העלייה הקיצונית בכמות החולים בקורונה הביאה לכך שראש הממשלה, בנימין נתניהו, דורש הידוק מיידי של הסגר והחמרה בהגבלות. אחת מההחמרות המשמעותיות עליה מדברים היא סגירת נתב"ג עוד לפני יום כיפור.

"אם התרחיש הקודר אכן יתממש ותוכנית הסגר של נתב"ג תצא לפועל, ייתכן כי מי שכבר רכש כרטיסי טיסה לא יוכל לממש אותם, כלומר יישאר תקוע בארץ או גרוע מכך' יתקשה לחזור לארץ מהמקום בו הוא נמצא", אומר עו"ד רון סולן, מומחה לענייני טיסות ותיירות.

עו"ד סולן מציין שחוק שירותי התעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), אשר הסדיר את זכויות הנוסע במקרה של עיכוב או ביטול טיסה, תוקן עם פרוץ נגיף הקורונה. לאחר התיקון, במקרה שבו טיסה בוטלה (בין היתר בעקבות סגר של נתב"ג) לחברת התעופה יש 90 יום, ממועד ביטול הטיסה, להשיב את התמורה ששולמה בגין כרטיסי הטיסה שלא מומשו. 

"כבר כיום חלק מחברות התעופה סובלות ממשבר תזרימי ואין באפשרותן להשיב לנוסעים שטיסתם בוטלה את עלות כרטיסי הטיסה", טוען עו"ד רוסלן. "נוסע שטיסתו תבוטל עקב הסגר חשוף לסיכון כי התמורה ששילם בעבור כרטיס הטיסה לא תחזור אליו".

כזכור, בסגר הראשון בחודש מרץ, נתב"ג כמעט לגמרי ומלבד מספר טיסות לאילת וטיסות חילוץ מיוחדות, לוח ההמראות והנחיתות נשאר ריק . השיא היה ב-15 באפריל כשרק טיסת נוסעים אחת של ישראייר לליסבון המריאה ונחתה בשדה התעופה. 

ביטול כל הטיסות גרם לכך שנוסעים רבים עדיין מחכים להחזר כספי על טיסותיהם, היות וארקיע, אל על וישראייר קיבלו הארכה לעשות זאת עד ה-1 באוקטובור. כעת, אם נתב"ג ייסגר בשנית, ייתכן והכספים לא יחזרו בזמן שנקבע ונוסעים נוספים ייצטרפו למעגל דורשי ההחזרים הבלתי נגמר.

"סגירת שמים היא צעד דרסטי ולאור העובדה שישראל היא מדינת אי שתלויה בקשר אווירי סדיר, יש לסגירת השמים השלכות כבדות מבחינה כלכלית ולכן לא נוקטים בצעד כזה כמעט לחלוטין", מסביר ד"ר עוזי פרוינד פיינשטיין, מומחה תעופה מהמכללה האקדמית כנרת. "נוסעים שיטוסו לחו''ל עשויים למצוא את עצמם תקועים במדינות שאינן בטוחות וללא כסף ו/או מקום ללון. חברות תעופה זקוקות להתרעה מראש כדי להתאים את פעילותן והכלכלה הישראלית תלויה בתחבורה אווירית לחלק מפעילותה. לכן ההערכה שלי היא שבנקודת זמן זו לא תתבצע סגירה מלא אלא לכל היותר צמצומי פעילות לפי הצרכים המתפתחים".

עו"ד סולן מוסיף: "לאחר תיקון חוק שירותי תעופה, הוגבלה הזכות של נוסע שטיסתו בוטה לקבלת שירותי סיוע (מזון ושתיה, שירותי לינה בבית מלון והסעה לבית מלון) לתקופה של יומיים בלבד. כלומר, נוסע שלא יכול לשוב לארץ לאחר שטיסתו בוטלה, ייאלץ לממן מכיסו את מלוא הוצאות השהות שלו בחו"ל החל מהיום השלישי לאחר ביטול הטיסה. בנסיבות אלו, הייתי ממליץ לכל מי שמתכנן לצאת בקרוב מהארץ לשקול מחדש את הנסיעה".

רק ביום חמישי האחרון, יום לפני ערב החג, נתב"ג חווה את היום הכי עמוס שלו מאז חודש מרץ, עם 10 אלף נוסעים שעברו בו ביום אחד. בתוך כך, ההודעה על הסגירה הצפויה של שדה התעופה מגיעה יום אחרי שארקיע הודיעה על חזרה לפעולה בתחילת אוקטובר, דבר שצפוי כמובן לשבש את התוכניות של החברה שסגורה כבר חצי שנה.