מה משותף לנוער יהודי, חילוני, דתי, דרוזי וערבי, לחיילים ומפקדים בצבא, נכי צה"ל, ארגונים, עמותות, חברות הייטק וחברות עסקיות? אכן, קשה למצוא מכנה משותף בין כל כך הרבה קבוצות הטרוגניות. אבל יש מי שמחבר את כולם: ארגון 'מסע ישראלי – חיבור דרך ארץ' – ארגון המוציא מסעות במרחבי הארץ ונופיה. המסעות כוללים טיול רגלי וייחודם במעגלי השיח המלווים את המסע ובוחנים ביחד עם משתתפיו את החיבור שלהם לעם, לארץ, למדינה, למשפחה ובעיקר לעצמם.

'מסע ישראלי' נוסד לפני 16 שנים ביוזמתו של אורי כהן, המנכ"ל, כארגון חינוכי ערכי המוציא אוכלוסיות מגוונות למסעות בני שבוע ברחבי הארץ. המסעות מפעילים פדגוגיה ייחודית שפותחה בארגון ומועברת על ידי מאות מדריכים מכל גווני החברה בישראל דתיים ושאינם דתיים, מרכז ופריפריה גברים ונשים, ימין ושמאל. מדריכים שמוקדי ההדרכה הנובעים מעולמם מסייעים להעצמת המפגש בין משתתפי המסעות המרכיבים אף הם את החברה הישראלית על כל רבדיה.

קשר לעם ולמדינה

"'מסע ישראלי' אינו רק טיול", מסביר אורי כהן, מנכ"ל ומי שהגה וייסד את הארגון, "מטרת המסעות להעצים את תחושת השייכות והקשר למדינה. פעילות המסע מתנהלת ברחבי הארץ, ובמהלכו בוחנים המשתתפים את החיבור הקשר והמחויבות האישית שלהם לעם לארץ ולמדינה. חיזוק הקשר לעם ולמדינה נוטע בסיס איתן בקרב בני הנוער והבנה מה בעצם אנחנו עושים כאן, בחיזוק תחושת השייכות, גוברת האחריות לסובב אותנו ופעמים רבות מתחזק הרצון לתרום ולהיות מעורבים".

הפעילות מתקיימת באמצעות פדגוגיה ישראלית ייחודית אותה פיתחו אנשי 'מסע ישראלי' - פדגוגיה שבמרכזה שיח ערכי המתקיים במעגלי שיח לאורך שבוע  המסע, מעגלים אותם מובילים בני הנוער באופן המאפשר שיח פתוח, הקשבה, הכלה ורגישות לאחר.

כך, ביום הראשון העיסוק הוא במעגל הפנימי "אני ועצמי" - יום בו עוסקים המשתתפים במטרותיהם בחיים, בחלומות, בהתמודדות שלהם מול קשיים ובתכונות הטובות שבהם שניתן להעצים. ביום השני עוסקים מעגלי השיח בנושא "אני והקבוצה" - בירור מקומנו בקבוצה ומתוך כך חיזוק כוחה ולכידותה של הקבוצה. היום השלישי מוקדש ל"אני והקהילה" - חיזוק הרגישות, תחושת האחריות והאכפתיות כלפי המעגל הקהילתי – שיח ובירור עצמי המשולב בפעילות התנדבותית משמעותית עם קשישים, ניצולי שואה, נוער בסיכון ואוכלוסיות נזקקות מסוגים שונים. ביום הרביעי מבקרים המשתתפים באתרי זיכרון היסטוריה וטבע ארץ ישראלים ומבררים את החיבור והקשר שלהם לארץ, ביום החמישי במסגרת "יום אני והמדינה" המתקיים בדרך כלל בחלקת גדולי האומה בהר הרצל ובביקור בקברי חללי צה"ל עוסקים המשתתפים בבירור ערכיה ועוצמותיה של המדינה. ביום זה מתמקדים מעגלי השיח בחיזוק החיבור למדינה ומתוך כך - לקיחת אחריות על הנעשה בה. ביום האחרון מעגל "אני והיהדות" – עוסקים המשתתפים ביהדות כתרבות ושייכותה לכולנו ומסכמים את המסע.

תוכנית המסע מבררת מדוע אנו חיים פה במדינת ישראל? מהם שורשינו ההיסטוריים בארץ זו? האם יש לנו אחריות למדינת ישראל וקיומה? כיצד אנו יכולים לחולל שינוי במקום מגורינו? מהי הסולידאריות החברתית והמעורבות הקהילתית הנדרשת מאיתנו כמי שחי במדינת ישראל? לכל אלו מצטרפים טיולים רגליים.

אבל השאלה המעניינת היא כיצד מגיב הנוער בשנת 2021 – נוער שבשנת הקורונה האחרונה היה מחובר רוב היום למסכים – למסע הזה ובמיוחד למה שהם מכנים "חפירות".

מסע ישראלי (צילום: אלי לוי)
תוכנית שמבררת מדוע אנו חיים פה במדינת ישראל | צילום: אלי לוי

המסע עשה אותנו טובים יותר

האלוף במיל. אליעזר שקדי, מי שהיה מפקד חיל האוויר לשעבר וכיהן כמנכ"ל אל על, משמש כיום כנשיא מסע ישראלי: "הבן שלי השתתף ב'מסע ישראלי', סיפר בהתלהבות ובהתרגשות על מסע ישראלי כחוויה הכי משמעותית שחווה במערכת החינוך הפורמלית והא-פורמלית. למדתי להכיר מקרוב את הארגון ופעילותו והיום אני משמש כנשיאו".

