חופשת הקיץ רק התחילה, אך לפי מה שקורה בנמלי התעופה עד כה התחזיות לענף תעופה העולמית קודרות: בסוף השבוע שחלף יותר מ-10,000 טיסות המריאו בעיכוב ועוד כ-1,000 בוטלו רק בארה"ב. כך לפי אתר Flightaware המנתר מידע מנמלי התעופה.

הכתבה פורסמה במקור בגלובס

לפי האתר מאז ה-27 במאי ועד ה-30 ביוני, שבע חברות התעופה הגדולות בארה"ב, ביטלו 2.7% מטיסותיהן (כ-14 אלף טיסות), ויותר מ-25% מהטיסות (כ-127 אלף) המריאו בעיכוב ממוצע של 50 דקות. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד עמדו הנתונים על 1.7% שיעור ביטול ו-19.4% טיסות שבוטלו.

כל זה קורה לפני חופשת ה-4 ביולי והצמיחה בביקוש לטיסות שמתלווה אליה ברחבי ארה"ב, אשר לפי התחזיות צפויה להיות בווליום הגבוה ביותר מאז הקורונה. ואם לא די בכך, חברות התעופה גם יאותגרו בתנאי מזג אוויר לא פשוטים באזורים מסוימים במדינה בסוף השבוע הקרוב.

המחירים לטיסות משקפים את הביקוש: על פי אפליקציית הופר, המחיר הממוצע לטיסת פנים בסוף השבוע של ה-4 ביולי הגיע ל-437 דולר - המחיר הממוצע הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות וגבוה ב-45% מהמחיר הממוצע לתקופה בשנת 2019. באשר למחירי הטיסות הבינלאומיות מארה"ב, על פי הופר, המחיר הממוצע עומד על 1,200 דולר, תוספת של 31% לממוצע בתקופה הזו טרום המגפה.

למנכ"לי החברות נותר רק להתנצל

התנצלויות, כפי שאמר לגלובס לאחרונה מנכ"ל לופטהנזה קרסן שפור, יהיו מנת חלקם של מנהלי החברות הקיץ הזה. כך לדוגמה, אד באסטיאן, מנכ"ל דלתא אייר ליינס, התנצל בפני נוסעי החברה על הרמה הלא מקובלת של ההפרעות בהליך הטיסות הצפויות בקיץ הזה. את המסר הוא העביר במכתב לחברי מועדון הנוסע המתמיד של החברה כשהוא אמר כי הוא אינו מעריך "שנראה שינוי שיתרחש בין לילה".

את המצוקה שעימה מתמודדת חברות התעופה אפשר גם להמחיש דרך הצעה קיצונית למדי שקיבלו נוסעי דלתא בטיסה ממישיגן למינסוטה בשבוע שעבר. על פי פרסומים, החברה הציעה לשלם 10,000 דולר לשמונה נוסעים שיוותרו על המושב שלהם בטיסה שהייתה ב"אובר בוקינג" (רישום יתר).

הדילמה שבה נמצאים מנכ"לי החברות היא הפחתת טיסות בלו"ז אל מול הביקוש. בעקבות עלייה בהיקף התלונות של נוסעים על חברות התעופה, במשרד התחבורה האמריקאי מציעים לחברות התעופה לגבש לו"ז טיסות סביר בהתאם לנסיבות. מספר התלונות שהתקבלו במשרד התחבורה האמריקאי באפריל האחרון היה גבוה ב-320% לעומת אפריל 2019.

32% הלינו על נושא החזר כספם, 31% על המראות בעיכוב, והשאר על סוגיות אחרות. בחודש אפריל הפעילו חברות התעופה בארה"ב כמעט 567 אלף טיסות, 13% פחות מהיקף הטיסות שביצעו באפריל 2019.

כדאי לזכור כי ביטול טיסות היא סוגיה רגישה ומסתכלת בקרב החברות - כל עוד הביקוש גבוה ומתקרב לרמות של 2019 החברות רק שואפות להגדיל הכנסות ולמכור כמה שיותר. אם הן יאלצו למתן את הלו"ז, וחלקן כבר הודיעו על ביטולים רבים לקיץ - עליהן להביא בחשבון פיצוי לנוסעים או תשלום לחברות מתחרות בכדי שיספקו פתרון לנוסעים שטיסתם מתבטלת ברגע האחרון. במילים אחרות, ביטול של טיסה כרוך בעלויות לא מבוטלות עבור חברת התעופה אם הוא נעשה ברגע האחרון, בשעה שהתראה מוקדמת תאפשר לנוסעים להיערך עם תוכנית חלופית.

הכאוס בענף התעופה מחריף

הכאוס לא נעצר בארה"ב. בנמל התעופה הלונדוני הית'רו, אם לא די בעומסים שבגינם מתבטלות עשרות טיסות מדי יום, התרחשה בסוף השבוע שחלף תקלה במערכת התדלוק אשר הובילה לעיכובים בהמראות של מאות טיסות. הכאוס העולמי בכלל ובפרט זה שמתחולל בבריטניה זכה לכינוי Airmageddon.

אל התקלות מצטרפות גם שביתות - בנמל התעופה בבריסל חוו אותן היטב בשבועות האחרונים, ואלפי נוסעים התבשרו על ביטול טיסות. בצרפת שביתות עובדים, הובילו לביטול של 10% מהטיסות שהיו משובצות בלו"ז בסוף השבוע האחרון.

שביתות גם מתוכננות בנמלי התעופה בספרד על ידי צוותי חברת ריאנאייר הממוקמים במדינה. העובדים הודיעו כי ישבתו במשך 12 ימים בחודש יולי במסגרת מחאה לשיפור תנאי העסקתם. השביתות, שלפחות הנוסעים מתבשרים עליהן מראש - יתקיימו ב-12 עד ה-15 ביולי ב-18 עד ה-21 ביולי וב-25 עד ה-28 ביולי בנמלי התעופה בספרד מהם פועלת חברת הלואו קוסט האירית.

גם בישראל לוח הטיסות כולל עיכובים וביטולים - בעיקר של אל על. המחלוקת בין הנהלת החברה לטייסים עודנה תלויה ללא פתרון והנוסעים מתבשרים על ביטולים (היום למשל בוטלו טיסות לפרנקפורט ולברלין) כמעט מדי יום.

יצוין כי גם בנתב"ג התנועה השבוע צפויה להתגבר לרגל חג הקורבן והעלייה הצפויה במספר הנוסעים מהחברה הערבית. ביום חמישי לבדו צפויים לחלוף בטרמינלים כ-80 אלף נוסעים.

במקביל המראות בעיכוב הם מנת חלקה של המציאות התעופתית מישראל - ועל כן נדרשת תשומת לב מיוחדת בהזמנה של טיסות קונקשן. נוסע שטס בסוף השבוע סיפר שלאחר שכול הנוסעים ישבו במטוס, הטייס הודיע במערכת הכריזה כי הצוות מוכן להמראה אלא שאין מי שיעמיס מזוודות ויתדלק את המטוס ולכן הנוסעים יעוכבו.

בעניין זה נצפה מחזה חריג למדי - צוותי חברת התעופה בראלס לרבות הטייסים - העמיסו בעצמם את מזוודות הנוסעים למטוס שהמתין להמראה מתל אביב.