שנמוך (downgrading), כפי שהמילה הלועזית מתארת, היא "הורדה" בדרגת הנוסע בטיסה הספציפית. במקום שהנוסע יישב במחלקת פרימיום מסוימת, עליה שילם יותר, הוא נאלץ לשבת במחלקה נמוכה יותר. בין אם זה שנמוך מעסקים לתיירים, ובין אם זהו שנמוך מראשונה לעסקים.

הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים

>> לעמוד הפייסבוק של המתמידים

הפעם היחידה שחוויתי שנמוך בכל טיסותיי במחלקות הפרימיום, היתה לפני בערך 7-8 שנים בנמל התעופה צ'אנגי בסינגפור בדרך ליעד אחר במזרח. טיסת אחר הצהריים בוטלה וניתן היה לטוס רק בטיסת הלילה, אלא שלא היו בה מקומות במחלקות הפרימיום. לכן ישבתי בתיירים, בשורה האחרונה במטוס. הפיצוי שהוצע לי על-ידי חברת התעופה (שהיא אחת מהחברות המובילות בעולם), היה שובר בסך כמה מאות דולרים לרכישת כרטיס באותה חברה למימוש בתוך שנה. מאחר ששילמתי על הכרטיס המקורי כמה אלפי דולרים, הייתי לחלוטין המום מהפיצוי המגוחך, שכמובן לא השתמשתי בו מעולם. נשבעתי שלא אטוס עם החברה יותר לעולם (וכמובן שחזרתי לטוס איתה בדיוק חודשיים לאחר מכן). מאז זה לא קרה לי, אך בתקופה האחרונה אני שומע על מקרי שנמוכים, שקרו לאחרים, יותר מבעבר.

מחלקת העסקים של סוויס (צילום: יחסי ציבור)
אחרי ששילמתם הרבה כסף כדי לטוס ככה | צילום: יחסי ציבור

נוסע במטוס נוסעים (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אתם מגלים שאתם צריכים לטוס ככה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

למשונמכים בדרך כלל נלווית תחושת כעס גדולה מאוד, והם גם נוטים לשלוף את איום התביעה ואת תיוג כל ערוצי התקשורת. הסיבה לתסכול הרב היא שכרטיסי פרימיום עולים לפעמים הרבה יותר מאשר כרטיסי תיירים. נוסעי פרימיום מוכנים לפתוח את הארנק ולשלם הרבה יותר כסף מנוסעי התיירים בשביל אותה הטיסה. וכשאתה משלם כל כך הרבה על הכרטיס, אתה מצפה לקבל שירות מתוקתק ומופקד. אתה מצפה להגיע לטיסה חלקה ונוחה, בה אתה יכול לעצום עין בשקט ולהתעורר בהנמכה לקראת הנחיתה. אתה ודאי לא מצפה שיורידו אותך מחלקה. וגם, למה דווקא אותך?

מה לעשות אם זה קורה לכם?

חוקי התעופה מאפשרים לחברות התעופה לעשות לנו הרבה דברים לא נעימים. אחד מהם הוא לשנמך אותנו. זה טוב שהן רשאיות לעשות זאת, שכן אם הן לא היו רשאיות לכך, מחירי הכרטיסים היו עולים, וכולנו היינו בעצם משלמים על חוסר הגמישות של חברות התעופה כסף רב. המצב הקיים עדיף לנו בהרבה. וגם צריך לזכור, שלמרות שחברות התעופה רשאיות לשנמך אותנו מתי שהן רוצות, הן גם באותה נשימה חייבות לפצות אותנו על כך.

הפיצוי על שנמוכים הוא בגובה ההפרש בין מחיר הכרטיס ששולם לבין מחיר כרטיס במחלקה שבה טס הנוסע בפועל בקטע הטיסה הספציפי. למשל, אם שונמכתם בטיסה לניו-יורק, שעלתה לכם 4,000 דולר, וטסתם במחלקת פרימיום, במחיר כרטיס של 2,500 דולר, אתם זכאים ל-750 דולר פיצוי בגין הפרש הכרטיסים בקטע הטיסה הספציפי (2,000 פחות 1,250). אם שונמכתם לתיירים, כשמחיר כרטיס בתיירים עולה 1,000 דולר, תהיו זכאים לפיצוי בגובה 1,500 דולר, וכך הלאה.

לא בטוח כמה הפיצוי הזה כשלעצמו הוגן, אבל זה מה שקובע החוק. אגב, אם שילמתם על כרטיס הטיסה שלכם במיילים או בנקודות נוסע מתמיד, גובה הפיצוי בגין שנמוכים יהיה גם כן בנקודות ולא בכסף (ויש לזה היגיון מסוים כמובן). המטרה היא לפצות אתכם על ההפרש כך שאתם כאילו נשארים "אדישים" מעצם השנמוך.

ועדיין, חברות תעופה לפעמים בוחרות לתת לנוסע פיצוי גדול יותר. אל על, למשל, מציעה למיטב ידיעתי שובר בונוס הלוך-חזור במחלקה שממנה שונמכת לאותה קבוצת יעדים. כלומר, אם שונמכתם בקטע טיסה אחד לניו-יורק בעסקים תקבלו שובר לטיסת עסקים הלוך-חזור לניו-יורק (וכנראה לצפון אמריקה בכללותה). הפיצוי הזה הוא כבר גבוה הרבה יותר, ויכול להגיע לשווי כספי ניכר, בהשוואה לנזק שנגרם לכם.

הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.