אחרי כארבעה חודשים שאל על מושבתת כמעט לגמרי ונעשים ניסיונות רבים לעזור לחברה לצאת מהקושי הכלכלי הקשה אליו נקלעה, המסתכמים בכ-2 מיליארד שקלים, השבוע התחוללה תפנית מרעישה בעלילה. משום מקום עלה שמו של המיליונר היהודי-אמריקאי, קני (נפתלי) רוזנברג, כמי ששוקל בכובד ראש לרכוש את חברת התעופה.

ב'כלכליסט' חשפו שהמהלך של רוזנברג נבע לאחר שהתייעץ עם רב בטרם קיבל את ההחלטה. "הרב אמר לו לקנות 'אל על' וכל מה שהרב אמר עד היום הצליח לו אז הוא החליט ללכת על זה", צוטט אחד ממקורביו של רוזנברג שנחשף למגעים שנוהלו ומנוהלים לרכישת החברה.

על פי הדיווחים, בעקבות עצתו של הרב, רוזנברג מוכן לרכוש את אל על מבלי לבצע בדיקת נאותות למרות מצבה הכלכלי הרעוע למדי. בפועל, מי שירשם כבעלים של החברה, אם המהלך יצא לדרך, יהיה בנו של קני, אלי רוזנברג, אברך צעיר המתגורר בירושלים, זאת מכיוון שלאביו אין אזרחות ישראלית.


רוזנברג, שלא היה שם מוכר בקהילת העסקים הישראלית עד השבוע, נולד בניו יורק. הוריו היגרו לארה"ב מארגנטינה וכבר בגיל צעיר החל להתעניין בעולם העסקים. את הונו, שנאמד בכחצי מיליארד דולר, עשה בנדל"ן ובחברות בתחום הטיפול הרפואי, הסיעודי והשיקומי שהקים ברחבי ארצות הבריתבשנים האחרונות התחזק מאוד מבחינה דתית והיה מקורב לגדולי הדור שנפטר לפני כמה שנים, הרב  אהרון יהודה ליב שטיינמן.

קני (נפתלי) רוזנברג (צילום: יוטיוב)
קני (נפתלי) רוזנברג | צילום: יוטיוב

"הוא אדם מאוד צנוע וענו, מתנהג בשיא הפשטות, לא חי חיים מנקרי עיניים בהתנהגותו ולא מפגין בעושרו", מתאר גורם המכיר את רוזנברג. "הוא מתפלל כמו כולם בבית הכנסת הסמוך לביתו, מדבר בגובה העיניים ותורם המון לצה"ל ולמדינת ישראל, לישיבות ומוסדות דת. ציוני אמיתי. הוא מסוג האנשים שהולכים ברחוב ואף אחד לא מעלה בדעתו שמדובר באיש עסקים מצליח ומיליונר".

בנו אלי, נשוי פלוס שני ילדים, עלה ארצה לפני כמה שנים וכיום לומד בישיבה יוקרתית בירושלים. הוא מחזיק בבעלותו רשת דיור מוגן שכוללת למעלה מ-3,000 מיטות. ברשת שבבעלותו גם מספר מקבצי דיור להשכרה באזור ניו-יורק.

האחוזה של קני רוזנברג (צילום: באדיבות איציק אוחנה כתב 'כיכר השבת')
האחוזה של קני רוזנברג | צילום: באדיבות איציק אוחנה כתב 'כיכר השבת'

"מייחסים לרב סגולות של הצלחה בעסקים"

מאחורי הקלעים, מי שעומד מאחורי הרכישה הפוטנציאלית, הוא הרב פנחס אבוחצירא (44) מבאר שבע הנחשב לאחד הרבנים העשירים בישראל. הרב פנחס, שמתגורר בשכונה ה' בסמוך לבית הכנסת שבנה אביו, מקושר מאוד גם לעולם העסקים ומחזיק בעושרו הודות לירושה שקיבל מאביו, הרב אלעזר אבוחצירא. אביו נרצח לפני כתשע שנים על ידי אחד מחסידיו שהגיע לקבלת קהל בבית הכנסת, שלף סכין ודקר אותו למוות.

כתב 'כיכר השבת', איציק אוחנה, שחשף את הקשר בין הרב אבוחצירא לרוזנברג האב טוען, כי הם נפגשו כמה פעמים בשנים האחרונות כאשר הרב הוזמן לאירועים משפחתיים של רוזנברג. "מאנשים שעימם שוחחתי הבנתי שרוזנברג מזמין את הרב אבוחצירא לכל אירוע משפחתי שהוא עורך. הרב עצמו לא מרבה לצאת מישראל אבל כשנפתלי רוזנברג מזמין אותו הוא טס אליו. הם ביחסים מאוד קרובים", ציין אוחנה.

הרב, לו שישה ילדים, נכנס לנעליים הגדולות והמיותמות של אביו שגם הוריש לו כאמור מאות מיליוני דולרים. "בניגוד לאביו הוא עורך קבלת קהל פעמיים בשבוע ולא יותר. פחות מתחכך עם המאמינים. לא בגלל התנשאות אלא בגלל שהוא צנוע מאוד, ביישן ודי מופנם. הוא כמעט ולא נראה באירועים ומתרחק מאור הזרקורים", סיפר אחד ממקורביו.

מטוסי אל על מושבתים (צילום: משה שי , פלאש/90 )
דווקא עכשיו. מה עומד מאחורי החלטת הרב לרכוש את אל על? | צילום: משה שי , פלאש/90

הוא נחשב לתלמיד בולט מאוד שהתכונות שלו דומות לאלה של רוזנברג: צניעות וענווה. "הרב מעולם לא חשף את קשריו עם אנשי עסקים. חלק גדול מהם היו מקרובים מאוד לאביו, הרב אלעזר, ובתוכם כנראה גם נפתלי רוזנברג", הסביר גורם המקורב לחצר הרב. "יש כמה אנשי עסקים מחו"ל שמתייעצים אתו על בסיס קבוע בכל מיני עסקאות שהם מתכוונים לבצע. הם לא זזים צעד אחד בלעדיו ומייחסים לו סגולות להצלחה בעסקים כמו שהיו לאביו. כל מה שהוא אומר להם זה קדוש".

על פי יודעי דבר, מה שעומד מאחורי ההמלצה לרכוש את חברת אל על דווקא בתקופה קשה זו אלו מספר דברים: הראשון הוא הרצון של נפתלי רוזנברג לתרום לישראל, השני הוא ההבנה שעם דרכי התייעלות ניתן יהיה להרוויח מקניית החברה והשלישי טמון ברצון להנגיש את החברה לציבור החרדי. השמועות אומרות שאם רוזנברג ירכוש את אל על, הנוסעים יקבלו בטיסות אוכל גלאט כושר וחברת הבת 'סאן דור' לא תטוס יותר בשבתות.

נכון לעכשיו הדרך לרכישה עוד ארוכה מלהתממש, ונראה שבחברה החלו בתהליכי התייעלות גם מבלי להמתין למשקיעים הפוטנציאלים. אם בסופו של דבר רוזנברג ירכוש את אל על, צפויה לו עבודה רבה הכוללת סכסוך עם ועדי עובדים שונים, החזרת הכשירות אחרי חודשים רבים שהמטוסים היו מושבתים ומתן החזרים כספיים של מאות מיליוני דולרים ללקוחות שרכשו כרטיסים ולא קיבלו את כספם בחזרה מאז תחילת משבר הקורונה.