להגיע שוב לשדה התעופה באנטליה במהלך שהותי בעיר ואבא שלי שנשאר בישראל נאלץ להגיע לשדה התעופה בתל אביב כדי לברר מה קורה איתה, ללא הצלחה. בעקבות כך, הייתי צריך לקנות בגדים, מוצרי טיפוח, מטענים לאייפון ולמחשב הנייד".

שרון עוסק ועובד בתחום הצילום וזה אמור היה להיות טיול דוקומנטרי בו יצלם תמונות ווידאו, אך עקב איבוד המזוודות, הטיול התקיים באופן שונה. "כל הניסיונות שלי ליצור קשר עם גורם אנושי בחברת התעופה לא צלחו, וכל הזמן הזה ראיתי באפליקציה שהמזוודה נותרה באותו מקום בטרמינל 3. ניסיתי ליהנות בכל זאת ממה שנשאר מהחופשה שלי".

לאחר שנחת הנציגים של חברת התעופה שלחו את שרון לחפש את המזוודה שלו במחלקת אבידות בתל אביב. חיפוש של שעתיים בעזרת האפליקציה לא העלה דבר. אחרי התכתבות עם חברת התעופה הם אמרו שהם מצטערים אבל יש לחכטות בסבלנות כדי שהם יחפשו את המזוודה. ארבעה ימים אחרי ששבתי לארץ נסעתי לשדה התעופה. שם לקחו אותי למספר חדרים שבהם מאוחסנים מזוודות ללא בעלים. לשמחתי הגענו לאזור עם אות חזק ובתוך דקות נמצאה המזוודה".

הסיפור המרתיח שעבר על שרון, קרה בצורה דומה לעוד לא מעט נוסעים. בגלל המצוקה בכוח אדם, המזוודות לא מועמסות בזמן על המטוס, שחייב להמריא בשעה שנקבעה לו, ואז הכבודה נשארת מאחור. במקרה הטוב יש מי שמאתר אותה בזמן ושולח אותה לחו"ל, אך לרוב היא פשוט תחכה בארץ שהנוסע יגיע לחפש אותה. ומה עושים בזמן החופשה? צריך לאלתר.

כך למשל, דבי ארגמן בינת מרעננה, נסעה לחופשעם משפחתה לקוסטה ריקה, אך גם היא נתקלה בקשיים דומים. "טסנו זוג עם 6 ילדים מישראל לקוסטה ריקה, דרך ציריך. כשהגענו לציריך טיסת ההמשך שלנו כבר המריאה בלעדינו, והגיעו לציריך 6 מזוודות מתוך 9. כשהגענו לקוסטה ריקה המזוודות לא נמצאו, שיבשו לנו את כל תחילת הטיול. הייתה לנו בעיה ברכישת ציוד, בגדים ותרופות. במזוודה אחת שמנו GPS , אז ראינו שהיא בגרמניה משום מה, וגם אז לקח 5 ימים כדי שמישהו יטיס אותה משם לקוסטה ריקה".

מסוע מזוודות (צילום: T.W. van Urk, shutterstock)
אם המזוודה לא מגיעה החופשה נהרסת | צילום: T.W. van Urk, shutterstock

מה לעשות כדי להקטין את הסיכוי שהמזוודה שלכם תישאר מאחור?

הדבר הראשון והכי בסיסי: לרשום שם. תמיד שידעו למי שייך הרכוש. רק בשבוע שעבר קרה מקרה שאדם ברגע האחרון החליט לשלוח את המזוודה למטוס, על אף שבהתחלה חשב שהיא תהיה איתו בטיסה. המזוודה נשלחה ללא שם ונאבדה.

לשים דגש וחשיבות לצבע המזוודה. אנשים רבים היום טסים עם מזוודה שחורה. חשוב לדעת שכאשר תתקשרו למחלקת אבדות ותספרו על המזוודה, תדעו שיש עוד אלפי מזוודות שחורות. ולכן תכניסו סימון. שיקל לזהות את המזוודה. למרות שיש  ברקוד שאם חלילה הברקוד נפל שיהיה יותר קל לזהות. צמיד, חוט תפירה, מדבקה, משהו שתדעו שהיא שלכם.  

דבר אחרון, אם אפשרי, טוסו עם מזוודה קטנה, טרולי בלבד, שיכול לעלות אתכם למטוס. כך לא תצטרכו לקחת סיכון ברולטת המזוודות שמתרחשת בזמן האחרון. אם אין באפשרותכם לטוס עם מזוודה קטנה בלבד, הקפידו לשים בתיק שעולה איתכם למטוס אתץ הדברים החשובים וגם כמה תחתונים ובגדים ספיר.

