פלטפורמת ה-AIRBNB, שהחלה את דרכה אי שם ב-2008, היתה אמורה להיות הפתרון המושלם בו מטיילים יוכלו לישון במחירים סבירים ובצורה אותנטית במהלך החופשה שלהם, והמארחים יוכלו לעשות הכנסה צדדית נאה. בפועל, ככל שעבר הזמן, עלו לא מעט תלונות על הפורמט, בעיקר מצד האורחים, שהתלוננו לא פעם על חוקים דרקונים במהלך האירוח וחיובים מנופחים על כל דבר.

מצד שני, גם בעלי הנכסים, ברובם אנשים פרטיים, מצאו את עצמם לא פעם נאלצים להתמודד עם השחתת הדירה שלהם, ומרדף אחר האורחים שהשאירו מטונף במקרה הטוב, או שממש הרסו את המקום במקרה הרע. כך למשל, יוני, שמשכיר את דירתו באחת הערים במרכז, מציין שלמד עם הזמן למי לא כדאי להשכיר את הדירה, אם לא רוצים שיקרה לה משהו.

"כבר כמה חודשים שאני מציע את הדירה שלי לאירוח באיירבינבי במרכז", הוא אומר בשיחה עם mako. "צריך להבין שזאת לא דירת נופש, אני גר בה, זה הבית שלי, וכשאני יוצא מהעיר אני מציע אותה לאירוח. הביקורות מצד האורחים מצוינות, הדירה מהממת, היא מעוצבת היטב וכיף מאוד לשהות בה, יש בה הכל".

אפליקציית airbnb (צילום: By Dafna A.meron)
"שיעברו קודם בבתים אחרים" | צילום: By Dafna A.meron

הוא ממשיך: "מהר מאוד, אחרי כמה אירוחים הבנתי שיש סוג אורחים שאני לא עומד להכניס לבית שלי יותר – הפירסט טיימרס  – אנשים שזה עתה נרשמו לממשק, וזו הפעם הראשונה שהם מתארחים באיירבינבי ומחפשים מקום לישון בו, להתארח לנופש קצר של לילה או שניים.

לטענת יוני, העניין עם אורחים שזו הפעם הראשונה שהם מתנסים באיירבינבי, היא שלמארחים אין באמת יכולת לדעת מה ההיסטוריה שלהם. הם מעולם לא התארחו אצל אף אחד, ולכן לא ניתן לדעת איזה סוג של אורחים הם - טובים, רעים, מרעישים, מבולגנים או נחמדים. "לרוב אין להם אפילו תמונת פרופיל שתתן לך איזשהו רמז על מי אתה עומד להכניס לבית שלך", הוא מציין.

"צריך להבין: איירבינבי היא בעצם סוג של קהילה של אורחים ומארחים. אתה מקבל כל הזמן פידבק וביקורת על ההתנהגות שלך ועל הדירה שלך - גם כאורח וגם כמארח. באמצעות הפידבקים האלה נוצרת קהילה שברוב הפעמים חשוב לחברים שלה אחד מהשני. יש הבנה בסיסית שצריך לכבד את האורחים וצריך לכבד את המארחים, בין היתר כדי לקבל ביקורת טובה, אבל לא רק, זה באמת כבוד הדדי בין כולם.

מפת תל אביב (צילום: שאטרסטוק, עיבוד: סטודיו מאקו)
"אתה לא יודע את מי אתה מכניס אליך הביתה". אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק, עיבוד: סטודיו מאקו

"אחרי כמה אירוחים מוצלחים מאוד, וכמה שאני ממש מתחרט עליהם - אני יכול לומר באופן מובהק שהפירסט טיימרס, האורחים הבתולים, לא ייכנסו אליי הביתה. מבחינתי, שיעברו קודם בדירות אחרות, יקבלו פידבק מהמארח שיהיה גלוי לכל, ואז אוכל להכניס אותם לבית שלי בראש שקט. מעכשיו, אני פשוט עומד לסרב לכאלה שזוהי הפעם הראשונה שלהם".

לטענת יוני, התחושה היא שהפירסט טיימרז לא הבינו את הקונספט של הקהילה ושל הרצון לקבל פידבק חיובי. "אולי הם לא מתכננים בכלל לחזור להתארח אצל אנשים אחרים ולכן לא חשוב להם מה יכתבו עליהם. אולי הם סתם פתחו חשבון פיקטיבי או זמני ולכן הם לא מתרגשים מזה, ואולי הם פשוט חושבים בטעות שהם הגיעו למלון, שמישהו נועד לשרת אותם כי הם משלמים כסף. הם לא מבינים שזה בית של מישהו, הוא גר בו, ישן בו, יש לו חפצים יקרי ערך עם ערך סנטימנטלי בבית.

"פעם אחת הקיאו לי על הספה, זה היה מחריד. הרבה פעמים שוברים עציצים שאני ממש נקשר אליהם ומטפח אותם וזה שובר את הלב, או סתם חפצים בבית שאין באמת דרך לחייב אותם על זה או לבקש כסף בחזרה מאיירבינבי כי הם לא מאוד יקרים. באופן כללי, השאירו לי את הבית מטונף, במצב נורא מתוך בורות, או חוסר כבוד.

"בניגוד אליהם, כשאתה מארח אורחים מנוסים, שאתה רואה שחשוב להם הביקורת שהם מקבלים ממארחים קודמים, אתה מקבל בחזרה בית מצוחצח, שלא באמת צריך לנקות אחריהם. זה אפילו מרגש אותך שככה שמרו לך על הבית ונותן אמון בקהילה הזו".