רחובות מרכזיים בתל אביב כבר מקושטים כמה ימים בדגלי הגאווה, בניין העירייה מואר בלילות בצבעי הדגל וחוף הילטון, המזוהה ביותר עם הקהילה הגאה, עמוס בתיירים שרק מחכים לפתיחת החגיגות. מצעד הגאווה בתל אביב, שיתקיים ביום שישי, צפוי להביא לעיר 5,000–7,000 תיירים ותיירות גאים. עסקים רבים כבר למדו שישתלם להם לתלות את דגל הגאווה, ובבתי המלון התפוסות גבוהות והמחירים מטפסים בהתאם.

אף שמספר התיירים הגאים רחוק מאוד מהמיליונים שמשתתפים במצעדים בברלין או במדריד, תל אביב מככבת בטבלת יעדי הנופש של הקהילה הגאה גם במועדים אחרים בשנה. "הם חיים טוב ואוכלים טוב, בעיקר אוכלים יותר בריא", אומר עומר מילר, מבעלי מסעדת חדר אוכל במתחם האופרה ומסעדת השולחן בשדרות רוטשילד שכל שנה תולה את דגל הגאווה מחוץ למסעדות. "תיירים גאים גם משאירים טיפים גדולים מאוד. לא כל תייר בישראל בא לחגוג, הם באמת באים לשבוע של מסיבה".

מי שמחייך חיוך גדול במיוחד הם המלונאים בעיר. אמנם התפוסות בבתי המלון בתל אביב תמיד גבוהות במאי־יוני, אבל הניסיון להשיג חדר פנוי בשבוע הגאווה קשה עוד יותר. מי שכבר יצליח למצוא חדר ייאלץ לשלם מחיר הגבוה בעשרות אחוזים מהרגיל בגלל הביקושים הגבוהים. לדברי מנהל של בתי המלון בעיר, "זו התקופה הכי חזקה בשנה, יותר מיולי־אוגוסט ויותר מספטמבר. יש אורחים שכבר הזמינו לפני חצי שנה. מלפני שלושה חודשים אני יודע שאני מלא לחלוטין".

אורי קרונקופ, סמנכ"ל שיווק ברשת מלונות אטלס: "לצערם של התיירים הגאים, ולשמחתנו, המחירים בשמים. המחירים אצלנו גבוהים בכ–20% מהמחיר בתקופה רגילה. הסיבה למחירים הגבוהים היא שרוב בתי המלון בתל אביב עובדים בשיטה שלפיה המחיר משתנה לפי התפוסה".

גם בעלי דירות הנופש נהנים מהחגיגה. "לפי מספר האנשים שפנו אליי בפייסבוק, אם היו לי עוד 30 חדרים לשבוע גאווה, גם אותם הייתי משכיר בקלות", אומר שוקי, שמשכיר באופן קבוע חדר בביתו דרך האתר airbnb. "ביום רגיל ביוני אני משכיר את החדר ב–70 דולר ללילה, ועכשיו העליתי את המחיר ל–120 דולר. חבר שלי שמשכיר דירת שני חדרים העלה את המחיר מ–130 ל–180 יורו ללילה, וכבר מצא מזמן שוכרים".

"לא רואים בתל אביב 
יעד חד פעמי"

תל אביב זכתה בשלל תארים כמו "העיר הגאה הכי טובה בעולם" ו"אחת הערים הידידותיות ביותר בעולם לקהילה הגאה", וגם חוף הילטון דורג בין עשרת החופים הטובים בעולם לקהילה ההומו־לסבית. בעירייה, במשרד התיירות ובהתאחדות המלונות בתל אביב מקדמים בהשקעה של כחצי מיליון שקל את התיירות הגאה, כי הם מבינים את הפוטנציאל.

יניב וייצמן, חבר מועצת העיר ומחזיק תיק התיירות בעירייה, אומר כי "התייר הגאה תמיד ישאיר יותר כסף, הוא יותר בזבזן. הקהילה התבגרה, המון תיירים בגילאי 40 פלוס שיש להם לא מעט כסף והם משאירים אותו בארץ".

