בכל סרטוני הבטיחות בטיסות, שלא לומר בכל סרט או סדרה בה מטוס מתחיל לרעוד בלי שליטה, משתחררות לפתע מעל הנוסעים מסכות קטנות שאנחנו אמורים להניח על האף ולנשום באמצעותן. אתם יודעים, אלו שאומרים שצריך קודם לשים על עצמך ואז לעזור לאחרים. הרציונל הוא, ככל הנראה, אספקת חמצן "טהורה" לאנשים לחוצים במיוחד, וחשש שמא מערכות האוורור של המטוס יפסיקו לפעול. קוראים להן "מסכות חמצן", אבל הם מישהו אי פעם בדק ומצא מה באמת הן מזרימות לאף שלנו?

עוד ב-mako חופש:

מה קונים באמזון? חופשת סוף שבוע
שלום לדגים: מלון מטורף מתחת למים

גניבות, הברחות וסימום נוסעים: הצד האפל של הדיילים הישראלים

אתר "האפינגטון פוסט" הרים את הכפפה, ושאל מומחי תעופה מה באמת קורה עם המסכות הללו. מתברר שכן, בסופו של דבר אכן מדובר באספקה של חמצן, אבל היא לא מתחילה ככזו. מסיכת ה"חמצן" מכילה קוקטייל של מספר כימיקלים שאין להם שום קשר לחמצן, אשר מאוחסנים בגנרטור בתאי הנוסעים שעל ראשנו. כאשר לחץ האוויר במטוס יורד, הן משתחררות באופן אוטומטי, או ידנית על ידי אחד הדיילים, וכשאנחנו עוטים אותן על עצמנו ומתחילים לנשום, אותם כימיקלים משתחררים לתוך גופנו.

מדובר בעיקר על נתרן פרכלורט ועל ברזל חמצני, שמתערבבים ביחד, והתגובה הכימית הזו יוצרת חמצן שמאפשרת לנו לנשום. אלא שתופעות הלוואי של התרכובת הזו היא קודם כל התחממות מסיבית של התאים שמעל ראשנו, ומעבר לזה גם ריח שרוף חזק שמתפשט במטוס, שדומה לריח שנוצר כשמפעילים לראשונה תנור חדש.

יחד עם זאת, מבהירים המומחים, זה בסדר, אפשר לנשום את זה. ייתכן וננשום גם קצת אבק כימיקלי על הדרך אמנם, כי אין לדעת כמה זמן נמצאת התרכובת הזו מעל ראשנו, אבל בכל מקרה זה עדיף מהאלטרנטיבה, שהיא להתעלף מפאת חוסר חמצן. מה שעלול לקרות בערך 30 שניות לאחר שלחץ האוויר במטוס ירד.

המסכות הללו, אגב, מחזיקות מעמד בין 15 ל-20 דקות בלבד לפני שהחומרים הכימיקלים אוזלים, שזה נשמע אולי מעט אבל מדובר בדרך כלל על מספיק זמן בשביל הטייס לנווט את המטוס לגובה שבו לחץ האוויר משתפר ואין בהן צורך יותר.

"הגברים הישראלים לא אוהבים לשמוע לא"