ר' בת ה-80, תושבת ירושלים, לא האמינה בחלומות הכי שחורים שלה שטיול שורשים למרוקו יסתיים במפח נפש אחד גדול. המקרה אירע לפני כשנה. ר', החליטה לערוך טיול שורשים במרוקו ונרשמה לטיול מאורגן בחברת "אשת טורס". מדובר בטיסה של חברת "אלאיטליה", שעוצרת לחניית ביניים ברומא ומשם ממשיכה כעבור זמן קצר לקזבלנקה שבמרוקו.

עוד ב-mako חופש:

מהבריכה לפייסבוק: המלון החברתי הראשון בישראל
גם בלי עצמאות: טוסו לסקוטלנד
לקראת החג: אזהרות מסע חמורות למטיילים הישראלים

שכחו אותה ברומא

כ-40 איש טסו למרוקו במסגרת הטיול המאורגן. בעיצומה של הטיסה ר' הרגישה מיחושים בגופה ובעת נחיתת המטוס בשדה התעופה ברומא, דיילת של חברת התעופה סייעה לה לרדת מהמטוס והובטח לה שהיא תועבר לטיסת ההמשך.

למרבית התדהמה, הקשישה המתינה כשעתיים לבדה בשעה התעופה מבלי שאף אחד מחברי הקבוצה או המדריך ניגשו אליה. בשלב מסוים היא נדהמה לגלות שכולם נעלמו. ר', שאינה דוברת איטלקית, גילתה שהטיסה המשיכה בלעדיה  למרוקו ואיש לא עדכן אותה בעניין. הטיסה הבאה למרוקו היתה צריכה להיות רק למחרת בבוקר ולנוסעת נאמר שהיא תועבר לבית מלון ברומא ומחר תטוס בגפה לקזבלנקה.

עובדת של חברת התעופה הותירה את ר' לבדה בתחנת האוטובוס שמחוץ לשדה התעופה כשהיא לא קיבלה ממנו לא את שם המלון והכתובת כדי להגיע אליו כדי ללון. לדבריה, נהגי אוטובוסים סירבו להעלות אותה כיוון שלא היה לה שום מידע על המלון.

ר', נאלצה לחזור לשדה התעופה בתקווה למצוא נוסעים ישראליים שיסייעו לה. כמה ישראליים שהיו במקום עזרו לה בקניית אוכל ושתייה ובמקביל יצרו קשר עם בתה בישראל ועדכנו אותה במה שקרה. הבת המבוהלת ניסתה ליצור קשר עם המדריך מטעם החברה, אך הוא לא ענה לה. היא התקשרה לסניף של חברת אשת טורס בישראל אבל נאמר לה שמאחר ומדובר בחג הסוכות - לא ניתן לסייע לה. בלית ברירה הבת רכשה לאמה כרטיס טיסה חזרה לישראל.

בכתב התביעה שהגישה ר' לבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים נגד חברת "אשת טורס" נטען, כי היא עברה חוויה טראומתית קשה, נגרמה לה עוגמת נפש רבה. חברת "אשת טורס" ביקשה לדחות את התביעה בנימוק שיש להטיל את האחריות למחדל על חברת "אלאיטליה" וכי ל-ר' יש אחריות תורמת לאירוע.

השופט אברהם טנבבוים קיבל את תביעה של ר' וקבע של"אשת טורס" יש אחריות לאירוע והורה לפצותה בסכום של 20 אלף שקל. השופט ציין בפסק הדין כי אשת טורס אחראית למחדל הזה  וכי ר' רכשה את החבילה דרך "אשת טורס" והיא היתה אמורה לדאוג לה ולא להשאירה לבד בשדה התעופה.

לדבריו, החברה כשלה גם בכך שלא טרחה לתת ל-ר' טלפון חירום של מדריך הטיולים כדי שתוכל ליצור איתו קשר וכי הקמת מוקד חירום היה יכול לסייע ל-ר'. השופט מתח ביקורת על המדריך בחברה שלא דאגה ל-ר' ולא סייע ולמעשה הפקיר אותה בשדה התעופה לבדה. לטענתו, על החברה היה לדאוג ל-ר'  כדי שתמשיך בטיסת ההמשך למרוקו לא תישאר לבדה במדינה זרה.

מ"אשת טורס" נמסר בתגובה: "התובעת אשר הזמינה טיול מאורגן לא חשה בטוב בטיסה הראשונה, וקיבלה טיפול רפואי על הטיסה מידי נוסע שהוא רופא בהכשרתו. צוות המטוס סייע לה לרדת מהמטוס, והמשיך את הטיפול בתובעת. לאחר שוידא מדריך שצוות חברת התעופה מטפל בנוסעת, כפי שנדרש, התקדם עם שאר הקבוצה לטיסת ההמשך, והמתין לנוסעת בשער העליה למטוס. כאשר הבין שהשער עומד להסגר, דרש כי יבדקו מה מצבה של התובעת, ונמסר לו כי בשל סיבות בריאותיות היא לא תוכל להמשיך לטיסת ההמשך, תשוכן במלון וכי נמצאה לה טיסה חלופית יום למחרת. עוד נמסר למדריך שעליו לעלות על המטוס עם שאר נוסעי הטיול המאורגן, אחרת לא יוכל גם הוא לטוס, ועל כן בשלב זה נאלץ המדריך להמשיך עם שאר הנוסעים לטיסת ההמשך. המדריך עידכן את שירות הלקוחות של החברה, אשר היו בקשר רציף עם חברת התעופה לוודא שהתובעת אכן מטופלת. אנו מצרים על עוגמת הנפש שנגרמה ללקוחה".