חשד: סירב לעזוב עם הטרקטורון ותקף. אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
"עצירה פתאומית בשיפוע תביא לאיבוד שליטה". טרקטורון בנהיגת שטח | צילום: רויטרס

באתרי הטיולים הזדעזעו היום לשמוע על תאונת הטרקטורון הקשה ובה התדרדרו אתמול זוג הורים ובנם לתהום ביער ביריה, שליד צפת.

"אין היום שום גוף בארץ שמפקח על אתרי טרקטורונים", מספרת יערית הילל, בעלת האתר "טרקטורוני היער והגולן" ומסבירה שאין מי שיוודא שלכל אתר ישנו רישיון עסק, ביטוח מתאים ותקני בטיחות הולמים.

"לצאת לטייל וליהנות בחופש זה חשוב", מסביר בונים גרוס, קצין בטיחות ותעבורה באתר, "אבל לפני שעושים זאת, כדאי להתקשר למקום ולברר קצת פרטים. משרד התחבורה לא מחייב אתרים להחזיק קצין בטיחות ולכן רצוי לבדוק אם יש אדם כזה. כדאי לוודא שלפני השימוש ברכב יהיה מדריך מוסמך שיעביר לכם הדרכה במקום ושיעשה איתם סיבוב ברכב כדי להתנסות בו לפני שאתם יוצאים לדרך. בנוסף, חשוב מאוד לדאוג שהסיור מלווה במדריך שמוביל את הקבוצות במסלול מסודר".

רשיון על רכב פרטי לא מספיק

הנסיעה בטרקטורון הדומה בצורתו לאופנוע שטח, או ברנג'ר הדומה יותר לרכב חקלאות וכולל חגורות בטיחות, מצריכים כמובן רישיון נהיגה של רכב פרטי, אבל אנשי המקצוע מסבירים כי גם רישיון הנהיגה שלכם לא מאפשר לכם להיות שאננים בנהיגה.

"למי שאין ניסיון ברכיבת שטח לא יכול להרשות לעצמו להשתולל", מדגיש גרוס, "בחלק מהמסלולים קיים שיפוע. אם אדם בולם בפיתאומיות בשיפוע, הטרקטורון או הריינג'ר יכול להחליק בקלות רבה, אז הנוסע פשוט יאבד שליטה. צריך לזכור, בטרקטורון אתה הרבה יותר חשוף לפגיעות מאחר ברכב פרטי והמשטח הוא אדמה וחצץ ולא אספלט ולכן חשוב להקפיד על הכלכלים שהמדריך קובע ולדאוג שכולם ישובים ולא עומדים בזמן הנסיעה".

תמיר, בעלי האתר "טרקטורני דישון" שבגליל העליון, מסביר כי "כדי לסובב א ת הכידון צריך הרבה מאוד כוח פיזי וגם המון רגישות. האגודל ביד ימין נמצא על מצערת הגז וביד שמאל עוצרים את הטרקטורון. הרבה מאוד אנשים מתבלבלים או נלחצים מזה ואז מתרחשות התקלות. בהדרכה המעשית, הסימולציה שאנחנו מעבירים לפני הנסיעה, אנחנו בוחנים את הביצועים של הנהג. יש אנשים שאין להם 'כישרון' לזה ולהם אנחנו לא מאפשרים לנסוע".

בקשו לראות את הביטוח בעיניים שלכם

בנוסף, תמיר מדגיש כי לא מספיק להתקשר לאתר לפני הגעתכם אליו. "ברגע שאתם מגיעים לאתר חשוב לוודא שיש לטרקטורון לוחית זיהוי צהובה. זה יראה שאין למקום מה להסתיר", אומר תמיר, "בחלק מהאתרים עושים למשל ביטוח רק לחלק מהטרקטורונים ובמקרה של תאונה מחליפים ביניהם. בטלפון כולם יגידו שיש להם ביטוח והכל בסדר. אני ממליץ לבקש לראות בעיניים שלכם את הביטוח של הטרקטורון בו אתם נוהגים ולוודא שמספר הרישוי שלו תואם".

מחפשים נסיעה בטוחה? תמיר מסביר כי גם שיירות ארוכות של טרקטורונים עשויות לגרום למחסור בפיקוח של איש מקצוע ולתאונות. "מקור להרבה מאוד בעיות הוא שבהמון אתרים מוציאים שיירה של 20 טרקטורונים עם מדריך אחד ואז יש מספיק אנשים שישתוללו", הוא מסביר, "אנחנו ממליצים על מדריך צמוד לכל 3-4 טרקטורנים ועל שמירת מרחק של מינימום 5 מטרים בין כל טרקטורון כדי להמנע מענן אבק וכדי שיהיה זמן מספיק לבלימה. דבר חשוב ואחרון הוא כמובן הקסדה, שהיא חובה על פי חוק בנסיעה בטרקטורון".