לכל אחד יש את חופשת החלומות שלו – בעיר, בנופים מדהימים, בטן גב וחוף ים, או בכלל להיזרק למשך שבוע באיזו חושה. אפשר רק להניח שהדבר שמשותף לכולנו הוא החלום לעזוב את הכל, לעשות הפסקה מהחיים ופשוט לנסוע. או להפליג, במקרה שלנו. החלום הזה עומד להתגשם מחר (רביעי) ללא מעט אנשים, כשתוזנק קבוצה של כ-20 ספינות מהמרינה בתל אביב אל מסע שיחצה את האוקיינוס האטלנטי, שבמסגרתו יעברו כ-20 מדינות ו-10,000 מייל (18,520 ק"מ). המסלול צפוי לעבור במלטה, מיורקה, גיבלרטר, האיים הקנריים, קייפ ורדה ועד לאיים הקריביים – ובחזרה. אל הארץ הצוותים אמורים לחזור במהלך השנה הבאה, ב-2017.

לא רק המסע גדול, אלא גם כמות האנשים שתשתתף בו – יותר מאי פעם בהיסטוריה של תרבות הפנאי הישראלית, שיוצאים לחופשה כזו ארוכה ולמסע כל כך אתגרי. הספינות שישתתפו במשט צריכות להיות מסוגלות לעמוד בתנאי קיצון ולכלול ציוד אלקטרוני משוכלל, תקשורת לוויינית, מתפילי מים ועוד. אבל לא כל הצוותים ישהו מעל שנה בים, המסע הולך להתנהל כמקטעים בין יעדים, שבכל קטע מרבית הצוותים יתחלפו – למעט הסקיפרים (קברניטי הספינות) שימשיכו כל הדרך עד קו הסיום.

אין תמונה
איזי סוויסה. דרך צלחה

"על כל ספינה יוצא גרעין מגובש של צוות הכולל את הסקיפרים ו/או בעלי הסירות, ועם ההגעה ליעדים נצרף אלינו עוד צוותים או בני משפחה" אומר לנו איזי סוויסה, יו"ר הפורום לקידום כלי השייט שהולך להשתתף במסע הזה עד סופו. "אחת ההפלגות המעניינות שלנו בקאריביים תהיה בעקבות ההיסטוריה של העם היהודי באזור, שם אנו מתכוונים לצלול לתפילה בבית כנסת עתיק ששקע 10 מטר מתחת לפני הים".

שדונית הים יוצאת לדרך

זה לא המסע הראשון של סוויסה, ששט ומתחרה במפרשיות מכל הגדלים, וחצה בעבר כבר את האוקיינוס. אל ספינתו עפריטה (שדונית בערבית) יצטרפו חברים וצוות מיומן אל תחילת המסע, יחד עם ציוד שאמור להספיק עד לשנה הבאה. "בגדול צריך לתכנן היטב את ההצטיידות בהתאם למסלול העומד לפנינו" הוא אומר לנו, "כדי שנוכל לייצר אנרגיה בלתי מתכלה, שנוכל לייצר מים מתוקים, שיהיה מספיק אוכל וכמובן ציוד בטיחות ותקשורת. צריך לזכור שאת רוב המסע נעשה במרחק כזה שאף אחד בעולם לא יוכל להגיע לעזור או לחלץ אותנו, חייבים להיות עצמאיים בכל מצב".

אין תמונה
ספינת העפריטה



ואם לייצר מים מתוקים נשמע לכם כמו משהו מעולמות נאס"א, אז גם בגזרת האוכל המצב לא שונה. תכנון האוכל למסע כזה ארוך הוא אתגר מורכב – צריך לקנות אוכל לפי מספר הארוחות מספר האנשים, לסדר אותו בשקיות וואקום לפי ארוחה ויום, ולנהל רישום כמויות יומי. מהצד השני, הצוותים לא מרחפים בחלל אלא שטים באוקיינוס ודייג הוא אופציה שתמיד כיף להשתמש בה.

למרות שבאזור שלנו כבר מרגישים היטב את השרבים ואת השמש, זה לאו דווקא המצב בים. מועדי חציית האוקיינוס הקלאסיים הם החל מחודש נובמבר ועד לאפריל, שזה בדיוק עכשיו. "אנו חוצים כמו קולומבוס על רוחות הסחר" אומר סוויסה. "יש מזג אויר מעולה והרוח בדיוק בכיוון, למרות שצריך לזכור שאנחנו צריכים עוד לחצות את כל הים התיכון שחלקו די סוער, אבל אנחנו בונים על תקשורת טובה ותחזיות מדויקות על מנת להימנע מסערות".

ההזנקה של המשט תיערך מחר, רביעי, במרינה בתל אביב באירוע פתיחת פסטיבל Sail Tel Aviv-Yaffo 2016 - פסטיבל הספורט הימי הראשון בישראל של חברת אתרים והפורום לקידום כלי השייט בישראל.

>> גן עדן נסתר: אגם המראה במלזיה
>> כמו קסם: הבקבוק שהופך אוויר למים