"אני גל ואני הולכת לספר לכם את הסיפור שלכם לקיץ הקרוב, אתם אתי? יופי. עכשיו תעצמו את העיניים ותתחילו לדמיין". כך נפתח סרטון הפרסום של חברת ישראייר יאנג, המשווקת חבילות תיירות לנערים. בסרטון נראית חבורה של צעירים בני 17 שצופים בשקיקה בסרטונים של מסיבות פרועות בחופי יוון מהשנה שעברה, רגע לפני הם מחליטים להתקשר לחברה.

מיד אחרי שגל מבקשת מהצעירים לעצום את העיניים, מפציע על המסך נער צעיר חשוף חזה ומושיט לחבורה כוס שתייה, נער נוסף מלביש על הצעירים שרשרת פרחי הוואי ושתי נערות בביקיני שולחות נשיקות למצלמה, כשהחזה והישבן שלהן מקפץ מול העדשה מכמה זוויות. הסרטון הסוחף מפנה את צופיו לעמוד הפייסבוק של החברה - כדי לגלות עוד על העולם שמעבר לקשת, הנמצא במרחק שעתיים טיסה בלבד מהם.

מדי קיץ יוצאים לחו"ל עשרות אלפי בני נוער בגילים 18-16 מכל רחבי ישראל לחופשת "איי מסיבות", בעיקר ליעדים כמו קוס, מאליה או זקינטוס (איי יוון), בורגס (בולגריה) ואיה נאפה (קפריסין). החבילות שהם רוכשים כוללות טיסה ומלון, ומחיריהן נעים בין 400 דולר (לאדם בחדר לארבעה) ל-800 דולר.

ברגע שחבורות הצעירים העליזות נוחתות על אדמת אחד מהיעדים, מקבלים את פניהם נציגי החברה שדרכה נקנתה החבילה. החברות העיקריות שמשווקות כיום את החבילות לצעירים הן ישראייר יאנג מבית ישראייר, איסתא קרייזי סאמר מבית איסתא, קשרי תעופה צעירים וחופשות לצעירים - השטיח המעופף. אותם נציגים, צעירים בעצמם בני 28-21, הם "המבוגר האחראי" מטעם חברות התיירות, שעל פי הגדרת תפקידם באתרי החברות אמונים על "מתן שירות לנוסעים הצעירים", ממונים על יישום פרטי העסקה ששולמה מראש, מסבירים לצעירים על המטבע המקומי ומחלקים להם הוראות בטיחות.

בפועל, אותם נציגים פועלים בעצם כאנשי מכירות תחת שמן של אותן חברות התיירות. אחרי שיסייעו לבני הנוער לעשות צ'ק־אין במלון, הם יגיעו אליהם לחדר ויפצירו בהם לרכוש - בתשלום נוסף של 400-200 יורו - "חבילת מסיבות" שתשמש אותם בשהותם בחופשה, הכוללת כניסה למסיבות (לעתים שתיים ביום) ומשקאות אלכוהוליים, על אף שחלק מהנערים לא הגיעו עדיין לגיל השתייה המותר בחוק.

"בדרך משדה התעופה למלון היתה תחושה כאילו הנציג של חברת התיירות מעביר אותנו בכוונה דרך מקומות מפוקפקים ומסוכנים באי - ולא הבנו למה הוא מלכלך על היעד שלו עצמו", מספר אמיתי, 17, שחזר השבוע מזקינטוס. "עוד לפני שיצאנו מהחדר במלון נכנס הנציג והתחיל לספר על החבילה שרכשנו: הוא אמר שזקינטוס זה לא ממש מה שאומרים, שאין כאן כאלה מסיבות וחיי לילה, שהיא מעאפנה, ואז הציע לנו כרטיסים לכל המסיבות שלדבריו הן ה'יחידות ששוות משהו'. אבל אחרי הלילה הראשון אתה כבר מבין שיכולת ללכת לבד למסיבות שאליהן הולכים כל התיירים הזרים - ולשלם הרבה פחות".

