לשלם או לא לשלם על מחלקת עסקים זו אינה שאלה קשה עבור הרוב המוחלט של האנשים. רובם רואים בטיסות בכלל, ודאי בטיסות יוקרה, כהוצאה שיש למזער אותה למינימום. מעבר לכך, טיסות נתפסות על-ידי מרבית הנוסעים כאמצעי ולא כמטרה בפני עצמה, ולכן הם לא יהיו מוכנים לראות בטיסות כמשהו אחר למעט רע הכרחי שצריך לצלוח אותו הכי זול שאפשר בדרך ליעד. כל זה נכון שבעתיים כשמדובר בטיסות קצרות מישראל לאירופה. לגבי טיסות אלו יש קונצנזוס די רחב – אין שום הצדקה לשלם על מחלקת עסקים בטיסות כאלה. "כולה 3 שעות".
הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים
אני כמובן לא מתייחס לנוסעים שמקום העבודה משלם להם על הטיסות. ודאי שעבורם עדיפה טיסה במחלקת עסקים. אני גם לא מתכוון לנוסעים שמשודרגים לעסקים מתיירים על-ידי חברת התעופה, דבר שגם לו אף אחד כנראה לא יסרב. אני מדבר כאן על תשלום מחלקת עסקים מלא. רכישה של אחת ממחלקות הכרטוס המשלמות בעסקים. תשלום של בערך פי 3-4 מאשר כרטיס מקביל בתיירים. למה לשלם זאת? האם יש לכך הצדקה? לא מדובר בפינוק מיותר וחסר היגיון? לא מבחינתי.
הסבר ראשון: הסתכלות על הטיסות כמכלול
אני טס הרבה בעולם, ומבלה שעות רבות באוויר. הדבר הזה הופך את עולם הטיסות עבורי למשהו שהוא מעט יותר חשוב ורגיש מאשר הנוסע הממוצע. הרגישות שלי לטיסות ולאיכות המוצרים היא גבוהה יותר, פשוט כי אני טס יותר. במילים אחרות, עבורי זה לא רק 3-5 שעות חד פעמיות. אלא זה 3-5 שעות פי 40-50, כמספר קטעי הטיסה שלי במהלך השנה. כלומר, אלו, למעשה, מאות שעות של טיסות שאני נדרש להעביר בשנה. וכשזה המצב, הרבה יותר מוצדק עבורי לשלם יותר כדי לשפר את החוויה שלי כמכלול, בכל מאות השעות האלה (כמו שלדעת רבים מוצדק לשלם עבור טיסה ארוכת טווח אבל לא לטיסה קצרת טווח).
הסבר שני: צורך "מבצעי"
הרבה מאוד פעמים יש לי צורך אמיתי בטיסה איכותית יותר, בגלל היבטים עסקיים לפני או אחרי הטיסה. אם יש לי פגישת צהריים ביעד ואני נאלץ לצאת מוקדם בבוקר מתל-אביב, אני כמעט חייב לקבל טיסה טובה ונוחה ככל הניתן, על מנת לתפקד בפגישה כמו שצריך. אם יש לי הסכמים, חוזים או מסמכים אחרים שנדרש לעבור עליהם באופן מיידי, אני זקוק למרחב עבודה נוח שבו אוכל להיות מרוכז ולעבוד בצורה יעילה. אם יש לי צפיפות זמנים גבוהה לפני או אחרי הטיסה, אני נדרש לייעול רב של זמני התנועה אל הטיסה או מהטיסה שלי וכן לארוחה סבירה במהלך הטיסה, כדי לא לבזבז זמן מיותר.
הסבר שלישי: כי זה פשוט הרבה יותר טוב
מה שהרבה מהנוסעים לא לוקחים בחשבון, הוא השיפור הדרמטי באיכות המוצר בטיסה במחלקת תיירים לעומת טיסה במחלקת עסקים. טיסת עסקים היא לא סתם יותר נוחה, מרווחת, יעילה, מפנקת ומהנה, היא ממש הרבה יותר כל אלה. למעשה, הדרך הנכונה כלכלית להסתכל על טיסות היא לא לפי מחיר הכרטיסים בצורה ישירה, אלא לפי יחס התמורה למחיר שמקבלים. כלומר, אם התמורה למחיר שמקבלים בחברה א' טובה יותר מאשר בחברה ב', אני ממליץ לטוס בחברה א', אפילו אם היא יקרה יותר. כך הדבר הנכון גם לגבי מחלקות היוקרה. ולגביהן, אני מוצא לא מעט פעמים שיחס התמורה למחיר הוא הרבה יותר גבוה. כלומר, אמנם המחיר הוא בערך פי 3-4, אבל התמורה לכסף היא בערך פי 10. ואז זה כבר הרבה יותר מוצדק לשלם על כך.
כמובן שזה לא כך לגבי כל הטיסות, כל היעדים וכל החברות. במרבית החברות האירופאיות, יש לנו את הבעיה של ה-euro business - מחלקות תיירים רגילות עם מושב אמצעי חסום. במצב כזה אני חושב שיחס התמורה למחיר אכן נמוך יותר בעסקים לעומת תיירים. בנוסף, ברור שיחס התמורה למחיר יהיה גבוה יותר במחלקות היוקרה, כשמדובר בטיסות במטוסים רחבי-גוף. כך נכון גם באל על ובחברות אחרות, בהן כשמדובר במטוסים צרי-גוף (כמו Airbus 320 או Boeing 737), יחס התמורה למחיר בעסקים נמוך יותר, בהשוואה למטוסים רחבי-גוף (כמו Airbus 350 או Boeing 787). אבל, עדיין, ככלל אצבע, במרבית המקרים אני מוצא שהחוויה בעסקים כל כך טובה יותר, שהיא מתעלה על התוספת בתשלום שנדרש לשלם עליה, גם אם מדובר בטיסה קצרה.
הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.