אין תמונה
אזורי נופש כמו אילת יהיו הראשונים שיתמלאו

מי שמתכנן לבלות את חופשת הפסח בישראל ישמח ודאי לשמוע שבמרבית המלונות יש עדיין חדרים פנויים לתקופת החג הראשון, החג שני וגם חול המועד, שיחולו השנה רק בעוד חודש וחצי. התמונה ודאי תשתנה ככל שהחג יתקרב. "עושה רושם שנהיה מלאים בכל בתי המלון של הרשת בארץ", אומר רוני אלוני, סמנכ"ל השיווק של רשת מלונות פתאל. "אזורי נופש כמו אילת יהיו הראשונים שיתמלאו, אבל נראה גם בתי מלון באזור תל אביב וירושלים מתמלאים לאט לאט, ועד החג כל בתי המלון יהיו בתפוסה גבוהה עד מלאה לרבות המלונות באשקלון וחיפה והדרום".

גם ברשתות המלונות ישרוטל ורימונים צופים תפוסה מלאה. "אנחנו יוצאים במבצעים כדי לעודד מכירה לחג הראשון, כמו ארוחות חג במתנה או הנחה של 12% על מלונות באילת. אנחנו צופים שהתפוסות יהיו גבוהות מאוד בחג הראשון ושהמלונות יהיו מלאים בחול המועד", אומרת ענת אהרון, סמנכ"לית שיווק ברשת מלונות רימונים.

נחום קרה, סמנכ"ל שיווק ומכירות בישרוטל, אומר כי בחגים כמו פסח המחירים בשיא. "מטבע הדברים, המחירים בפסח גבוהים יותר משאר תקופות השנה, משתי סיבות: ראשית, תוספת עלויות שהמלון נאלץ להתמודד איתן כמו הכשרת המלון לחג, תוספת כוח אדם ותוספת תשלום לכוח אדם שעובד בחג; שנית, זו תקופה שבה הביקושים בשיא ולכן המחירים גבוהים יותר. אם מישהו ירצה לקנות אותו חדר שבועיים קודם לכן, המחיר יהיה נמוך ב–40%. אבל מי שרוצה לנפוש בפסח, ישלם מחירי פסח. זה הכל עניין של היצע וביקוש".

ואמנם, המחיר שתצטרך משפחה לשלם על חופשה במלון בפסח הקרוב יהיה גבוה. זוג עם שני ילדים שירצה לנפוש באילת ישלם 7–12 אלף שקל לנופש של ארבעה לילות, כולל ארוחת ליל סדר, על בסיס חצי פנסיון. באזורים אחרים בישראל המחירים דומים: בים המלח המחיר הוא 8,000–10,000 שקל, ובטבריה 8–13 אלף שקל. בירושלים המחירים נמוכים יותר - החל ב–6,000 שקל למשפחה לארבעה לילות.

כדאי להצטרף למועדון

בפני מי שרוצה להזמין נופש בבית מלון בישראל עומדות שלוש אפשרויות: להזמין דרך האתר של המלון, לעשות זאת בעזרת סוכן, או באמצעות אתר בינלאומי המשווק בתי מלון בכל רחבי העולם. כדי לבדוק איזו דרך היא המשתלמת ביותר ערכנו השוואה בין מחירי הנופש בבתי מלון בישראל המוזמנים בשלוש הדרכים האלה: באמצעות סוכנות נסיעות (בחרנו במחיר הנמוך ביותר שמצאנו באתרים של החברות איסתא ואופיר טורס), באתרי האינטרנט של בתי המלון ובאתר הבינלאומי booking.com. מההשוואה עולה כי ברוב המקרים המחיר בהזמנה ישירה מאתר המלון היה הנמוך ביותר.

