מחירי הטיסות ממשיכים לעלות וצפויים להגיע לרמות שיא בקיץ הנוכחי. הסיבה המרכזית לכך היא שתיירים מכל העולם להוטים לצאת לחופשות לאחר השנתיים האחרונות, הביקוש עולה במהירות, ותעשיית התעופה עובדת קשה כדי לעמוד בדרישות החדשות.

במהלך המגיפה, חברות התעופה חוו קשיים מהחמורים בהיסטוריה של התעופה האזרחית, ונאלצו לבצע שינויים קיצוניים בפעילותן. מכיוון שהגבלות הנסיעות הוסרו בחודשים האחרונים, הענף בקושי יכול לעמוד בקצב הביקוש החדש וכתוצאה מתקבלים תורים ארוכים, עומסים בשדות התעופה הבינלאומיים וביטולים של אלפי טיסות ברחבי העולם.

בעוד כרטיסי טיסה למרחקים קצרים עדיין עשויים להימכר בתעריפים נמוכים, רוב הטיסות הארוכות עלו בלפחות 100 דולר ולרוב הרבה יותר, עם עלייה עתידית שצפויה להסתכם בעשרות אחוזים. בשיחה מול משקיעים, אמר מנכ"ל דלתא איירליינס האמריקאית, אד בסטיאן, כי מחירי הכרטיסים ימשיכו לטפס בחודשים הקרובים: "אנו צופים שהתמחור בקיץ הזה יעלה ככל הנראה ב-25 ל-30 אחוזים בממוצע". הוא הוסיף: "מעולם לא ראינו משהו בקנה מידה כזה".

הביקוש הגובר לטיסות הוא אחד הגורמים לכך שהטיסות כל כך יקרות, אבל מדובר במגמה כוללת שמגיעה משילוב של מספר גורמים יחד, שמביאות את חברות התעופה לטעון שעליית המחירים אינה בשליטתן ומדובר בגלגול הוצאות בלתי נמנע שהן חייבות להעביר אל הצרכנים.

דלתא איירליינס (צילום: Sergiy Palamarchuk, shutterstock)
בדלתא צופים עלייה של עד 30 אחוזים במחירי הכרטיסים | צילום: Sergiy Palamarchuk, shutterstock

מחסור מתמשך בצוותי תעופה וטייסים

במהלך המגיפה, חברות התעופה נאלצו לשחרר חלק גדול מהצוותים שלהן. ביניהם צוותי הדיילים, טייסים ועובדים על הקרקע. בריטיש איירליינס, למשל, קיצצה כ-10,000 עובדים במהלך המגיפה, בעוד איזי ג'ט פיטרה שליש מכוח העבודה שלה. עד סוף 2020, עשרות אלפי שכירים בתעשיית התעופה העולמית איבדו את מקום העבודה שלהם.

המחסור בכוח אדם הוביל לשורה של בעיות עמן מתמודדות חברות התעופה עד היום, בין היתר התורים הארוכים והעומסים, טיפול לקוי בשירות הלקוחות וזעם ציבורי שפוגע בשמן. למרות שחברות תעופה עסוקות בגיוס עובדים חדשים בשלב זה, העסקת אנשים בתעשיית התעופה נמשכת זמן רב יותר בגלל בדיקות ביטחוניות ובירוקרטיה נוספת שלוקחות שבועות או חודשים לעיבוד. 

עומס בהית'רו (צילום: צילום מסך)
המחסור בצוותים מוביל לתורים ארוכים וביטולים. הית'רו לונדון | צילום: צילום מסך

ביטולי טיסות על ימין ועל שמאל

הפיטורים הנרחבים הביאו לכך שלחלק מחברות התעופה לא נותרה ברירה אלא לבטל טיסות. חברות התעופה נאלצו לבצע התאמות עצומות בגלל המחסור בכוח אדם. אנחנו מדברים על אלפי טיסות שבוטלו, הוזמנו מחדש ועיכובים, כמו גם טיסות מופחתות ליעדים - כל אלו עולים לחברות התעופה בהפסדים של מיליארדי דולרים.

סקנדינוויאן איירליינס (Scandinavian Airlines) לדוגמה ביטלה כ-4,000 טיסות בעונת השיא בין מאי לאוגוסט עקב מחסור בכוח אדם. בשיאה של המגיפה, קיבלה החברה את ההחלטה לפטר 5,000 עובדים. חברת התעופה משרתת אינספור נתיבי טיסה, אך כעת היא מתמודדת גם עם מחסור חמור בטייסים. כל אלו הופכים כל טיסה של החברה למצרך די נדיר שמוביל לעלייה דרמטית במחירי הכרטיסים שמרקיעים.