"בכוונתנו להרחיב את הפעילות לכלל החברה בישראל נוער חיילים ואזרחים בוגרים", הוא מוסיף ומספר. "בראייתי, ״מסע ישראלי״ בהיבט הערכי והחינוכי הוא הפרויקט הכי חשוב והכי משמעותי שיש היום במדינת ישראל. יחד איתי הצטרפו לדירקטוריון הארגון אנשים מיוחדים ונהדרים המייצגים את כל הקשת החברתית והפוליטית במדינת ישראל, נשים וגברים, מהמרכז ומהפריפריה, דתיים ושאינם דתיים, ימין ושמאל – מסע ישראלי אמיתי".

מסתבר שבנו של שקדי אינו היחיד. בספר שיצא בשנת 2017, 'מסע ישראלי' שמו, תיעד פרופ' גד יאיר, ראש המכון לחקר הטיפוח בחינוך באוניברסיטה העברית, ציטוטים שליקט במהלך מחקר מקיף שערך על המסעות במשך מספר שנים. בספר הוא מביא ציטוטים של תלמידים, מורים, הורים ומשתתפי המסע תוך ניתוחם במחקרי עומק שערך.

אחת התלמידות מעידה בפניו כי "אחרי המסע הפכתי ליותר אוהבת, יותר סובלנית, יותר עם רגליים על הקרקע ולא כמו איזה טינאייג'רית עצבנית." חברתה לכיתה הסכימה והוסיפה שהמסע גרם לה לשנות אפילו את יחסה לבית הוריה: "אני חושבת שזה גם קודם כול חיזק את הזהות שלי כחלק מהכיתה, אני מרגישה יותר ביטחון, יותר פתוחה, יותר אני. נכון שזה רק שבוע, אבל במקום מסוים זה חיזק גם את הקשר בבית". וסיכמה אחת התלמידות: "המסע עשה אותנו טובים יותר כבני אדם".

מסע ישראלי (צילום: אלי לוי)
"אחרי המסע הפכתי ליותר אוהבת, יותר סובלנית," | צילום: אלי לוי

אמנון בר נתן, מנהל תיכון מטרו-ווסט רעננה, מקפיד לקיים את 'מסע ישראלי לתלמידיו מזה שנים רבות: "אני חסיד גדול של המסע הזה. אנחנו מלמדים ומחנכים אותם משך שש שנים במסגרת התיכון. אבל השבוע הזה של 'מסע ישראלי' גורם לתלמידים לשנוי אמיתי בתחושת השייכות, ברצון להיות מעורב ולתרום. בשנים עברו, ביוזמתו של אמנון, הצטרף למסע התיכון הדרוזי בית ג'אן ויחד יצאו תלמידים מהמגזר היהודי והדרוזי למסע ישראלי משותף, מסע בוא חוו כל המשתתפים בירור זהות משמעותי בו התחזקה הזהות האישית והקשר למדינת ישראל. השנה תיכון מטרו-ווסט היה ראשון בתי הספר שיצאו השנה למסע ישראלי לאחר סגרי הקורונה.

גם מורים שרואיינו למחקרו של פרופ' גד יאיר, לפני ואחרי שהשתתפו ב'מסע ישראלי' דיווחו דיווחים דומים: "'מסע ישראלי' שינה את האופן שבו התלמידים חשים שייכות לחברה הישראלית. זה די מדהים - זה בסך הכל שישה ימים, אבל אנחנו יכולים לראות את המהפך".

פרופ' גד יאיר: "תלמידים ישראלים לומדים היטב כאשר הם חשים מחוברים - לחבריהם בכיתה - "גיבוש",- לארץ או למדינה. חוויית המחוברוּת שהמסע מחולל בששת ימיו מתחילה בתחושת גילוי עצמי וחיבור לאני של התלמיד, והיא הולכת ומתעצמת במעגלים שמתרחבים מדי יום, ובהם התלמידים מתחברים לחבריהם לשכבה, לאנשים בקהילתם, לחברה, למדינה ולעם".

"אנשי מסע ישראלי זיהו כי תלמידי כיתות י"א בישראל דווקא מבקשים חיבור ערכי. הם רוצים להיות מחוברים בטבורם למהותה של ישראל ולסיפור הציוני ומבקשים למצוא מקום שבו הם יכולים לתרום. כי "תרומה" מעידה על חיבור, ותלמידים ישראלים רוצים "חיבור". ואכן, העדויות מורות כי עד לצאתם למסע, תלמידים רבים לא זכו לחוש מחוברים למקום - כך או כך - מגיע מסע ישראלי ומחבר אותם לסיפור הישראלי".

מאז הקמתו, לפני 16 שנים, השתתפו ב'מסע ישראלי' 300,000 בני נוער, חיילים ומפקדים, סטודנטים יהודים מרחבי העולם ופצועי צה"ל בשיתוף אגודת הידידים של פצועי צה"ל. בנוסף, מתקיימים מסעות לחברות עסקיות המבקשות, באמצעות המסע, לקיים תהליכי עומק בקרב העובדים המשפיעים על תחושת החיבור והשייכות לארגון בו הם עובדים. תחושה זו משפיעה על הקשר בין העובדים, החיבור בינהם והמוטיבציה המתגברת, באמצעות מסע ישראלי למגזר העיסקי העוסק בשיח ערכי בנושאי חברה, קהילה וחיבור למדינה. בימים אלו של חזרה איטית לשגרה, שב הארגון ותופס את מקומו כמוביל פעילות חינוכית פורצת דרך בקרב תלמידי התיכון בישראל ומציע לכולנו לחזור ולהתחבר לעם לארץ ולמדינה, לא דרך מסכי המחשב אלא חיבור דרך ארץ.