לא מעט נוסעים שסגרו חופשה לפני זמן רב, מוצאים את עצמם כעט במרדף אחרי ביטול כרטיס הטיסה. עו"ד שרון הורנשטיין, העורך הראשי של אתר 'כל זכות' ריכז עבורכם את כל הזכויות המגיעות לכם במקרה שאתם צריכים לבטל טיסה או חופשה.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש 

דבר ראשון, חשוב להבחין בין שני מקרים של ביטול - ביטול עסקה שנעשתה באופן פיזי בבית העסק וביטול עסקת מכר מרחוק שנעשתה באינטרנט, בטלפון או בדואר בעקבות פניה יזומה או פרסום של השירות ע"י בית העסק.

הזמנתי טיסה או נופש ואני רוצה לבטל - כמה זמן אני צריך להודיע מראש?

אם העסקה נעשתה באופן פרונטלי - כלומר, המזמין ישב באותו החדר עם הסוכן, ניתן לבטל את העסקה תוך 14 יום ממועד ההזמנה, בתנאי שנותרו 14 ימי עסקים למועד הטיסה עצמו. ניתן לבטל את ההזמנה בתנאים אלה רק אם הנופש מתבצע לפחות בחלקו בישראל (למשל הוא כולל טיסה מישראל או אל ישראל או לינה בישראל).

בעסקת מכר מרחוק למתן שירותי הארחה, נסיעה, טיסה, חופש או בילוי - יש להודיע לבית העסק על ביטול העסקה תוך 14 ימים מביצוע העסקה או ממועד קבלת פרטי העסקה, לפי המאוחר מבניהם (או בתוך 4 חודשים, אם הצרכן הוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש) ולא יאוחר מ-7 ימי עסקים לפני מועד מתן השירות. בהזמנה מרחוק ניתן לבטל את ההזמנה במועדים ובתנאים הנ"ל גם אם הנופש מתבצע במלואו מחוץ לישראל (למשל כשההזמנה היא רק לטיסת קונקשן בחו"ל או למלון בחו"ל בלבד).

בנסיבות ובמקרים מסוימים, ייתכן שיתאפשר ביטול עסקה גם מעבר לפרק הזמן שנקבע לכך (לדוגמה: במקרה של הפרת חוזה או הטעייה של הלקוח). במקרים אלה, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי לפני הביטול. למידע על גופים שניתן לפנות אליהם לסיוע, ראו בפורטל צרכנות.

כמה יעלה לי הביטול?

גם במקרה של עסקה שהתבצעה באופן פרונטאלי וגם במקרה של עסקה שהתבצעה דרך האינטרנט או בטלפון, דמי הביטול יהיו זהים. החברה רשאית לגבות דמי ביטול שלא יהיו גבוהים מ-100 ₪ או 5% ממחיר הכרטיס - הסכום הנמוך מבניהם, חשוב לציין כי ניתן לחייב בדמי ביטול עבור כל כרטיס בנפרד ולא עבור כל ההזמנה.

ומה קורה אם עברתי את מועד הביטול?

אם עברתם את המועד לביטול - כלומר, עברו 14 יום ממועד ההזמנה או שנשארו פחות מ-7 או מ-14 ימי עסקים עד לטיסה, החברה לא חייבת לאפשר לכם לבטל וזכותה לחייב אתכם בדמי ביטול גבוהים יותר.

ואם מדובר בחברה זרה?

חוק הגנת הצרכן חל רק על חברות ישראליות או חברות שיש להן סניפים בישראל. לכן, אם הזמנתם את הטיסה או את הנופש באמצעות חברה זרה שאין לה סניף בישראל או באמצעות אתר אינטרנט שאינו ישראלי, יחולו תנאי הביטול של החברה או אלו הכתובים באתר, שממנו הזמנתם. לרוב, התנאים מפורטים לצרכן לפני הרכישה, ולכן חשוב לקרוא את כל התנאים לפני ביצוע העסקה.

