לפני כשלושה חודשים יצאו כמה עשרות מעובדי חברת סלקום, בהם עובדים מצטיינים, לנופש של ארבעה ימים באיביזה במחיר מסובסד של 4,600 שקל לזוג. הנופש אורגן על ידי ועד העובדים של החברה והעובדים יכלו לצרף לנופש בן או בת זוג. חופשות כאלה הן עניין שבשגרה בחברה מסחרית גדולה, וכל שנה הוועד מארגן חופשה לעובדים במקום אחר בעולם.

האי איביזה שבספרד ידוע כמקום בו נערכות מסיבות רבות והוא מושך אליו מידי שנה מיליוני תיירים מכל רחבי העולם. טרם יציאתם לחופשה קיבלו העובדים לידיהם את תקנון "כללי התנהגות בחופש" והם התבקשו לנהוג לפיו.

תקנון החברה לחופשה
תקנון החברה לחופשה

כך, בסעיף 16 בתקנון נכתב שעובדי החברה נדרשים להסכים לקוד אתי, ובמידה והם יתנהגו באופן בלתי הולם במהלך הנופש, החברה רשאית להפסיק את השתתפותם (כלומר יסולקו לאלתר) ללא התראה וללא פיצוי כספי ואף תשקל מחדש המשך העסקתו. בקוד האתי נכתב גם שהעובדים בנופש צריכים להגיע לחדר האוכל בלבוש הולם וחל איסור על הפעלת מוסיקה בווליום גבוה במקום ציבורי או בחדרים. על העובדים להתנהג בנימוס ובאופן תרבותי כולל בשדה התעופה ולא רק במלון, לשמור על הניקיון, לא לעשן ולשתות אלכוהול במקום ציבוריים. 

"מה שקרה שם היה מביך מאוד"

עובדי החברה שהתארחו במלון יוקרתי באי העבירו את היומיים הראשונים באווירה נעימה וטובה. הם סיירו לאורך האי ובאטרקציות מיוחדות, אך ביום השני החל הבלגן. עובדים במלון החלו להתלונן בפני נציג החברה שהיה אחראי על הנופש כי בחדריהם של שלושה מעובדי החברה התרחשו אירועים חריגים שגלשו לתחום הציבורי של המלון.

לטענת עובדי המלון, מחדריהם של אותם עובדים בקעה מוסיקה חזקה, נזרקו בקבוקי אלכוהול ורד בול, נשמעו קללות, צרחות ורעש שהפריע את מנוחתם של שאר האורחים במלון. "מה שקרה שם היה מביש. ככה לא צריכים להתנהג עובדים בחברה ולא משנה אם מדובר בחופשה. זה היה מביך מאוד", סיפר אחד העובדים.

איביזה (צילום: AlbertoLoyo, Thinkstock)
נופש החברה הפך לפרוע. אביזה | צילום: AlbertoLoyo, Thinkstock

נציגת מחלקת משאבי האנוש של החברה שקיבלה דו"ח מהמלון על התנהגות שלושת העובדים ובני זוגם החליטה לסלק אותם מהחופשה בחזרה לישראל ללא כל יכולת לערער על כך. עוד נאמר לאותם עובדים כי כאשר יחזרו לישראל הם יצטרכו לעמוד בפני ועדת משמעת על מעשיהם.

"ניסינו להסביר שלא הרעשנו ולא עשינו רעש, שאנחנו לא אנשי מדון וריב, ושהמוסיקה לא בקעה מהחדר שלנו אלא הגיעה מהבריכה אבל לא רצו לשמוע אותי ואת בן זוגי", טענה ע', עובדת בחברה שסולקה מהנופש. "לא נתנו לנו להשמיע את הטענות שלנו. גרמו לו עוגמת נפש רבה. הושפלנו כאשר סולקנו בחזרה לישראל ללא הצדקה".

לעובדי החברה המגורשים הוצמדו מאבטחים חמושים שליוו אותם מהמלון ועד לשדה התעופה ודאגו לתעד את כך שהם אכן עלו למטוס. "מדובר בחוויה משפילה. החברה פגעה בשמי הטוב. היו עובדים שהתפרעו אבל לא אני ובן הזוג שלי. איימו עלינו שכדאי לנו לחזור לארץ".

העובדים ובני זוגם שגורשו הגיעו לארץ רק כעבור 14 שעות בשלוש טיסות קונקשן. כבר באותו היום סמנכ"ל משאבי האנוש בחברה, שרון עמית, ויו"ר ועד העובדים, מיה יניב, שיגרו הודעה לעובדי החברה בה ציינו את סילוקם של עובדי החברה שהתפרעו בנופש באיביזה.

