דוח שנערך לאחרונה מראה שתעשיית התעופה מאבדת כעת יותר מזוודות ממה שאיבדה בכל העשור האחרון. הממצאים שהתפרסמו בדוח Baggage Insights לשנת 2023 על ידי ספקית טכנולוגיות התעופה SITA, חושפים עלייה מדאיגה במזוודות שלא טופלו כהלכה, עם 26 מיליון מזוודות שאבדו בשנת 2022. לפי הדוח, מספר גורמים אשמים בתופעה וביניהם מחסור בצוות, חידוש הטיסות הבין-לאומיות ועומס מוגבר בנמלי התעופה בתקופות שיא.

בהשוואה לסטטיסטיקה של השנה שעברה לשנת 2021, מספר המזוודות האבודות כמעט הוכפל, וקפץ מ-4.35 ל-7.6 מזוודות לכל 1,000 נוסעים. לא רק שהמספר עלה מהשנה שעברה, אלא שזו גם עלייה ניכרת מהעידן של טרום המגפה, שבו אבדו 5.6 מזוודות לכל 1,000 נוסעים ב-2019.

מזוודות בנתב"ג (צילום: נסטיה סבין)
עלייה במספר המזוודות האבודות | צילום: נסטיה סבין


אף על פי שמספר הנוסעים ירד בהשוואה לימים שלפני המגפה – 3.2 מיליארד לעומת 4.5 מיליארד בהתאמה – ההתחדשות הפתאומית של מספר הנוסעים תפסה את תעשיית התעופה לא מוכנה. בשילוב עם קיצוץ במספר הצוותים בעקבות פיטורים נוצרו צווארי בקבוק בלתי צפויים בנמלי תעופה, חברות תעופה ומטפלים בקרקע.

"ניתן לייחס את זה במידה רבה לחידוש טיסות בין-לאומיות וארוכות טווח במהלך שנת 2022, כלומר יותר העברות, שבהן התיקים הכי רגישים לטיפול לא נכון", נכתב בדו"ח SITA. "כדי לבטא טוב יותר את היקף האתגר, שיעורי הטיפול השגוי בטיסות בין-לאומיות – שבהן יש סיכוי גבוה יותר שתיקים יועברו מטיסה אחת לאחרת – גבוהים פי שמונה מאשר בטיסות פנים".

מזוודות אבודות (צילום: Ted Shaffrey, ap)
התחזית לשנים הבאות לא חיובית | צילום: Ted Shaffrey, ap

מתוך כל התיקים שלא טופלו כהלכה, 80 אחוז עוכבו, תיקים שאבדו או נגנבו היוו 7 אחוז, ולמרות זאת דווקא מספר המזוודות שנהרסו ירדו ל-13 אחוז. אירופה התגלתה כבעלת הביצועים הגרועים ביותר, עם 15.7 מזוודות אבודות לכל 1,000 נוסעים, עלייה של פי שלושה לעומת השנה הקודמת. צפון אמריקה דיווחה על 6.35, בעוד שאסיה רשמה רק 3.

הטיפול במטען לא צפוי להשתפר בשנת 2023, מכיוון שהביקוש לטיסות בקיץ ממשיך לעלות. האתגרים המתמשכים של מחסור בצוות מיומן, חידוש הנסיעות הבין-לאומיות והעומס בשדות התעופה ימשיכו להיות נושא עד סוף 2023, לפחות. רוב מומחי הנסיעות מאמינים שהטיסות לא יחזרו להיות "רגילות" עד 2024. "אחרי עשור שבו שיעור הטיפול הקלוקל ירד ביותר ממחצית בין 2007 ל-2021, זה מייאש לראות את השיעור הזה מטפס שוב", אמר דיוויד לבורל, מנכ"ל SITA, בהצהרה.