אמיתי שילם לבסוף 220 יורו על חבילת מסיבות שרכש מהנציג כשהגיע לזקינטוס, אפילו שקרוביו ובני גילו שכבר היו בחופשות שכאלה הזהירו אותו מפני אותן חבילות ומחירן המופקע. "יש שם הרבה לחץ שמופעל עליך", הוא אומר. "ידענו מראש שאנחנו לא רוצים ליפול בטריק הזה, אבל ברגע שאתה מגיע לשם, לרגע האמת - הנציג שם אותך בפינה".

לדברי שגיא, אב לנער שביקר הקיץ באחד מאיי יוון, "הנציגים נראים לילדים שם כחצי אלוהים - ורק אחר כך הם מכים על חטא. כשדיברתי עם נציג החברה, הוא אמר לי 'תראה, אנחנו נותנים להם כניסה למסיבות, אלכוהול, הכל'. אמרתי לו: 'אתה מקשיב לעצמך? אתה מדבר על ילדים בני 17-16'. יש פה מנגנון שלם שמעודד צריכת אלכוהול ושידול לאלכוהול על ידי חברות תיירות מסודרות. מופעלים על הילדים מנגנונים של סחיטה ולחץ, וזה פשוט מעודד תרבות רעה".

"תמונות מזכרת לכל החיים - תבואו יפים!"

חברות התיירות מתארות את הנציגים שלהן כאנשי הקשר במדינות היעד שזמינים לפתרון כל בעיה שמתעוררת בזמן אמת וכאלה שתפקידם לסייע לנוסעים שרכשו דרכם את החבילה, ו"בלי צורך להתקשר לארץ" (אתר קווי תעופה). באתר איסתא טוענים כי "הנציגים שלנו ידאגו לכם מרגע הנחיתה ועד החזרה לארץ - יספקו לכם מידע, טיפים חשובים, המלצות למסעדות, מקומות בטוחים להמרת כספים, מועדונים מומלצים, מוניות בטוחות ובעיקר - יגרמו לכם להתאהב בהם ולא לשכוח אותם ואת החופשה שלכם לעולם! צלם הבית שלנו יצלם אתכם וידאג לכם לתמונות מזכרת לכל החיים - תבואו יפים!".

הנציגים הם צעירים שמדי קיץ נקראים לדגל, ונהנים להתייצב. הם חלק ממערך שלם שמפעילות חברות התיירות, שחלקן מעסיקות יחצ"נים מטעמן שמפרסמים את חבילות הנופש בעמודי הפייסבוק שלהם ומפיצים את הבשורה בתיכונים בישראל - כולל בדוכנים רשמיים במסיבות סיום של התיכונים. ישראייר, למשל, משווקת ומפעילה את חבילות הצעירים דרך שיתוף פעולה עם חברת הפקות לנשפי סיום של תיכוניסטים בשם RBG, תחת המותג ישראייר יאנג. מדובר בחברה שעובדת עם עשרות תיכונים בהפקות מסיבות הסיום של בני נוער ומכירה היטב את קהל היעד שמגיע לאיים. נוהל דומה מפעילה השטיח המעופף עם נציגיה שעובדים יחד עם חברת נטו־פאן, המגדירה עצמה כ"תוצר של החלטתה של השטיח המעופף לשים דגש על הצעירים ולדאוג להם לכיף וחוויות".

"אנו מספקים כרטיסים מוכנים מראש לכל האטרקציות שתבחרו. זה חלק אינטגרלי מהשירות", טוענות חברות הנסיעות, שבאתריהן מוזכרים "צמידי הנחות והטבות" בתשלום נוסף שניתן לרכוש מהנציג בבית המלון. כך בעצם משמש נציג חברת הנסיעות כמתווך בין הצעירים לבין נותני השירותים המקומיים, ועל עבודתו הוא גם גוזר קופון מהצדדים המעורבים, כמו בעלי המועדונים, בעלי היאכטות, בעלי הברים, המסעדנים ומפעילי האטרקציות המקומיות. בנוסף, בשנים האחרונות החלו הנציגים להפיק מעצמם גם חלק מהמסיבות ולשווקם לקהל הישראלי בלבד.