רשת מלונות ישרוטל - ים המלח
ההזמנה באתר המלון תמיד זולה יותר

>> עוד בערוץ החופש:
להכיר את העולם בחינם

חופשה באיי סיישל: שש שעות לגן העדן

הסיבה לכך היא מועדוני הלקוחות, שנהפכו לתופעה רווחת כמעט בכל הרשתות של בתי המלון. מועדונים אלה מציעים בחלק מהמקרים הנחה של 
10%–15% כבר בהזמנה הראשונה, וכך עלות ההצטרפות הופכת במקרים רבים למשתלמת, במיוחד בתקופת הפסח. כך למשל, דמי ההצטרפות למועדון חוג השמים של רשת מלונות פתאל (הכולל עשרות אלפי חברים) הם 300 שקל, אבל כבר בחופשה הראשונה נהנים החברים מ–10% הנחה. מאחר שמחיר החופשה מגיע לרוב ליותר מ–8,000 שקל, ההשקעה משתלמת ומחזירה את עצמה מיד. גם ברשת מלונות רימונים עלות ההצטרפות היא 300 שקל - וכבר בחופשה הראשונה מקבלים 15% הנחה.

ברשתות אחרות, כמו טמרס או דן, ההצטרפות היא בחינם - לכן לא צריך לחשוב פעמיים אם להצטרף למועדון. את ההנחה מקבלים עם ההזמנה הראשונה, ולכן גם אם לא מתכוונים לנפוש באחד ממלונות הרשת בעתיד, כדאי להצטרף למועדון וליהנות מההטבה. ברשת מלונות ישרוטל ההטבה היא מההזמנה השנייה, ולכן לא הבאנו בחשבון את ההטבה שהם מציעים לחברי מועדון הלקוחות שלהם בהשוואת המחירים.

אתרים כמו booking ידועים כמקור טוב למחירים אטרקטיביים. ואולם כשניסינו לבדוק אם אפשר להוזיל את מחיר החופשה במלון בישראל באמצעות הזמנה דרך האתר, גילינו כי בהזמנת נופש לפסח המחירים שמציעים בתי המלון לרוב נמוכים יותר מאלו שמוצעים באתר הבינלאומי. יתרה מכך, לא תמיד מצאנו באתר את בתי המלון שרצינו לבדוק, אף שהיו חדרים פנויים להזמנה במלון. מכיוון שמדובר באתר שהמחירים בו מיועדים בעיקר לתיירים שאינם נדרשים לשלם מע"מ, הישראלי שרוכש דרך אתר זה צריך להוסיף מס של 18% למחיר המופיע לחדר במלון בישראל, לא כולל אילת.

5 אחוז הנחה באתר המלון

"לחבר מועדון ברשת מלונות יש יתרון", מודה אלוני מרשת פתאל, "אבל המחירים אצלנו ואצל הסוכנים אמורים להיות דומים או זהים. משנה לשנה המועדון מתחזק, והנאמנות של הלקוחות הולכת וגוברת. כפי שחשבנו כשהקמנו את המועדון, אנחנו רואים שכשמטפלים בלקוחות באופן פרטני הנאמנות משתלמת". אהרון מרשת רימונים מסבירה כי "רוב הסוכנים הגדולים עובדים בממשק ישיר אלינו. הם לוקחים את המחיר אונליין. עם זאת, באתר שלנו אנחנו מעניקים 5% הנחה והסיבות ברורות - אנחנו רוצים לקדם עבודה מול האתר כי זה חוסך לנו עלויות של כוח אדם. הסיבה למחירים הנמוכים יותר בהשוואה שביצעתם היא שילוב של הנחת האתר וההנחה שמקבלים חברי המועדון".

גם קרה מרשת ישרוטל מסביר כי "המחיר במרכז ההזמנות שלנו והמחיר שאני נותן לסוכן הוא אותו מחיר, אבל באתר האינטרנט שלי אני מעניק 5% הנחה למזמינים, כי אני חוסך עלויות של כוח אדם. יתרה מכך, חלק מהסוכנים מומשקים למערכת שלנו - והם רואים את המחיר שמופיע אצלי באתר לפני ההנחה. אני משלם לסוכן הנסיעות עמלה בגין המכירה, אבל אני לא יכול להגיד לו באיזה מחיר למכור. הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה - הוא יכול למכור גם בהפסד אם הוא ירצה. כמדיניות, אני לא חותך את המחירונים שלי מול הסוכן. יש רשתות שנותנות הנחות במרכז ההזמנות שלהם - אני לא".

