נהיגה בלונדון יכולה להיות מאוד יקרה אם אינכם מכירים את החוקים. כך למשל אצל נהג שהתבקש לשלם קנסות של כמעט 25,000 פאונד (כ-113,000 שקל) משום שנאמר לו כי הוא הפר את כללי הגנת הסביבה בבירה הבריטית, מבלי שהיה מודע כלל לנהלים המקומיים של תקני זיהום האוויר של רכבים, כך מדווח הגרדיאן. 18,962 קנסות, חלקם בסכומים גבוהים, נשלחו לנהגים זרים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022, רבים מהם תיירים שמגלים את הקנסות כשהם מנופחים.

התיירים מקבלים קנסות למרות שהרכב עומד בתקני הזיהום

רבים מהנהגים הזרים קיבלו את הקנס למרות שמכוניתם עומדת בתקנים. זאת מכיוון שרוב הקנסות אינם על הפרות ממשיות של תקנות הגנת הסביבה, אלא פשוט על חוסר רישום ברשות התחבורה של לונדון Transport for London (TfL). מה שרוב האנשים כנראה לא יודעים הוא שאם הם רוצים לנהוג באזורים מסוימים בלונדון, הם לא צריכים רק לעמוד בדרישות פליטה מסוימות, אלא יש גם לרשום רכבים לפני הכניסה לאזורים הרלוונטיים. אם הם לא רשומים, הם מסווגים אוטומטית כרכבים עם פליטת מזהמים גבוהה - ובכך מפרים את הכללים שמובילים לקנסות הגבוהים.

לונדון כיכר (צילום: Albert Pego, shutterstock)
קנסות עצומים לנהגים מבחוץ. לונדון | צילום: Albert Pego, shutterstock


לפי הגרדיאן, נהגי רכבים שאינם עומדים בתקני הפליטה הנוכחיים, יצטרכו לשלם אגרה נוספת כדי להיכנס לבירה, גם אם הם כן רשומים. נהגים שלא יעשו זאת עלולים לעמוד בפני קנסות של עד 3,000 פאונד (כ-13,000 שקל) ליום.

בשנה שעברה קיבלה סוכנות הגבייה של רשות התחבורה Euro Parking Collection (EPC), גישה למסמכי נהגים רבים מגרמניה, הולנד וצרפת, כפי שכותב העיתון, ומצאה כי אלפי נהגים קיבלו קנסות על נהיגה בלונדון ברכבים שלא היו רשומים בעיר. חשוב לציין שמרבית הרכבים מגיעים ממדינות אחרות, ולכן אינן רשומות. עם זאת, נהגים שמעוניינים לשכור רכב בבריטניה, צריכים לוודא שהוא רשום בלונדון אם הם מתכוונים לנהוג בעיר הבירה.

הקנסות לפעמים מוכפלים

לאחר שהנהגים מקבלים את הקנס, עליהם לשלם בתוך 28 ימים, אחרת הסכום עלול להכפיל את עצמו. הבעיה היא שרבים מהנהגים שקיבלו את הקנס, לא קיבלו את הדוח לביתם מאחר והם לא תושבי לונדון, ואין להם כתובת מקומית אליה ניתן לשלוח את המכתב. אחרים הם תיירים שלא היו מודעים לעניין הקנס כלל, וגילו זאת רק במועד מאוחר מדי כשהקנס כבר היה מנופח.

על פי תחקיר הגרדיאן, הנפגעים יכולים לפעול נגד מספר קנסות שקיבלו באותו היום, לרבות צילום הרכב במספר מוקדים ברחבי העיר. התנאי המקדים הוא שיוכלו להוכיח שהרכב שלהם עומד בתקנים. עם זאת, צריך לחכות הרבה זמן לתשובות ולפעמים יש צורך להפעיל לחץ נוסף על הרשויות המקומיות.

לונדון היא לא היעד הראשון שמחלק קנסות לתיירים מבלי שהם יידעו על כך. בשנים האחרונות עולות וחוזרות טענות של תיירים על כך שהם שוכרים רכב במדינה בה הם מטיילים, בעיקר באיטליה, ומכיוון שאין להם כתובת הם לא מקבלים את הדוח והקנסות רק ממשיכים לגדול עם הזמן. הקנסות נעים בין מאות לאלפי אירו, והסיבה להם יכולה להיות דוחות חניה, מהירות גבוהה ואפילו על חוקים מקומיים שהתיירים אינם מודעים להם.  

המלחמה נגד זיהום האוויר בלונדון

הרגולציה הלא ידועה הזו היא חלק מתכנית כללית הכוללת מספר צעדים נגד זיהום אוויר בבירה הבריטית, כפי שדווח ה"שפיגל" הגרמני. בהתאם לכך, נמצא שריכוזי הגופרית הדו-חמצנית בחלקים ממרכז העיר גבוהים ביותר. לפני עשור, רחוב אוקספורד הפופולרי נחשב לאחד הרחובות המזוהמים ביותר בעולם, בגלל כמות גבוהה של מוניות, אוטובוסים וכלי רכב נוספים.