עם זאת, בעוד החבילות שמשולמות מראש מצטיירות ככאלה הכוללות את כל האטרקציות הרלוונטיות לנערים, הצעירים מעידים כי הם חשופים ללחץ גדול מצד הנציגים בכל הנוגע לרכישת חבילות המסיבות - שמייקרות את שהותם כמעט פי שניים, וכל זה עוד לפני אוכל ושתייה.

בחברת השטיח המעופף טוענים כי "חבילות המסיבות שמוכרים הנציגים ביעדים לא קשורות אלינו, אלא לספקים המקומיים. אנחנו לא מתערבים להם. אנחנו קשורים לנציגים בכל הנוגע לשירות שהם נותנים לבני הנוער ברמת הזמינות, הבטיחות והסיוע. הם האבא והאמא של הילדים האלה, שמסתבכים לא אחת, והנציג מעניק להם יחס 24/7".

"אני מכיר חבורה של בנות שכל אחת מהבנות 'הייתה' עם אחד מהנציגים"

"חבילת המסיבות" שמוצעת לצעירים על ידי הנציגים באתרי הנופש כוללת כניסה ל-12-10 מסיבות, אחת מהן לפחות היא מסיבת "שיט" או "קצף". אם הילדים מתמקחים, הנציג נותן להם גם בקבוק אלכוהול כדי לקדם את המכירה. בנוסף, הנציגים מבטיחים כי בחלק מהמסיבות יחולקו אוכל ואלכוהול בחינם.

גם יוני, 17, שחזר השבוע מזקינטוס, מספר שהנציג שחיכה לו באי לא השאיר לו יותר מדי ברירות. "כשהנציג של ישראייר יאנג אמר שבלי חבילת מסיבות אין לנו מה לעשות כאן - התבאסנו. הוא הבטיח שברוב המסיבות בחבילה שהוא ימכור לנו יהיו אוכל ושתייה ושלא נצטרך כלום מעבר, אז גם כשנבהלנו מהמחיר, כי הגענו רק עם 400 יורו לכל השבוע - הוא הרגיע אותנו. הבנו שנוותר על כל הכסף שלנו, אבל ברגע שכולם סביבך קונים - אין לך ברירה". לדבריו, חלק ניכר מהמסיבות מאורגנות על ידי חברות הנסיעות, ואין אפשרות להיכנס אליהן שלא דרך הנציג.

יוני שילם 370 יורו על חבילה של 10 מסיבות, שכללה משקה ראשון חינם וכניסה לשטח המסיבות. אוכל והסעות מסודרות שהובטח שיהיו לפחות בחלק מהמסיבות - לא היו. "החבילה לא השאירה לנו כסף, אף על פי שהנציג אמר לנו שעשרות היורו שנשארו לכל אחד יספיקו לנו לשבוע ולא נצטרך כלום".

"המסיבות היו סבירות", מוסיף יוני, "אבל לא שוות את הכסף. כולם סביבנו היו ישראלים. רוב המסיבות התרוקנו מהר כי אנשים קלטו שהמסיבות אורגנו על ידי הנציגים וכללו בעיקר ישראלים, והלכו למקומות אחרים, מקומיים. לא היה מה שהובטח כמו האוכל ובקבוק האלכוהול שהנציג במלון הבטיח לנו, וכל הזמן היו סביבנו אותם אנשים. גם הנציגים נמצאים שם והם ממש נחמדים, אבל יש תחושה שההבטחות שהם נותנים לא ממש בשליטתם".

