עיכובים בשעות הטיסות הם תופעה בהחלט מרגיזה בתחום התעופה. מדובר באחת "הרעות החולות" של הענף, שאנחנו הנוסעים נאלצים לקבל אותו כמובן מאליו. מה שהרבה יותר מרגיז מסתם איחור, הוא איחור שחברת התעופה ידעה עליו זמן רב מראש, והיא פשוט נמנעה מלספר לנו על כך. הכוונה היא לאיחורים המעצבנים, של שעתיים-שלוש, לא איחורים ממושכים יותר, ששם בדרך כלל החברות מעדכנות כשהן יודעות מראש.

הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים

>> לעמוד הפייסבוק של המתמידים

למה זה קורה? למה החברות לא מספקות לנו מיד עדכון על איחור צפוי במועד הטיסה שלנו? התשובה המרכזית, שהיא גם "הצינית" ביותר, היא שלא כל כך חשוב לחברת התעופה הזמן שלנו. כל עוד לחברה מותר לאחר – ומותר לה  – אז היא קצת אדישה, אם לומר זאת בעדינות, בנוגע לזמן שלנו הנוסעים. אין לחברה סיבה טובה באמת לעדכן אותנו שהטיסה שלנו מתעכבת בשעה-שעתיים. זה לא מגדיל את הרווחים שלה, ורק מוסיף לה עוד תקורות ניהול, אז למה?

נמל התעופה בן גוריון (צילום: ChameleonsEye, Shutterstock)
לא צריך לחכות סתם בתור | צילום: ChameleonsEye, Shutterstock

אבל, יש דרך חכמה ויעילה לדעת מראש על איחור כזה. לפני כן, צריך להבין איך עובד תכנון צי המטוסים של החברה. אז בתחילת כל רצף טיסות, החברה קובעת את כל המטוסים שיבצעו אותן. למשל, היא מחליטה שמספר זנב X יבצע את הרצף תל-אביב-רומא-תל-אביב ואז תל-אביב-אמסטרדם-תל-אביב, ומספר זנב Y יבצע את הרצף תל-אביב-וינה-תל-אביב ואז תל-אביב-מוסקבה-תל-אביב. המשמעות היא שכשיש עיכוב באחד הקטעים שבדרך, למשל בטיסה הראשונה לרומא של מספר זנב X או בטיסה הראשונה לוינה של מספר זנב Y, סביר להניח שיצטבר עיכוב גם לטיסות הבאות באותו רצף. והחברה כמובן יודעת את זה הרבה זמן מראש. רק שאתם לא.

אז מה אפשר לעשות כדי שגם אתם תדעו?

פעולה ראשונה היא לבדוק את הטיסה שקודמת לטיסה שלכם. אם אתם טסים בטיסה שחוזרת לתל-אביב ממוסקבה למשל, תבדקו כמה שעות לפני טיסתכם מתי ממריאה טיסת ההלוך מתל-אביב למוסקבה שבהכרח חוזרת לארץ. אם היא ממריאה בזמן, כנראה שגם טיסתכם תמריא בזמן. אם היא ממריאה בעיכוב, תצפו גם אתם לעיכוב. כמה זמן יהיה אותו עיכוב? בערך בהתאם למשך העיכוב ביציאה בטיסת ההלוך מהארץ.

פעולה שניה היא לבדוק את רצף הטיסות כולו. עכשיו כאן צריך כבר יותר מומחיות. צריך לדעת להעריך מבין המטוסים של החברה איזה מספר זנב ספציפי יבצע את הטיסה שאתם אמורים לטוס בה. אם לחברה מספר קטן של מטוסים מאותו צי (למשל צי ה-767 של אל על) אז מספיק שתראו שכל המטוסים, למעט אחד, נמצאים בכלל בטיסות ארוכות טווח באותו זמן, כדי שתוכלו להסיק שהמטוס היחיד שנמצא בארץ הולך להיות המטוס שבו אתם תטוסו. כך תדעו אם הוא יוצא בזמן לתחילת רצף הטיסות שלו ותוכלו לעקוב אחריו לאורך הרצף הזה ולהיות מודעים מראש לעיכובים פוטנציאליים.

הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.