אצל רובנו זה עובד כך: אנחנו מחפשים לרכוש כרטיסי טיסה ליעד מסוים עוברים על כל המחירים בשבוע ספציפי, גם לטיסת ההלוך וגם לטיסת החזור, ומתחילים "לשחק" עם התאריכים במטרה למצוא את המחיר הכי נמוך. הבעיה היא שברגע שמקרבים את תאריך ההלוך עם תאריך החזור, פתאום המחירים קפצים.

הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים

>> לעמוד הפייסבוק של המתמידים

ראו כדוגמה את המחירים מתל-אביב (TLV) לברצלונה (BCN) עם אל על בנובמבר 2019. בתחילה בחרנו שני תאריכים רחוקים יחסית זה מזה, והמחיר הוא כ-300 דולר הלוך-חזור. המחיר יישאר כזה לאורך כל הימים באותו חודש:

עם זאת, כשבוחרים טיסות הלוך-חזור עם תאריכים קרובים, המחיר "קופץ" לכ-1,050 דולר:

 

חשוב לחדד: המחיר קפץ רק בגלל שקירבנו את התאריכים. בשני התאריכים שנבחרו קיימים תעריפים מוזלים במחלקת כרטוס U, כך שהכרטיס, פוטנציאלית, גם בשני התאריכים האלה יכול היה להיות 300 דולר, רק שמשהו גורם למחיר לעלות בכל זאת ל-1,050 דולר, ואם מקרבים אף יותר את התאריכים הוא ימשיך לגדול. למה זה קורה?

אז מסתבר שלתופעה הזאת יש הסבר פשוט מאוד, והוא מכונה "minimum stay fare" (תעריף שהות מינימלית ביעד). חברות התעופה בוחרות לכפות על הנוסע תעריף גבוה יותר (שמבוצע דרך מחלקת כרטוס יקרה יותר) ככל שמשך השהות שלו ביעד הוא קצר מאוד. למשל, נוסעים שיוצאים בבוקר וחוזרים בערב, תעריף ה-minimum stay שלהם יהיה יקר מאוד, וכשמדובר בשהות ארוכה יותר, הוא יהיה עדיין גבוה אך נמוך יותר. אם מספר ימי השהות ביעד יהיה כבר מספיק גדול, אז תעריף ה-minimum stay לא יחול, וניתן יהיה לרכוש כרטיסים בתעריפים המוזלים ביותר הקיימים, כלומר במחלקות הכרטוס המוזלות.

מתי חל תעריף ה-minimum stay?

כאשר לדעת חברת התעופה אופי הנסיעה הוא עסקי ולא נסיעת תיירים. כאשר הנוסע הוא נוסע עסקי, הוא יכול לבקר ביעד ביקורים קצרים למדי, אפילו של מספר שעות (חד-יומיים כאמור) או מספר ימים בודדים. ככל שהנוסע הוא יותר תייר באופיו, הוא נוטה לשהות ביעד יותר זמן.

איזה טווח ימים מינימלי יוצר את התעריף הזה?

הדבר תלוי ביעד. אם מדובר בטיסה קצרה של 3-4 שעות, התעריף הזה יכול לחול בשהות של מתחת ליומיים-שלושה ביעד. למשל כמו בטיסות לברצלונה בדוגמה למעלה. אם מדובר בטיסה של 12 שעות, כמו לניו-יורק למשל, אז תעריף ה-minimum stay יכול לחול גם לגבי שהות של 4-5 ימים ביעד. שוב, מאותו הגיון, שכשמדובר בנוסע עסקי, לא תהיה לו בעיה לחצות את העולם בשביל פגישה-שתיים ולחזור (אגב, כשמדובר בטיסה סופר-קצרה לעתים בכלל לא חל תעריף כזה, למשל מבדיקה שערכתי התעריף לא יחול לגבי טיסות לאתונה (ATH) עם אל על, שם אפילו חד-יומיים יכולים לטוס בתעריפים הכי זולים שקיימים).

למה זה קורה?

כי חברות התעופה נוקטות במדיניות של התאמת מחירי כרטיסי הטיסה לנוסע שמולם המכונה "אפליית מחירים". כשלחברה יש דרך פשוטה לגלות אם הנוסע שמולה הוא נוסע עסקי או תייר, היא יכולה להתאים את המחיר שהיא גובה מכל אחד מהם בהתאם לכך. ואם מדובר בשהות קצרה במיוחד, זהו סימן טוב (או "איתות" טוב) שמדובר בנוסע עסקי, אז למה לא לאלץ אותו לשלם מחיר גבוה יותר, כאשר ממילא כוח הקניה שלו גבוה יותר, כי הוא לא משלם על הכרטיס שלו בעצמו?

הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.