אבל למרות התארים, תל אביב עדיין מתחרה ביעדים אירופיים שמציעים מצעדי גאווה פופולריים. "אנחנו עדיין נחשבים יעד יקר לאירופאים. אנחנו כאילו אירופה, אבל תייר משווייץ שצריך לבחור בין מצעד בברצלונה לתל אביב, המצעד בתל אביב יהיה לו יקר יותר משמעותית", אומר וייצמן.

הפעילות המשמעותית לקידום תל אביב כעיר נופש גאה נמצאת במדיה החברתית ומול מובילי דעה ובלוגרים. "בעיני הם עושים את עיקר העבודה", אומר וייצמן, "רק עכשיו זכינו בתואר העיר עם אחד מעשרת החופים הגאים הטובים בעולם. זה הישג בעיקר שיווקי ויח"צני, כי הרי ברור שיש חופים מדהימים בעולם, אנחנו מתמודדים מול ברזיל וספרד, אנחנו קוטפים את הפרסים האלה הרבה בזכות האווירה. כל תייר שמגיע לכאן הופך להיות שגריר. תייר גאה בתל אביב לא רואה בה יעד חד־פעמי".

גם שי דויטש, יו"ר אגודת הלהט"ב, אומר כי "התרומה של התייר הגאה משמעותית ביותר ביעד שאליו הוא מגיע. לעומת תיירות הצליינים, התיירים הגאים ישנים במלונות בוטיק ומלונות יקרים, עושים שופינג, שוכרים כלי רכב ובאים כבודדים, ולכן התרומה שלהם לעיר גבוהה יותר. גם אם הם באים בחבורה, הם לא מקבלים את התעריפים שמקבלות הקבוצות המאורגנות של הצליינים, וזה אומר שהם משאירים יותר כסף בעיר".

דויטש מוסיף כי "המתמטיקה פשוטה ומתחילה בזה שבבסיס, לצרכן הגאה יש יותר כסף פנוי. הוא בדרך כלל במעמד ביניים גבוה, ברוב העולם גברים מרוויחים יותר מנשים, ולכן זוג גברים מכניסים יותר ולהרבה מהם אין ילדים - ולכן ההכנסה הפנויה שלו גבוהה יותר".

"היתרון שלנו - 
אפקט ההפתעה"

לפי ההערכות של עיריית תל אביב, ביוני צפויים לבקר בישראל כ–30 אלף תיירים מהקהילה הגאה, והצפי והיעד של עיריית תל אביב הוא להכפלת מספרם בתוך חמש שנים. עם זאת, צריך לקחת את הנתון בערבון מוגבל, מכיוון "שזו הערכה שאנחנו עושים ויכול להיות שמגיעים יותר או פחות. האינדיקציות הכי טובות הן בעיקר סוכני הנסיעות ובתי המלון, וגם בעלי ליינים של מסיבות", אומר וייצמן.

לדברי דויטש, האתגר המרכזי של תל אביב ואנשי השיווק הוא לפזר את הביקוש לאורך זמן. "כמו שעשתה ברלין, שיצרה לאורך השנה כמה מוקדי כוח שמושכים את הקהל הגאה עם כמה פסטיבלים. בזמן שאירופה קרה, יש לנו הזדמנות לעשות אירועים כל השנה, ולא רק ביוני", אומר אומר דויטש.

"תל אביב היא עיר שהסוד עליה נחשף בגל הראשון לאירופאים, ולאחר מכן התחילו לגלות אותנו האמריקאים, ובגל הנוכחי מתחילים לגלות אותנו גם בדרום אפריקה, באסיה ובאוסטרליה. היתרון שלנו הוא באפקט ההפתעה - הפער בין איך שאנשים חווים את תל אביב בבית כאזור סכסוך בעייתי, וכשהם מגיעים אלינו אנחנו מתגלים כאחת הערים הבטוחות ביותר באירופה לקהילה.

"הייתי בכמה מצעדים בעולם והיו מקומות שאנשים חטפו מכות ושדדו אותם, ואצלנו בישראל זה לא קורה, אצלנו בטוח ללכת בסוף המסיבה לבית המלון, וזה הכי רחוק ממה שהם חשבו שיהיה פה".

* הכתבה עלתה ב- TheMarker

>> ביזנס אינסיידר: תל אביב - אחת מ-14 הערים שכדאי לבקר בהן השנה
>> מחקר: למצב הבטחוני השפעה ניכרת על התיירות לישראל