ההודעה על סילוק העובדים
ההודעה על סילוק העובדים

בהודעה נכתב שעובדי החברה שסולקו היו מעורבים בתופעות קשות ומחרידות במהלך הנופש, דבר שגרם נזק אדיר לחברה. "לא נרשה ולא נקבל שבשל קומץ מתפרעים שאינם מבינים כללי התנהגות בסיסיים כל שאר הנופשים יסבלו. המשך נופש חלומי", נכתב בהודעה.

נפלה קורבן לשיימינג?

שניים מהעובדים שסולקו קיבלו את החלטת החברה בשוויון נפש ולא ערערו עליה, אבל ע' החליטה לא לעבור על זה בשתיקה ובצעד יוצא דופן החליטה לתבוע פיצויים מהחברה בגין פגיעה בשמה הטוב והוצאת לשון הרע והיא שלחה להנהלת החברה מכתב התראה לקבלת פיצוי. לדבריה, בעקבות סילוקה מהנופש על לא עוול בכפה היא החלה לסבול מהתקפי חרדה, דיכאון  וקוצר נשימה. היא נבדקה על ידי פסיכיאטר שנתן לה כדורים.

החברה, באמצעות עו"ד קרן (מידן) זאנה דחתה על הסף את טענותיה של ע' והטילה עליה ועל בן זוגה את האחריות לסילוקם מהנופש. כך למשל טענה החברה כי כבר בטיסה לאיביזה בן זוגה של ע' נדרש על ידי צוות הדיילים לחגור חגורת בטיחות עקב מזג האוויר אך לא עשה זאת וגם בנחיתה התעלם מההנחיות והתווכח על הדיילות. יחד עם זאת, חברת סלקום טוענת שע' התנצלה על האירועים והביעה הבנה להחלטת החברה להחזירה לארץ וכי ההחלטה התקבלה לאחר שהפרו ברגל גסה את כללי ההתנהגות של החברה.

האזינו לשיחה עם נציגת השירות (צילום: חדשות 2)
קרב גרסאות עם ההנהלה. סלקום | צילום: חדשות 2

עוד נטען שנציג ועד העובדים שבדק את שאר האירועים החריגים במלון הגיעה למסקנה שהמוסיקה הרועשת בקעה מחדרה של ע', דבר שהפריע לאורחי המלון. החברה מאשרת שהעובדים שסולקו לווו על ידי המאבטחים לשדה התעופה לאחר שהפרו את הכללים.

בכתב התביעה שהגישה ע' (עובדת ארבע שנים בחברה) באמצעות עו"ד רון סולן לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה היא תובעת מהחברה פיצוי של 100 אלף שקל. לטענתה, כאשר היא חזרה לארץ לא ננקטו נגדה שום צעדים משמעתיים- משמע שלא ביצעה שום אירוע חריג בנופש. כמו ע' טוענת שמעולם לא היו לה שום בעיות משמעת והיא אף קיבלה תעודות הצטיינות על עבודתה. לדבריה, היא נפלה קורבן לשיימינג פרוע של החברה שהוציאה הודעה שפגעה בשמה הטוב גם ללא הזכרת שמה והפכה אותה לאחת שהתפרעה וגרמה נזק לחברה.

מ'סלקום' נמסר בתגובה לכתב התביעה ולטענות של ע': "תיאור העובדות בפנייה רחוק מאוד מאופן התרחשותן בפועל. במקרה הנדון, מדובר בפעילות נופש בחו"ל המיועדת לעובדי החברה ובני/בנות זוגם ואשר כללי ההתנהגות במהלכה נקבעו מבעוד מועד והובאו לידיעת המשתתפים. סלקום מקפידה על קיומם של כללי התנהגות נאותים כתנאי להשתתפות בפעילויות החברה ובמקרים המתאימים נוקטת באמצעים משמעתיים כנגד כל מי שבוחר להפר כללים אלו. בעקבות מספר מקרים הוציאה החברה מכתב הסברה לעובדים כתזכורת למדיניותה באשר לכללי ההתנהגות המצופים מהמשתתפים  וכן על מנת למנוע הישנות המקרים במחזורי הנופש הבאים. פניית עו"ד לחברה נענתה באופן מקיף ומנומק בכתב תוך דחיית כל הטענות והדרישות. מתוך כבוד לפרטיות הנוגעים בדבר מנועה סלקום מלפרט בנושא".