כבר לפני עשור, כשטיסות הלואו קוסט חדרו לחיינו ואנשים התחילו להזמין בעצמם באינטרנט במחירים זולים, אמרו שסוכני הנסיעות, אלה שמגיעים פיזית למשרד ומדברים עם הנוסעים פנים אל פנים, כבר לא רלוונטיים ושהם משרתים רק את האוכלוסייה המבוגרת. 

אחרי זה הגיעה הקורונה, סגרה את השמיים, וכמעט כל מי שעבד בענף המכירות בתעופה יצא לחל"ת והיה נראה שבזאת תם עידן. "במהלך הקורונה הרבה מאוד סוכני נסיעות עשו הסבה מקצועית", אומרת טלי טלי נוי, סמנכ"לית שיווק ומכירות באיסתא.

>> אחת ולתמיד: מתי להזמין עם סוכן ומתי לבד?

"היינו בטוחים שההאטה הזו תמשך גם אחרי הנגיף, אבל אז כולם חזרו לטוס בבת אחת והתחילו הבלגנים בשדות התעופה, לא מעט דרישות בירוקרטיות מצד מדינות, לא מעט טיסות שמתבטלות, יש כאוס של ספקים והמחירים עלו. כל זה הוביל לכך שאנשים חזרו לסוכן. אנשים רוצים ביטחון בתקופה של בלגן, מישהו להתייעץ איתו ושיעזור בצורה צמודה".

לוח טיסות (צילום: Ekaterina Pokrovsky, shutterstock)
הכאוס הגדול גרם לנו לחזור למקורות | צילום: Ekaterina Pokrovsky, shutterstock

טלי מציינת שכיום הם פותחים עוד ועוד סניפים פיזיים שנסגרו מאז הקורונה וכיום יש להם פריסה מהצפון ועד אילת בגלל הביקוש הגבוה לטיפול של אדם פיזי שיידאג להכל. "נשמח לגייס עוד 30 עד 40 סוכנים. זה לא קל, זה הולך לאט, אבל אנחנו נאבקים בכל הכוח". 

"סניפים פיזיים נפתחים וייפתחו"

כשעושים את ההשוואה של האם כדאי להזמין דרך סוכן פיזי או באינטרנט, זה מסתכם לרוב בשני פרמטרים מרכזיים: המחיר ומיידיות. כך, להזמין לבד ניתן לעשות מהבית בכל רגע ובמחיר זול יותר, בעוד שלהיעזר בסוכן עולה יותר (כ-33 דולר לאדם, על פי נוי) וניתן לעשות זאת בשעות העבודה. מצד שני, כשאתה מזמין דרך סוכן אתה למעשה "קונה" לך מישהו שמלווה אותך בכל התהליך ומסייע לך במה שצריך לפני ואחרי החופשה.

"מי שמזמין דרך סוכן נסיעות אלה לרוב מי שמזמין חופשות יותר מסובכות, יקרות ו'כבדות'. אנשים שיש להם נסיעה מורכבת וצריכים ביטחון שהכל יעבוד כמו שצריך", אומר הדר כרמל, מנהל חטיבת הנופש בקבוצת אמסלם טורס. "מדובר גם באנשים מבוגרים שפחות מסתדרים לבד וגם במשפחות שמתכננות חופשה מורכבת עם הרבה גורמים, בעיקר כאלה שעוברים בין כמה מדינות".

מטוס נוסעים עגלת אוכל (צילום: shutterstock)
מי שהחופשה שלו "מורכבת" מרגיש פחות בטחון | צילום: shutterstock

גם הדר מציין שאחרי הקורונה כמות הפניות לסוכנים פיזיים גדלה ושהם נמצאים במאמץ גיוס של סוכנים חדשים לאור הצורך ההולך וגובר בשירותיהם. "בחטיבה שלי גייסנו 16 סוכנים חדשים ואנחנו עדיין מגייסים. אין ספק שאתר האינטרנט שלנו הוא משמעותי, אבל במצב של עולם התעופה והתיירות היום מורגש הרצון של האנשים בתמיכה צמודה וליווי אישי".

בזמן הקורונה, כשלא היו נציגים, נוסעים טענו שעדיף להזמין לבד דרך חברת התעופה וזהו

"מי שעושה הכל לבד יצטך גם להתמודד לבד אם הוא יצטרך לקבל החזרים למשל. עם סוכן זה פשוט קורה יותר מהר. אנחנו באמת נלחמים בשביל הלקוח, זו העבודה שלנו. הרי לקוחות מדברים אחד עם השני אז אם נהיה טובים זה יעבור מפה לאוזן".

טלי נוי מוסיפה: "הרבה פעמים יש לנו כוח מאוד חזק כדי להחזיר את הכסף ללקוחות. אנחנו גוף חזק שיודע להילחם על הלקוחות. חברות שעובדות איתן לא ייעלמו עם הכסף".

ומתי לא כדאי לי להזמין דרך סוכן נסיעות?

טלי נוי: "אם אתה גמיש אז תזמין באינטרנט והכל יכול להיות בסדר כמובן. אם אתה אדם עסוק, תשלם עוד קצת ויהיה מי שיתפור לך את זה מ-א' ועד ת'".

הדר כרמל: "זה מאוד תלוי בבנאדם, אבל בעיקרון בנסיעות יותר קצרות לא חייבים לפנות לסוכן. אבל אם אתה אוהב את הקשר האנושי ורוצה שמישהו ילווה אותך צמוד גם בנסיעה פשוטה, אז תהנה מזה".

כרטיס טיסה טלפון נייד (צילום: 
McLittle Stock, shutterstock)
לטיסות "פשוטות" וקצרות ממש לא צריך סוכן | צילום: McLittle Stock, shutterstock

עוד 20 שנה עדיין יהיו סוכני נסיעות?

הדר כרמל: "אני חושב שכן. כשאתה עושה נסיעה לאמסטרדם אולי לא צריך את השירות הזה, אבל אם אתה עושה טיול יקר של 20 אלף שקל שווה לך לדעת שהטיול שלך יהיה חלק ושהכל מתנהל טוב. כשזו נסיעה יותר מורכבת, אנשים רוצים מענה אנושי ולדעתי זה יהיה ככה תמיד".

טלי נוי: "אנחנו יכולים לדבר עד מחר על זה שהעולם הופך לדיגיטלי, אבל בסוף סניפים פיזיים נפתחים וייפתחו".