מעבר לשיווק האינטנסיבי של המסיבות בתשלום כמקומות "הכי שווים", הן משווקות כ"בטוחות ביותר" - קריטריון שההורים דורשים ומעודדים. "הנציג עובד עם מועדונים מסוימים ומכוון אליהם. יותר מזה, הרבה פעמים כששואלים על מועדון אחר שלא בחבילה, הנציג סוג של מאיים ואומר שיש שם מכות ושלא מכניסים לשם ישראלים, אלא רק אירופאים. הוא מספר לך שהם נאצים ואוהבי ארים ושיש מצב שלא יכניסו אותנו או שיגנבו אותנו", אומר תומר, 19, שביקר עם חבריו פעמיים בבורגס - בגיל 17 ובגיל 18. "בפעם השנייה שהגעתי לבורגס הרגשתי יותר ביטחון והלכתי למועדון שהנציג גרם לך למות מפחד להיכנס לשם. בסוף יצא שזה המקום שהיה הכי זול והכי כיף, וכמעט לא היו שם ישראלים".

גם תומר וחבריו מעידים שלחלק מהמסיבות אפשר לקנות כרטיסים במחיר נמוך יותר ממה שמציעים הנציגים. "אם הנציג מוכר לך כרטיס לערב מסוים ב-20 יורו - במקום עצמו אתה יכול לקנות כרטיס ב-10 יורו", אומר תומר. "אבל הנציג סופר־נחמד, צעיר, חתיך, מגניב כזה. הוא בא למלון, מסביר, יושב אתך בערב בחדר, שותה אתנו, מזמין בקבוק - ועל הדרך גם סוגר לך את הפינה של לאן ללכת כל ערב. אתה יודע שהוא גוזר עליך קופה יפה, אבל כשהוא יושב אתך כל ערב, שותה, צוחק - אתה זורם".

לדברי שירה, 19, שיצאה לפני שנתיים לחופשת צעירים באחד מאיי יוון, "אמרנו מה, נעשה כזה שבוע מטורף לכל הבנות. הנציגים מחכים שם ישר כשמגיעים. הם הסבירו לנו הכל על מה יש ואיך זה עובד באי ואז הם מציעים חבילות שעולות 300-250 יורו. הם מסבירים שאם נקנה מהם יהיו לנו הנחות או שהאלכוהול יהיה בחינם וכאלה. רואים שהם משחקים ואתה יודע שהם משחקים את המשחק ובעצם עושים עליך קופה - אבל אין להם ברירה. נראה כאילו הם מחכים במיוחד לחבורות של הבנות הצעירות שסומכות עליהם".

"אני חושב שעם הבנות יותר קל להם", אומר תומר. "הבנים פחות פוחדים ואנחנו מרגישים שאם אנחנו בחבורה - נסתדר לבד. לעומת זאת, עם הבנות הנציגים גם יוצאים לבלות, שומרים עליהן, מבלים אתן. זה חלק מהדיל. אני מכיר חבורה של בנות שכל אחת מהבנות 'הייתה' עם אחד מהנציגים. זה הכיף". שירי מסכימה "כן, לא הייתי רוצה שחבר שלי יעבוד שם. הם ממש מזיעים בבנות".

בתפקיד הכספומט: ההורים

ומה קורה כשהכסף אוזל לצעירים אחרי שהם רוכשים את חבילת המסיבות? הם נדרשים לתזרים מזומנים חדש, כלומר להורים. לדברי שגיא, לפני שבנו נסע הקיץ ליוון, "החלטנו יחד כמה הורים שנדבר עם הילדים לפני הנסיעה ונקבע כמה גבולות אדומים, כמו לא להתעסק עם טרקטרונים, לא להיכנס למועדוני חשפנות ולא לקנות חבילת מסיבות. הילדים בעצמם ידעו ואמרו שזה סתם בזבוז של כסף ושהם ייכנסו לאיזה מסיבות שירצו בעצמם. החלטנו גם לתת להם סכום כסף דומה כדי שלא ייווצרו אי־נעימויות ביניהם. אבל שעה וחצי אחרי שהם נחתו הילד שלי מתקשר ומבקש ממני שאעביר עוד קצת כסף. כששאלתי אותו איך זה קרה, הוא אמר שהנציג בא לחדר ולא עזב עד שהם רכשו את חבילת המסיבות. כשהבנתי שהילד יישאר בלי כסף לאוכל, שאלתי לאן להעביר את הכסף. שלחו לי מספר חשבון בנק והפקדתי בו 200 יורו".