דלפק צ'ק אין בשדה התעופה
אפשר לבטל, פשוט צריך לדעת מתי ואיך | צילום: Pablo Blazquez Dominguez, GettyImages IL

אם לחברה הזרה יש סניף בישראל והזמנתם את הטיסה או הנופש באמצעות הגעה לסניף החברה, או שהגעתם אל סוכנות נסיעות ישראלית והזמנתם דרכה, או שהזמנתם את הטיסה או את הנופש דרך אתר אינטרנט ישראלי, יחולו  תנאי הביטול של חוק הגנת הצרכן כפי שפורטו למעלה.

החלטתי לבטל את העסקה אבל בית העסק לא מאשר לי את הביטול, מה ניתן לעשות?

במקרה שמתקיימים התנאים לביטול העסקה ובית העסק מסרב לבטלה, אתם רשאים להגיש תביעה לפיצוי של עד 10,000 ש"ח בנוסף לסכום ההחזר על העסקה, וכן ניתן להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה.

אזרחים ותיקים? מגיע לכם ביטול בחינם

ישנן אוכלוסיות שהסיכוי שעשו עסקאות מבלי לדעת עד הסוף את כל הפרטים, הוא גבוה יותר. מדובר על עולים חדשים (מי שטרם חלפו חמש שנים מיום שניתנה לו תעודה עולה) שאינם שולטים בשפה וייתכן שלא הבינו עד הסוף על מה שילמו או הזמינו, וכן אנשים עם מוגבלות (כהגדרתו בחוק שוויון זכויות) ואזרחים ותיקים (מעל גיל 65). 

לכל אותם האנשים מאוכלוסיות אלה, ניתנת הזכות לבטל את העיסקה עד לתקופה של ארבעה חודשים מרגע ביצועה מבלי שיצטרכו לספק על כך הסברים. יחד עם זאת, ביטול העיסקה חייב להיות בתקופה של מינימיום שבעה ימים לפני מועד הטיסה, ונותן השירות (חברת התעופה/ חברת הנסיעות) יוכל לגבות עד 100 שקל על כך. נותני השירות שלא יעמדו בתנאים אלה, מסתכנים בפיצויים לדוגמה של עד 10 אלף ש"ח. 

אם אתם מכירים אזרחים ותיקים או עולים חדשים שביטלו טיסה עד ארבעה חודשים מהרגע שהזמינו ולפחות שבוע לפני הטיסה עצמה, ונדרשו לשלם עליה קנס, חשוב לדעת שזה לא חוקי וניתן לתבוע על כך בבית משפט. וכן, רצוי להעביר את זה הלאה. 

אז איך אני מודיע על הביטול?

במידה והחלטתם לבטל את העסקה, עליכם להודיע זאת לחברה ממנה הזמנתם. ניתן להודיע על הביטול בעל פה, בטלפון או בהודעה בעל פה במקום העסק, בדואר רשום, בדוא"ל, בפקס (אם יש לעסק פקס). חשוב שתציינו בהודעת הביטול את שמכם ואת מספר תעודת הזהות שלכם. במידה והודעת הביטול נמסרת בעל פה, יש למסור פרט מזהה נוסף, אם הוסכם עליו עם הצרכן בעת ההתקשרות. אגב, רצוי לשלוח הודעת ביטול באמצעות דואר רשום, שכן כך ישנו תיעוד רשמי של ביטול העסקה. כמו כן, במידה וניתן לבצע את העסקה באמצעות אתר האינטרנט של בית העסק, יש לאפשר גם את ביטול העסקה באמצעות האתר. במקרים אלה, על בית העסק לפרסם בדף הראשי של האתר, באופן בולט וברור, קישור ייעודי שבאמצעותו ניתן לשלוח הודעת ביטול.

מידע נוסף בנושא תוכלו למצוא באתר 'כל זכות'