בשבועות האחרונים אנחנו עדים לשינויים רבים במועדוני הנוסע המתמיד של חברות תעופה בעולם, להשקות של כרטיסי אשראי תעופתיים ולשינויים נוספים. השופר ללא מעט שינויים כאלה היא העיתונות הכלכלית, שמשגרת אלינו את העדכון התקשורתי  היומי, עם טבלאות יפות ומצוחצחות שמסבירות לנו בדיוק מה היה פעם, ומהו המצב החדש. אלא, שבלא מעט מקרים, יש בלבול די גדול בין מה שהכתבות האלה רוצות לומר לבין המציאות.

הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים

>> לעמוד הפייסבוק של המתמידים

לפני מספר ימים נתקלתי בכתבה באחד מהאתרים הכלכליים המובילים בישראל שבה נאמר, במילים אחרות: 'נראה עכשיו מה אל על תעשה, כש-Sky Max מציעה מחיר של 160 ש"ח לכל נקודה, כשבאל על המחיר הוא 190 ש"ח לנקודה'. המשפט הזה  שגוי מכל כך הרבה כיוונים, והוא כנראה נובע מחוסר הבנה של מי שכתב אותו. אז בואו נעשה קצת סדר: צריך לעשות הבחנה בין יחס המרה לצבירה לבין יחס המרה למימוש.

לוח טיסות (צילום: Ekaterina Pokrovsky, shutterstock)
חשוב להבין שלהמר הנקודות יש שני שלבים | צילום: Ekaterina Pokrovsky, shutterstock

יחס המרה לצבירה – הוא היחס בין כמות המיילים והנקודות שצוברים לבין המחיר שמשלמים עבורם. למשל, אם משלמים 200 ש"ח ומקבלים 1 מייל או 1 נקודת נוסע מתמיד, אז יחס הצבירה הוא 1:200. כך, ב-Fly Card Premium יחס ההמרה לצבירה הוא 1:190, וב-Sky Max יחס ההמרה לצבירה הוא 1:160. האם זה אומר שה-Sky Max טוב יותר מה-Fly Card? אולי, אבל ממש לא ניתן להשיב על כך רק על בסיס יחס ההמרה לצבירה. זאת משום שחסר הצד השני של המטבע – יחס ההמרה למימוש.

 חס המרה למימוש (או שווי נקודה למימוש) – הוא היחס בין מחיר כרטיס הטיסה המשלם בניכוי מיסי נמל ודלק לבין כמות הנקודות הנדרשת למימוש הכרטיס. את החישוב הזה הסברתי לעומק בפוסטים קודמים בעבר, ולא אתעכב, אך תוכלו לקרוא על כך כאן. הרעיון הוא לבדוק כמה המיילים והנקודות שלנו "קונים" בכסף. כמה שווה הערך הכלכלי של כל יחידה מהם. משום שזאת בסוף המטרה שלהם – להמיר אותם ממיילים ונקודות וירטואלים לכסף, ולא רק לצבור אותם בשביל סלפי בפייסבוק על רקע היתרה שלהם.

לכן, כשמבינים שיש כאן שני יחסי המרה, מבינים די מהר שאין כל טעם להציג רק את יחס הצבירה של כרטיס זה או אחר, מבלי להציג באותה נשימה את יחס ההמרה למימוש, וכך גם ההיפך, אין כל טעם להציג רק את יחסי המימוש מבלי לדבר על יחסי ההמרה.

חשבו למשל על הסיטואציה הבאה: אני אשיק כרטיס בשיתוף עם חברת אשראי כלשהי ואציע לעוקבים המיוחדים שלי כרטיס פרימיום של הפרימיום, שהולך "לשבור" את שוק כרטיסי האשראי התעופתיים. אם אל על מציעים 1:190 ו-Sky Max מציעים 1:160, אני אציע 1:120, לא, אפילו 1:60, או אפילו – תחזיקו חזק – 1:1, כן, אני אציע נקודה וירטואלית על כל שקל שאתם מוציאים מהכיס. קונים בסופר מצרכים ב-200 ש"ח, תקבלו 200 נקודות וירטואליות – עליי! נשמע מעולה, לא? בתוך חודש אחד תוכלו לקבל יותר נקודות מאשר ב-10 שנים של צבירה באל על!

אלא מה, כשתגיעו לממש את הנקודות שצברתם, תיתקלו במחירון המימושים שלי – בו, למשל, כרטיס טיסה הלוך-חזור לרומא יעלה לכם 200,000 נקודות וירטואליות. כלומר, כדי לרכוש את הכרטיס תצטרכו לגהץ לא פחות מאשר 200,000 ש"ח בכרטיס האשראי, שזה כבר יותר מאשר באל על וב-Sky Max. אבל, העיקר, צברתם לפי 1:1 לא?

על אותו המשקל, אם Sky Max מכריזה על 1:160, אל על יכולה לעשות פעולה פשוטה ביותר כדי "להתחרות" איתה על דעת הקהל, מבלי לשלם על כך שקל. היא תוריד את יחס הצבירה בכרטיס שלה ל-1:150, אך באותה נשימה היא תגדיל את כמות הנקודות הנדרשת למימושים קצת (בערך פי 190 חלקי 150). מאחר שבעיתונות הכלכלית לא תמיד מבינים את המשמעות האמיתית שמאחורי הכותרת לצרכי יח"צ, אל על תזכה בעשרות כתבות מפרגנות על "המלחמה הנשכנית", וכולם יהיו מרוצים. אבל בפועל, לא קרה שום דבר מבחינה כלכלית. במקום לצבור פחות נקודות כששווי כל אחת מהן גבוה, צוברים יותר נקודות כששווי כל אחת מהן נמוך.

בשורה תחתונה, בכל הנוגע למיילים והנקודות שלכם, לא כדאי להישען על כותרות העיתונים, ועדיף לעבוד ולחשב בצורה קצת יותר מעמיקה ומסודרת, לפני שמבצעים החלטות.

הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.