ברשות התעופה הפדראלית (FAA) פירסמו לאחרונה שמתחילת שנת 2021 התקבלו יותר מ-2,500 דיווחים על מקרים של 'התנהגות בלתי סדירה של נוסעים' - מונח יפה להתפרעויות, הטרדות נוסעים, הטרדות של צוות האוויר ועוד שלל אירועים שמפריעים להתנהלותה התקנית של הטיסה. מדובר במספר כפול לעומת שנת 2019 ו-2020.

בתוך כך, לאחרונה התפרסמו שני אירועים חריגים בהם הנוסעים כל כך השתוללו, שעל מנת לאפשר את המשך הטיסה אותם נוסעים הודבקו למושב שלהם על מנת שלא יוכלו לזוז יותר. מקרה אחד התרחש לפני כחודש, במהלכו אישה שחוותה אירוע נפשי דרשה לרדת מהמטוס וניסתה לפתוח את הדלת - בזמן שהמטוס באוויר. 

מקרה נוסף, שהתרחש ממש לאחרונה, תועד נוסע שהשתכר והתפרע בטיסה לאחר ששתה לא מעט. אחת הדיילות סיפרה שהוא אפילו שפך את אחד המשקאות על חולצתו ואז הסתובב ללא חולצה במטוס במשך כמה דקות, לפני שהיא סייעה לו לשים חולצה חדשה מתיק הנשיאה שלו. גם מקרה זה, שהפך לוויראלי, הסתיים בהדבקתו של הנוסע למושב.

נאס לואיס (Nas Lewis), דיילת שהתמודדה בעברה עם לא מעט מקרים מסוג זה, מציינת שהסיטואציה בה מדביקים נוסעים לכיסא היא קיצונית ואיננה חלק מההליך הסטנדרטי. יחד עם זאת, היא טוענת שחשוב להבין שהדיילים והצוות במטוס הם לא רק דיילים מעופפים, ואם הם מרגישים איום כלשהו כלפיהם, כלפי המטוס או שאר הנוסעים, הם ינקטו בכל האמצעים כדי לסיים במהירות את אותו איום. 

"אנחנו עוברים הדרכות והכשרות כדי להתמודד עם לא מעט מצבי קיצון ואחד התסריטים הללו כולל ריתוק הנוסע בעת הצורך", היא אומרת ומוסיפה: "אנחנו מאומנים בקשירה והדבקה ואנחנו יכולים לרתק את הנוסע גם בעזרת חגורות בטיחות נוספות שיש לנו. כמובן שתמיד ננסה לפתור את הבעיה בדרכים יותר 'רגועות' לפני שפונים לפתרון הקצה".

דיילת אוויר (צילום: shutterstock\Denis Kabelev)
דיילת. אילוסטרציה | צילום: shutterstock\Denis Kabelev

נציין שבחלק שבחלק גדול מהטיסות מי שנאלץ להתמודד עם הריתוק של נוסעים בעייתיים, אלה נוסעים אחרים שיכולים להתמודד איתם פיזית. בנוסף, הנוסעים שמתפרעים חשופים לעונשים כבדים החל מאיסור לטוס בעתיד, דרך קנסות כבדים ועד מאסר.