עשרות נוסעי אל על שטסו מניו יורק לישראל בשבועות האחרונים נאלצו לגלות בהגעתם לארץ שמזוודותיהם לא מגיעות במסוע בנתב"ג. אחרי המתנה ממושכת ומורטת עצבים באולם המסועים התברר – המזוודות כלל לא הועלו לבטן המטוס והן נותרו בבידוק הביטחוני של אל על בנמל התעופה בניוארק.

מדובר בשלוש טיסות של אל על מניו יורק לתל אביב, שבהן עשרות מזוודות של נוסעים לא הגיעו ארצה. גורם המעורה בפרטים מציין כי זוהי כמות חריגה של כבודה שלא מגיעה ליעדה בתוך יומיים בלבד. בחלק לא מבוטל מהמקרים הנוסעים כלל לא יודעו מראש שהמזוודות נשארו בניו יורק.

"אף אחד באל על לא אמר לי שהמזוודות שלי לא יחכו לי בארץ", סיפר אחד הנוסעים, תושב תל אביב. "המתנתי שעתיים במסוע בנתב"ג כדי לגלות שהמזוודות שלי לא הגיעו. זו חוצפה. אם הם ידעו מראש שהמזוודות לא יגיעו היו צריכים לעדכן אותי שלא אבזבז את הזמן שלי".

נוסע אחר זעם: "אם הייתי יודע שהמזוודות לא הועלו למטוס הייתי מעדיף לטוס בטיסה אחרת. היו לי שם דברים דחופים שהשארתי במסגרת עבודתי בחברת הייטק".

מבדיקת mako עלה כי בכל שלוש הטיסות כ-150 מזוודות כלל לא נבדקו מסיבה שאינה ברורה והושארו בחדר האחסון בנמל התעופה ניוארק.

שבוע לפני, גם טיסת אל על התעכבה
כמות חריגה של כבודה שלא הועלתה לבטן המטוס. ארכיון | צילום: דניאל נחמיה, חדשות

"לא מדובר רק בענייני ביטחון", גילה גורם המכיר היטב את הפרטים. "150 מזוודות זה המון. בדרך כלל ארבעה או חמישה אחוזים מהמזוודות לא מועלות לטיסה בגלל סיבות ביטחון או סיבות אחרות, אבל 15 אחוז בכל טיסה זה המון. זה מטורף. זה לא הגיוני".

"היה פה מחדל משום שלא נערכו כראוי לבדיקת המזוודות", הוסיף הגורם. "גרוע מכך, חלק לא מבוטל מהנוסעים לא ידע על כך. לא טרחו לעדכן אותם שלא יקבלו את המזוודות שלהם בנחיתה".

_OBJ

"יש סיבות ביטחוניות שגורמות לעיכוב, אבל במקרים הללו זה לא רק. המזוודות פשוט נותרו בחדר האחסון כשהנוסעים שעלו למטוס בטוחים שהמזוודות עלו לבטן המטוס", הסביר הגורם. "נגרמה עוגמת נפש גדולה לאותם נוסעים. יש כאלה ששמו שם תרופות או מכשירים מיוחדים שהם זקוקים להם בנחיתה והם לא עודכנו מראש שלא יקבלו את המזוודות. החברה התנהל בחוסר הגינות כלפי חלק מהנוסעים שהמזוודות שלהם נותרו בניו יורק מבלי לדעת על כך".

"ייתכן שחלק מהם היו מעדיפים לא לטוס, אם יש להם ציוד רפואי או משהו דחו, שהם זקוקים לו מבחינה בריאותית", הוא ציין. "יש פה זלזול של ממש בנוסעים, זו לא מזוודה אחת או שתיים זה 150 מזוודות. ההתנהלות של החברה כלפי הנוסעים הייתה רשלנית חד משמעית".

מאל על נמסר בתגובה: "מדובר בקבוצה גדולה שנחתה בשדה התעופה בניוארק לאחר איחור בטיסת קונקשיין איתה הגיעו מאורלנדו עם חברת תעופה זרה. מתוך רצון לסייע הוחלט לעכב את הטיסה על מנת לאפשר לנוסעים להגיע בזמן.  יחד עם זאת המזוודות הועברו לבידוק ביטחוני בשדה כמקובל, דבר שהוביל לכך שלא ניתן היה להעלות אותן בזמן לטיסה. הנוסעים עודכנו בנושא טרם המראתם ארצה. בנוגע לשאר הטיסות, מספר מזוודות לא הועלו לטיסה מסיבות ביטחוניות שהצריכו קיום בדיקה בשדה התעופה המקומי. גם במקרה זה עודכנו הנוסעים לגביהם הובהר כי המזוודה לא הועלתה למטוס. אנו מתנצלים  על אי הנעימות שנגרמה לנוסעים".