מה לעשות במקרה של אובדן המזוודה?

גניבה או אובדן של מזוודות היא אחת הסיטואציות המתסכלות במהלך טיול בחו"ל. במועצה לצרכנות מתקבלות תלונות רבות על נזקים שנגרמו מעיכובים בקבלת המזוודות או באבדן מוחלט ועל הצורך לרכוש בגדים ומוצרי קוסמטיקה. בחברות התעופה קיימת תקרה שנקבעת באמנות בינלאומיות, והיא לא מכסה את הכול, לכן מומלץ לעשות  פוליסת ביטוח שתוכל להשלים את הסכום של הנזק שנגרם. מרבית התלונות הן על אבדן בגדים יקרים , או על  פריטים אלקטרוניים שנשלחו במזוודה. במקרה שהמזוודה נגנבה מתא הרכב השכור בחופשה – יש לצרף אישור על הגשת תלונה במשטרה.

מגיעים לחופשה ללא המזוודה (צילום: N12)
לא לשכוח לעשות ביטוח לכבודה ולמלא טופס מיד לאחר הנחיתה | צילום: N12

גובה הפיצוי שניתן לקבל

מהמועצה לצרכנות נמסר כי הפיצוי המגיע לצרכנים מוסדר באמנת מונטריאול. מרבית המזוודות מאותרות בתוך כמה שעות, אולם צרכנים מרגישים שחופשתם נפגמה. חברות התעופה מציעות במרבית המקרים החזרים כספיים על הציוד שרכש  הצרכן – כל אחת על פי הנהלים שלה. סך הפיצוי הסופי מוגבל ל-1,700 דולר  והוא כולל את הנזקים על המזוודה, על תכולתה, וכן נזקים המתייחסים לעוגמת נפש, ועל אובדן זמן יקר זאת בנוסף לאובדן או לנזק לכבודה.

כיצד לממש את הזכות לפיצוי?

במקרה של אבדן/ עיכוב בקבלת המזוודה: יש למסור מיד הודעה בכתב לחברת התעופה. בהודעה יש  לפרט את פרטי העיכוב ואת פרטי הכבודה, ולדרוש את הפיצוי לפי אמנת ורשה.

טופס על אי הגעת הכבודה ניתן למלא בדרך כלל בשדה התעופה מיד עם הגעתכם. אם לא מסרתם טופס בדלפק בשדה – ניתן לשלוח הודעה עד 14 יום מן התאריך שקיבלתם את הכבודה בפועל.

במקרה של נזק לכבודה: יש להודיע לחברת התעופה בכתב מיד עם גילוי הנזק, ולא יאוחר מ-3 ימים לאחר הגילוי. באם חברת התעופה מסרבת לפצות את הצרכן בגין אבדן/נזק לכבודה – ניתן לתבוע את חברת התעופה, עד שנתיים מיום האירוע.

טיפים חשובים

  1. ביחד עם הביטו הרפואי, רכשו ביטוח כיסוי לציוד שלכם.  בדקו מול חברת הביטוח כיצד עליכם לנהוג לקבלת דמי הביטוח.
  2. סמנו את המזוודה שלכם בצורה ברורה - הרבה פעמים ייצטרכו למצוא אותה מבין אלפי מזוודות אחרות.
  3. אם יש לכם אפשרות שימו צ'יפ אלקטורני.
  4. שימרו את הקבלות על המוצרים שרכשתם בגלל העיכוב או האובדן.
  5. אם המזוודה לא הגיעה ליעד, אל תעזבו את שדה התעופה לפני שתמסרו טופס הצהרה בדלפק חברת התעופה. על חברת התעופה להדריך אתכם כיצד למלא את הטפסים המתאימים. בררו מול חברת התעופה מה גובה הפיצוי המגיע לכם לכיסוי ההוצאות הראשונות (בגדי החלפה, ציוד רחצה, תרופות וכו') עד לאיתור המזוודה והחזרתה.
  6. במידה שהמזוודה אבדה וניזוקה, זכותכם לתבוע את חברת התעופה לקבלת פיצוי המגיע לכם. אם חברת התעופה לא משלמת את הפיצוי המגיע לכם, יש להגיש תביעה לא יאוחר משנתיים מיום האירוע.