מהצד השני, איזי ג'ט החליטה לצמצם את מספר הנוסעים על ידי הסרת מושבים ממטוסיה. החוק מחייב כי על כל 50 מושבים בטיסה, חייב להיות איש צוות אחד על הסיפון. על ידי צמצום הנוסעים בטיסות ניתן לטוס עם צוות מצומצם ולחסוך בהוצאות וגיוס העובדים מבלי לבטל יותר טיסות ממה שכבר נאלצה החברה לבטל.

סקנדינוויאן איירליינס (צילום: photosounds, shutterstock)
נאלצה לבטל אלפי טיסות. סקנדינוויאן איירליינס | צילום: photosounds, shutterstock

גם מצד שדות התעופה התמונה אינה פשוטה, והם חווים עומסים עצומים שמאלצים אותם לפנות לחברות התעופה ולשנות נהלים. נמל התעופה סכיפהול שבאמסטרדם, אחד העמוסים באירופה, ביקש מחברות התעופה הפועלות בתחומו לבטל טיסות או להפנות אותן לנמלים אחרים. זהו רק אחד משדות תעופה רבים באירופה שבהם עלו תלונות עליהם תורים ארוכים, כולם נגרמו ממחסור בצוותים.

בעוד ששדות התעופה נאבקים לגייס מחדש צוותים לקראת עונת הקיץ העמוסה, המאמצים שלהם אינם מספיקים. עם יותר משרות פנויות מאשר אנשים שמחפשים עבודה, משימת גיוס העובדים הופכת למרתיעה עד בלתי אפשרית בצל הדרישה לעמוד בביקושים הגבוהים. כתוצאה מכך, העיכובים והטיסות שנקבעו מחדש גורמים לעלייה נוספת בעלויות עבור חברות התעופה, ששוב מגלגלות את ההוצאות לצרכנים.

עלייה חדה בביקושים לטיסות

באחת הנקודות השפל העמוקות ביותר במהלך המגיפה, מספר הטיסות כמעט נחצה בשנת 2021, וירד מ-11.1 מיליון טיסות בשנת 2019 (טרום המגיפה) ל-6.2 מיליון בשנת 2021.

השנה אנחנו רואים עלייה תלולה בביקוש לטיסות ובמיוחד לנסיעות פנאי שנמצאות במגמת זינוק, מכיוון שאנשים להוטים להזמין כרטיסים ליעדים המועדפים עליהם ולפצות על הזמן האבוד במהלך המגיפה. אנשים מתרגשים לחוות את הקיץ בחופשה שוב אחרי שנתיים.

חוף קורפו יוון  (צילום: Milos Vucicevic, shutterstock)
מוכנים לשלם את המחירים הגבוהים אחרי שנתיים בלי חופשה | צילום: Milos Vucicevic, shutterstock

כשהממשלות ברחבי העולם החלו להקל על הגבלות הנסיעות והגבול, חברות התעופה הציעו כרטיסים במבצע ותעריפים מוזלים בצעדים נואשים להעלות נוסעים על הסיפון. נכון להיום, הביקוש הגבוה מביא לכך שחברות התעופה לא צריכות ליצור ביקוש נוסף על ידי שמירה על מחירים נמוכים במיוחד.

עלייה בביקוש לטיסות, יחד עם מחסור בצד ההיצע, מביאים לעליית מחירים. זה פשוט חוק ההיצע והביקוש שעושה את עבודתו עם מספר הולך וגדל של נוסעים שעדיין מוכנים לשלם תעריפים גבוהים מהרגיל. לכן, אין צורך מצד חברות התעופה לייצר ביקוש על ידי הורדת המחירים.

עלויות במחירי הדלק עקב המלחמה המתמשכת

מטוסים לא יכולים לטוס בלי דלק, וכשזה מגיע לדלק העולם תלוי מאוד ברוסיה. עקב הסכסוך המתמשך בין רוסיה לאוקראינה, מחירי הדלק זינקו ברחבי העולם. למעשה, אחת ההוצאות העיקריות של חברות התעופה הן עלויות הדלק, המהוות כ-10-12 אחוזים מהוצאות התפעול. עם עליית מחירי הדלק, לחברות התעופה אין ברירה אלא להעלות את מחיר כרטיסי הטיסה.