אין תמונה
הנציג בא לחדר ולא עזב עד שרכשו את חבילת המסיבות

מספר החשבון שאליו הועבר הכסף שייך להפקות RBG בבנק אגוד, וההעברה טופלה על ידי נציג החברה (שעובדת יחד עם ישראייר יאנג) שתיקשר עם ההורים בעוד הילדים נמצאים על האי. "כשהבן שלי התקשר להגיד שנגמר לו הכסף, התקשרתי לנציג החברה של ישראייר יאנג, דיברתי עם בחור צעיר והסברתי לו את המצב", מספר הורה אחר מיישוב במרכז הארץ. "אמרתי לו: הבן שלי בלי כסף, בלי אוכל, ואני רוצה להבין אם מספר החשבון שניתן לי הוא אכן אמין. הוא בדק את הנושא ונתן את אותו מספר חשבון. מאופן ההתנהלות שלו מול השאלות ששאלתי, היתה תחושה שהוא הרגיש לא נוח עם מה שקרה. כשאשתי התקשרה היא ביקשה מהנציג להחזיר לילדים את הכסף המזומן כדי שיהיה להם - ושאנחנו נשלם מהארץ על המסיבות באשראי, וכך יהיה לילדים כסף להתנהל אתו - אבל הם העדיפו את ההעברה. התחושה היתה שמדובר במערכת משומנת שיודעת להתמודד עם סיטואציה כזאת, כי הם שלפו פתרונות במהירות. כך יצא שהחבילה מגיעה בסופו של דבר לעלויות כפולות של כ-5,000 שקל, ומדי שבוע קבוצות של ילדים נופלות בפח". מהורה נוסף נמסר כי הילדים קיבלו חדר במלון דירות - ולא את המלון שהובטח להם בחבילה מהארץ.

דפנה, שבנה וחבריו רכשו הקיץ חבילת נסיעות דרך נציגי קשרי תעופה, אומרת כי "הסברנו להם הכל, וגם חברים בשנתון מעליהם היו אצלנו ודיברנו, אבל אפילו משהו בדרך שבה נעשית רכישת החבילה מהארץ מעלה חשד. שבוע לפני הטיסה אני קולטת שהילדים בלי כרטיסי טיסה. כשהילד התקשר אמרו לו שיש להם חוב, כי אחד מהילדים ביטל את הכרטיס שלו לפני חודשיים. לא הבנתי איך הילד מתקשר כמה ימים לפני הטיסה ומגלה שיש לו חוב. איפה הקשר עם הלקוח? למה אף אחד לא מיידע? היה נשמע לי הגיוני שאם היה ביטול של אחד הילדים - שאר הילדים ישלמו יותר, אבל זאת כנראה טקטיקה של עבודה והתנהלות גזלנית ולא רצינית מול הילדים. לא יוצרים קשר ויודעים שברגע האחרון אף אחד לא ישאל שאלות ויהיה נוח להאשים את הילד בחוסר אחריות".

"הנציגים עובדים בשיתוף פעולה עם גורמים מקומיים להבטחת שלום הילדים"

כאשר פנינו לחברות כדי לקבל את תגובתן לטענות העולות בכתבה, רובן בחרו לא להתייחס ל"חבילות המסיבות" הנמכרות על ידי נציגים העובדים בשיתוף עמן ומטעמן, למידת מעורבותם בהפקת המסיבות, למכירת האלכוהול לקטינים ולתפקיד הנציגים במסיבות.

מישראייר נמסר: "ישראייר יאנג הוא מותג משותף לישראייר וחברת RBG, המתמחה, בין היתר, בהפקת נשפי סיום. ישראייר משווקת וגובה תשלום בגין חבילות הכוללות טיסה, מלון והעברות ליעדים כמו זקינטוס וכרתים. ככלל, הנציגים בעולם (ולא רק ביעדי הצעירים) אינם עובדי ישראייר ויכולים לעסוק בעיסוקים נוספים.