גורם אחר בענף מציע הסבר אחר: "לא מזמן היו כתבות שהאשימו את רשת ישרוטל בכך שהורידה את העמלות לסוכנים ופגעה בהם. ככל שהעמלות לסוכנים גבוהות יותר, יש להם מקום לתת הנחות גדולות יותר לצרכן. ככל שהעמלה נשארת ברמה הוגנת וסבירה ונותנת כיסוי הוצאות, רווח סביר ולא יותר מזה - אין להם מקום להנחות". בכיר בענף המלונאות מוסיף כי "כל תעשיית התיירות עוברת למחירי נטו ורואים את זה בעיקר בתעופה. בשורה התחתונה, ככל שהקנייה דרך אתרי האינטרנט גוברת ופערי התיווך מצטמצמים, המחירים יציבים יותר. פער התיווך הולך ומצטמצם עם השנים, ככל שיש יותר קניות אינטרנט, ואז העמלות יורדות. זה ככה בכל התעשייה".

בכיר אחר בענף המלונאות מוסיף כי "יש לסוכני הנסיעות אפשרות לתת ללקוחות שמתקשרים אליהם הנחה של מועדון הלקוחות של רשת המלונות, אבל זה לא פשוט כל כך. ההתעסקות עם זה בעייתית ומורידה מהרצון שלהם לפעול בכיוון הזה. כך יוצא שמלכתחילה סוכני הנסיעות אינם מנסים להוריד את המחיר באמצעות צירוף הלקוח למועדון של הרשת - לעומתנו, שאנחנו עושים הכל כדי לעודד מכירה והצטרפות למועדון".

עמדת הסוכנים מעט שונה: "למרות ממצאי הבדיקה, מומלץ ללקוח לבדוק מול הסוכן, כי לפעמים אנחנו מציעים עסקה טובה יותר", אומר יהודה זפרני, משנה למנכ"ל אופיר טורס. "חלק מהמחירים שתמצאו אצל סוכני הנסיעות הם אותם מחירים שמציעים בבתי המלון, ולנו יש דווקא אפשרות להוריד אותם מעבר לכך בגלל העמלה מבית המלון של כ–10% ובגלל התחרות שיש בין חברה לחברה על המחיר ועל הלקוח". הוא מודה כי מועדוני הלקוחות הם בעיה, אבל בכל זאת מציע ללקוח לבדוק את הכדאיות שלהם עבורו, לא בפסח. "כדאי לבדוק אם עצם עלות ההצטרפות למועדון משתלמת ללקוח, במיוחד נוכח החיסרון שהוא עלול למצוא את עצמו נאמן לרשת אחת בלבד וכפוף למחירים שלה. בשגרה אני לא בטוח שהצטרפות למועדון תמיד משתלמת, כי אנחנו יוצאים במחירים משוגעים מדי יום במחירי הרגע האחרון, וזה ידוע שהזמנת נופש בישראל, בניגוד ליציאה לנופש בחו"ל, היא ספונטנית".

רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של איסתא, מודה כי "בדרך כלל אנחנו מנסים להיות אטרקטיביים, לא תמיד בהצלחה. בחבילות של טיסה ובית מלון בחו"ל קל לנו יותר להסתדר עם המחיר הנמוך. הלקוח צריך לבדוק ולהחליט מה יותר נוח וזול לו. בעיקרון לא אמורה להיות עדיפות להזמין בית מלון ספציפי ישירות מול המלון לעומת סוכן, אבל זה בסדר - כל אחד מנסה להתקיים ולחיות, והלקוח יחליט בעצמו מה מתאים לו".

* הכתבה פורסמה ב- The Marker

>> לצאת משטח ההפקר של מחירי הקמפינג - ולחסוך בגדול
>> אחרי שגבתה 20 דולר ליום - רשת מלונות דן תאפשר ווייפיי חינם