העובד הסיני זכאי להרבה פחות ימי חופש מאשר עמיתו באירופה ובישראל. לפי החוק הסיני עובדים בעשור הראשון לקריירה נהנים מחמישה ימי חופשה בתשלום בשנה בלבד, כך שההזדמנויות הטובות ביותר של סיני לטייל ולנפוש הן בחופשות החגים המרוכזות. שני שבועות הזהב - חופשות מרוכזות של שבוע, בראש השנה הסיני בינואר-פברואר ובחג הלאומי באוקטובר - הם תקופת השיא של התיירות, אך גם חופשות קצרות יותר כמו חופשת 1 במאי היא הזדמנות מצוינת לנפוש.

סוף השבוע הארוך של ה-1 במאי נמשך השנה חמישה ימים ולפי ההערכות צפויות בו כ-90 מיליון נסיעות תיירים ברחבי סין, המספר הגבוה ביותר מאז התפרצות הקורונה בינואר. החדשות הטובות מבחינת תעשיית התיירות המקומית המורעבת הן שמדובר בעלייה משמעותית בהשוואה לחג טאטוא הקברים בתחילת אפריל, חופשה של שלושה ימים בה נרשמו 43 מיליון נסיעות, ביטוי לביטחון הגובר של הצרכן הסיני בכך שהמדינה התגברה על התפרצות הקורונה. החדשות הרעות הן כי עדיין מדובר במספר נמוך בהרבה בהשוואה ל-195 מיליון הנסיעות שנרשמו בחופשת ה-1 במאי אשתקד, כך שתעשיית התיירות הסינית עוד רחוקה מהתאוששות מלאה.

כניסה לאתרי תיירות בהזמנת תור מראש

הקורונה היא האסון הכבד ביותר שנחת על תעשיית התיירות הסינית המקומית מזה 40 שנה ובמהלך ימי המגפה הענף רשם הענף הפסד יומי של 1.4 מיליארד דולר. ב- trip.com, חברת התיירות האינטרנטית המובילה בסין, ירד היקף ההזמנות ל-20% לאחר פרסום החדשות על התפרצות הקורונה בסוף ינואר, ורק בשבועות האחרונים עלה נפח ההזמנות בתיירות פנים ל-30%. אך השינוי שכופה הקורונה הוא לא רק בכמות הנופשים אלא גם באופי התיירות.

נתונים מעניינים שפרסמה trip.com מגלים כי גם המטיילים הסינים שיחזרו לטייל בחג הנוכחי יעשו זאת בצורה שונה מבעבר. ראשית, הסינים צפויים לנפוש קרוב לבית, כש-90% מהמטיילים יישארו בגבולות מחוז הבית שלהם. הממשלה הסינית ממליצה לאזרחיה להימנע מנסיעות למדינות אחרות בשל מצב הקורונה בעולם כך שחופשה בחו"ל עדיין אינה בתוכניות של הסינים. גם בכל הנוגע לנסיעות מחוץ למחוז קיימות מגבלות תנועה במטרה למנוע התפרצות גל שני של קורונה, אף שאלו הולכות ופוחתות. השבוע למשל הודיעה בייג'ינג בצעד חשוב כי תפסיק לדרוש ממי שמגיע מחוץ לעיר לשהות בבידוד של שבועיים, מה שמגדיל את אופציות החופשה של התושבים.

שנגחאי בימי קורונה (צילום:  Novikova_Irina, shutterstock)
רחובות שנגחאי אחרי היציאה מההסגר | צילום: Novikova_Irina, shutterstock

סיבה נוספת לבחירה של הסינים לנפוש קרוב יחסית לבית היא העדפתם הברורה לצאת לחופשה ברכב. נתוני trip.com מגלים כי התחום שהתאושש בצורה המהירה ביותר בשוק התיירות הוא ענף השכרת הרכב. ההסבר לכך פשוט: החשש מצפיפות והתקהלות כמקדמי הדבקה דוחף את הלקוחות לוותר על אמצעי התחבורה המסורתיים כמו טיסות ורכבות ולהעדיף נסיעה ברכב, פרטי או שכור, לחופשה. כשחושבים על תיירים סינים עולה מיד האסוציאציה של קבוצות מאורגנות שנגררות אחרי מדריך. בפועל הפופולריות של קבוצות מאורגנות נמצאת בירידה כבר שנים כאשר יותר סינים, במיוחד צעירים, בוחרים לטייל עצמאית. בעוד נכון ל-2017 רק 30% מהסינים טיילו בכוחות עצמם, שיעור זה עלה ל-45% ב-2019. מגמה זו רק מתגברת בעקבות צרכי הריחוק חברתי ובחג הנוכחי יצאו רוב הסינים לנפוש בקבוצות קטנות של שלושה עד שישה אנשים. המטיילים הסינים מגלים העדפה גוברת לנסיעה לאזורים קרובים לטבע על חשבון טיולים במרכז העיר.

במהלך חג טאטוא הקברים באפריל הוצפו הרשתות החברתיות בסין בתמונות של אלפי בני אדם גודשים את ההר הצהוב, אתר תיירות פופולרי שפתח את שעריו חינם. תמונות אלו גררו ביקורת חריפה מצד הגולשים הסינים על חוסר הבטיחות והובילו לשורת הנחיות חדשות לאתרי תיירות. לפי ההנחיות החדשות, כל המבקרים באתרי תיירות חייבים לקבוע תור מראש לביקור כדי לשלוט על העומסים ולמנוע צפיפות מסוכנת. האתרים עצמם יכולים להכניס רק 30% ממספר המבקרים המרבי כצעד ביטחון.