אנחנו כבר רגילים לנוהל הקבוע הזה: עובדים של חברה מסוימת מבצעים משהו בניגוד לנהלים, מישהו מצלם את זה, השערורייה נחשפת, הציבור זועם, החברה מתנצלת ומבטיחה לא לעשות את זה שוב. אלא שבמקרה של תקרית הנוסע שהורד בכוח מטיסה של יונייטד אירליינס, השלב האחרון לא בהכרח ייצא לפועל. למרות הזעם הציבורי ולמרות הירידה הדרסטית במניות החברה, מומחים מעריכים כי יונייטד לא ממש "תלמד את הלקח" מהמקרה ותמשיך לעשות אוברבוקינג לטיסות ולהוריד נוסעים ממטוסיה. ולא רק היא, האמת – כל חברות התעופה צפויות להמשיך ולהתנהג בדיוק אותו דבר, בלי קשר למקרה.

משקיע בחברת Bespoke Investment Group פרסם מאמר בו הוא טוען כי מקרה יונייטד הוא דוגמה למצב קלאסי בתעשייה בו מכסת התפוקה מתמלאת עד אפס מקום. לטענתו, למרות הדרישות הגוברות לכרטיסי טיסה, תעשיית התעופה לא באמת ערוכה להתמודד איתם וצי המטוסים לא מורחב כראוי בהתאם לביקוש. הסיבה, ככל הנראה, היא שחברות התעופה פשוט חוששות ממצב של מקומות ריקים במטוס ומנסים להימנע ממנו ככל האפשר. חוסר ההתאמה בין ההיצע לביקוש הוא זה שבסופו של דבר הוביל את יונייטד לבצע אוברבוקינג לטיסה, והמצב הזה הוא הגיוני מבחינה עסקית עבור חברות התעופה ולכן לא עתיד להשתנות בקרוב.

נוסע שפונה בכח על ידי אבטחת חברת הטיסה (צילום: חדשות 2)
התיעוד מהתקרית בסופ"ש האחרון | צילום: חדשות 2

לפי נתונים של חברת Bespoke, מספר הטיסות שמציעות חברות התעופה נמצא בעליה מתמדת מאז שנת 2008 ולמרות זאת תכולת המטוסים נשארת על כ-85 אחוז עבור טיסות מקומיות בארה"ב. מה שאומר שהביקוש רק הולך ועולה וההיצע מתקשה לעמוד בקצב, לכן מטוסים מתמלאים במהרה והטיסות נעשות צפופות יותר ויותר. הפתרון המתבקש היה להגדיל את מספר המטוסים באוויר, או את כמות המושבים בכל מטוס. מה בחרו חברות התעופה לעשות? להעלות את המחירים, כמובן.

החברות למעשה "מתקמצנות" על הוצאות ההון שלהם כבר לא מעט שנים: בשנת 2010 הן הוציאו פחות מ-5 אחוז מהרווחים שלהן, ולפי חברת Bespoke האחוזים הללו חייבים לעלות בצורה דרסטית כדי להתמודד עם המצב הקיים בתעשייה. על מנת להפחית את הצפיפות במטוסים, החברות צריכות להגדיל את ההוצאות שלהן במקום להתמקד בהגדלת ההכנסות על מנת להתמודד עם הביקוש רק הולך וגדל.

הבעיה הנוספת היא שביקוש גבוה רק רווחי יותר לחברות התעופה, שכן טיסות שממריאות עולות לחברה סכום כסף קבוע. מה שאומר שככל שיש יותר נוסעים על הטיסה, כך הרווח שלה גדול יותר. "המצב הזה רע עבור הנוסעים", מסכמים ב-Bespoke, "אבל טוב עבור חברות התעופה, ולכן לא ישתנה בקרוב". כדאי שנתחיל להתרגל.

(מקור)