הקינוח בבריטיש איירווייס
המקרונים, מוגשים כקינוח בטיסת בריטיש איירוויס
חלק גדול מחוויית הטיסה שלנו לחו"ל כולל את האוכל המוגש במהלך הטיסה, תוך בקשות חוזרות ונשנות מהדיילת שתשרת אותנו ותגיש לנו מיץ עגבניות. אך ברוב חברות התעופה אנו לא זוכים לארוחות גורמה, בלשון המעטה, ובכל זאת לא נוותר על התענוג. חברת התעופה "בריטיש איירווייס" טוענת כי היא הוסיפה לאוכל המוגש במטוסיה את המרכיב שיהפכו אותו לטעים יותר.

אוכל המטוסים עובר דרך ארוכה כמעט כמו הטיסה עד שהוא מגיע אלינו היישר לצלחת. האוכל מבושל שעות רבות לפני הטיסה, לאחר מכן הוא מאוחסן במקרר קירור ואז מחומם בשנית. דבר הגורם לאוכל להיות יבש וקשה, בנוסף הגובה רב משבש לנו את חוש הטעם וכך אוכל שאמור לעורר תיאבון מרגיש תפל בגובה 35,000 רגל. ואם זה עוד לא מספיק, גם התאורה והטמפרטורה במטוס משפיעות על תחושת הטעם בטיסה. התאורה החשוכה במטוס ורמות הלחץ של נוסעים שאינם שמחים לטוס הופכים את  חווית האכילה לפשוט משעממת.

אבל "בריטיש איירוויס" החליטה להילחם בטעמים בשחקים. במהלך השנה האחרונה ערכה חברת התעופה שינוי מהותי בתפריט שלה על מנת להפוך אותו לעשיר ומתובל, ולאחרונה, היא החלה להוסיף לאוכל שהיא מגישה את את "הטעם הנעלם", שיגרום לאוכל להיות יותר מלוח וטעים יותר. לדבר הזה קוראים אוממי, והוא מצוי בעגבניות, גבינת פרמזן ופטריות, וידוע כמעניק טעם מתובל יותר לאוכל.

אוכל במטוס (צילום: iStock)
"אפשר לאבד לקוחות בגלל אוכל מטוסים" | צילום: iStock

מגיע באבקה כמו מלח וסוכר

היפנים היו אלה שזיהו את הטעם החמישי. השף הסטון בלומנטל, שעבד עם "בריטיש איירווייז", אמר: "אי אפשר להוסיף עוד ועוד מלח אך בהחלט אפשר להוסיף אוממי".

בלומנטל הוכיח שהשימוש בטעם החמישי יכול לשנות את אוכל המטוסים. לטענתו, בזכות הוספת המרכיב המסתורי, אפילו סטייק שעשוי להיות יבש וקשה לאחר כמה שעות אחסון יהפוך לאכיל וטעים. "זה מעין תחליף למלח ללא נתרן", אמר מנהל התפריט של "בריטיש איירוויס".

"אוממי הוא עוד טעם ונחשב לטעם החמישי", אומר השף יאיר פיינברג, בעל חברת FeinCook המתמחה בחדשנות קולינארית "זה בעצם חומצה גלוטמית שיש בטבע והיא מצויה בפטריות, שמרים, סויה, גבינת פרמזן, ועגבניות. זה טעם טבעי לחלוטין". לדבריו, תפקידו של האוממי הוא לחזק טעמים ולכן בתנאי הטיסה האוממי גורם לכך שחוש הטעם שלנו לא יפגע ונרגיש שהאוכל תפל. "כל דבר שנכין ונוסיף לו אוממי יקבל שדרוג וחיזוק של הטעם", הוא מוסיף.

אך אל תטעו, אין להוסיף אוממי ללא הגבלה. "לא שופכים כוס אוממי למרק אלא מוסיפים זאת בכמויות מינוריות", הוא מדגיש. פיינברג בעצמו מוכר את האוממי שמגיע כאבקה כמו מלח וסוכר. "האוממי אצלנו עשוי מפטריות מיובשות ושפים שמכירים את הטעם משתמשים בו בתפריטים השונים". פיינברג טוען שהאוממי משתלב עם מאכלים רבים, מחביתה, מנות צמחוניות ועד תבשילי בשר. 

השינוי המהפכני גרם לחברות הקייטרינג השונות לנסות ולשדרג את האוכל שלהן ולהוסיף רטבים רבים למאכלים שלהן על מנת שהטעם לא יתפוגג. על כל מקרה, מה שבטוח הוא, שסוגיית האוכל היא נושא שמאוד מעסיק את הנוסעים בטיסה, "ולכן בהחלט אפשר לאבד לקוחות בגלל זה", אומר מנהל הקייטרינג של "בריטיש אירוויס", אדריאן ג'אסקי.

גם חברת התעופה הלאומית, "אל על", עורכת בשנים האחרונות מהפכה קולינארית בתפריט הטיסות שלה. בשנת 2010 נכנס השף שגב משה לנעלי השף הראשי של חברת התעופה, והוא מציע ארוחות שונות במחלקת התיירים והעסקים. עם כניסתו לעולם התעופה הוא אמר: "הורדנו אבקות מרק, הורדנו לקטי ירקות קפואים ואנחנו עובדים עם לקטי תבלינים". שגב הסביר כי ישנם אילוצים בבישול התעופתי אך יש מנות המוגשות טריות וחלק המוקפאות מראש.

>> כחול עמוק: חופשה מתחת למים באי אקזוטי