"תפקיד הנציגים ביעד הוא לסייע לנוסעים בהגעה למלון ובקבלת החדרים, ולהוות כתובת לכל בעיה. כל המסיבות מופקות על ידי ספקים מקומיים והתכנים ואופי המסיבות מוגדרים כראות עיניהם. כל אחד יכול לבחור איזו חבילה שירצה - בהתאם לאופי המסיבות בתאריכים וביעדים השונים. כל תשלום או גבייה עבור חבילה כזו או אחרת לא מתבצעים על ידי עובד ישראייר, ומדובר ביעדים ומסיבות שאליהם מגיע קהל מכל העולם".

מ-RBG לא נמסרה תגובה רשמית. בשיחה עם אחד ממנהלי ההחברה נאמר לנו: "ישראייר יאנג זה ישראייר. דברי אתם. האנשים שלי עובדים פה בארץ. לא מדובר באנשים שלנו".

מאיסתא נמסר: "הנציגים הם נציגים מנוסים שפועלים כמה שנים מול הצעירים. תפקידם לשרת אותם בכל בעיה שמתעוררת בשטח. היות שלעתים לחלק מהנוסעים זו נסיעה ראשונה לחו"ל, הנציגים מסייעים גם בפרטים שלעתים לנוסע מבוגר נשמעים טריוויאליים. איסתא משלמת לנציגים שכר על עבודתם. הנציגים מוכרים במקום, למי שמעוניין, חבילת מסיבות וספורט ימי. כמובן שהמכירה מתבצעת רק למי שמעוניין בכך. למיטב ידיעתנו, בעלי העסקים המקומיים אינם משלמים לנציגים כספים. הנציגים עובדים בשיתוף פעולה עם גורמים מקומיים להבטחת שלום הילדים. מבחינת איסתא הנציגים נמצאים שם כדי לסייע לצעירים בחופשתם, והם עושים עבודה טובה ויעילה. הנציגים מסבירים לצעירים בפירוט את כל נושאי הבטיחות, בדגש על נסיעות באופנועים וטרקטורונים. הם מסבירים מה מותר ומה אסור, וההשלכות שיהיו למי שעובר על הכללים. הילדים באים ליהנות ותפקידנו לסייע ולהגיש להם את כל המידע והתמיכה שככה זה יהיה".

מקשרי תעופה נמסר: "נכון להיום הסתיימה עונת התיירות לצעירים, המסה הגדולה היתה ביוני־יולי. היעדים הבולטים בשיא העונה היו זקינטוס, מאליה ואיה נאפה. המחירים נעו בין 400 ל-650 דולר לאדם. זו התייחסותנו".

לדברי טל חזן, המנהל המסחרי של השטיח המעופף, "אני לא יודע לומר דבר על החבילות והעלויות, אבל יודע שלנציגים אין רגע דל. הם עבורי נותני שירות, אבל אני לא מתערב ביתר הדברים שהם עושים שם. אני ראיתי בביקורים שלי שם איך הם דופקים בדלתות של הילדים כל ערב ונותנים להם מעל ומעבר. לנו אין פיקוח על מה שקורה במסיבות. הצמידים עם השם של החברה הם רק לזיהוי של הנערים". בנוגע לפערים בעלויות בין מחירי הכניסה למועדונים שנמכרים דרך הנציג או ישירות מהמקום, אומר חזן: "אני יודע שהרבה פעמים לא מוכרים לישראלים כרטיסים כי הם כבר מגיעים מהחדר אחרי ששתו, ובעלי המקומות לא רוצים להכניס אותם, כי הם לא ישתו על הבר. כך יש גם מסיבות שזרים משלמים פחות - כי בעלי המקומות יודעים שהם יחזירו את ההשקעה על הבר. אולי חלק מהמסיבות הם רק לישראלים, אבל אני באמת לא מתערב בעבודה של הנציגים".

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker. עוד באתר:
>> מקדונלד'ס מתקשה למכור המבורגרים, אז היא מצאה דרך אחרת להרוויח
>> שתי היזמיות הישראליות מחפשות סטארט-אפים ישראליים - ויש להן 30 מיליון דולר