בזמן שיש מי שמחפשים קיצורי דרך באקדמיה, ודוגלים בכך שבימינו מה שחשוב זה הניסיון המעשי – יש מי שמאמינים שידע זה כוח ומוכיחים את זה כבר עשרות שנים. אז איך נראות 101 שנות לימוד במצטבר? התשובה המלאה בכתבה שלפניכם.

"להפסיק ללמוד זה כמו להפסיק לנשום" 

אריה גלר, במקור מפולין, כיום מתגורר בתל אביב. 

גיל ומספר שנות לימוד: בן 83, מתוכן 26 שנות לימוד.

אריה גלר (משמאל) מקבל את התואר הרביעי שלו מפרופ' יובל אלבשן (צילום: יחסי ציבור)
אריה גלר (משמאל) מקבל בביתו את התואר הרביעי שלו מפרופ' יובל אלבשן, בטקס אישי בעקבות הקורונה | צילום: יחסי ציבור

מה למדתי לאורך השנים? "השנה סיימתי תואר שני במשפט בקריה האקדמית אונו. בנוסף אני בעל תואר ראשון, שני ודוקטורט בהנדסה אזרחית – בטכניון, עברתי 5 השתלמויות מקצועיות בחוק המרכזים לאורך השנים, קורס גישור ביחידה ללימודי חוץ באוניברסיטת תל אביב וכן לימודי תואר במנהל ציבורי באוניברסיטת תל אביב שנאלצתי להפסיק באמצע מסיבות רפואיות. בקרוב מתחיל לימודי תואר ראשון ליהדות בקרית האקדמית אונו".

מתי הבנת שאתה "מכור ללימודים"? "אני לא מגדיר את עצמי כמכור ללימודים, אלא כאדם סקרן והישגי מטבעי. זו לא התמכרות אלא סיפוק סקרנות, פריצה לתחומים חדשים ורצון להבין תופעות וסוגיות שנתקלתי בהן בעבודה – ורק כעת אחרי הלימודים אני מבין אותן לאשורן. במקרה שלי, ללימודי המשפטים היה מניע נוסע וזה הגשמת החלום שהיה לי כשהייתי צעיר. עליתי מפולין, ניצול שואה מגטו קראקוב ובישראל רציתי ללמוד משפטים, אלא שאמי בגלל זוועות המחלמה רצתה שיהיה לי מקצוע שלא יהיה תלוי מיקום ושאוכל לעבוד בו מכל מדינה – לכן ביקשה שאלמד הנדסה".

"אני עוד מהדור שהיה מכבד את רצון ההורים והחלטנו שארשם במקביל ללימודי משפטים וגם ללימודי הנדסה ולאן שאתקבל – שם אלמד. רצה הגורל שהתקבלתי לשני החוגים, אבל לאור ההבטחה שלי לאמא נרדמתי להנדסה. עשרות רבות של שנים אחר כך, סגרתי את המעגל וסיימתי לימודי משפטים בקריה האקדמית אונו ודיקאן הפקולטה פרופ' יובל אלבשן הגיע אליי הביתה לטקס פרטי ומרגש, בעקבות הקורונה".

מה הלימודים נותנים לך? "בגיל צעיר, הפנייה לאקדמיה הייתה כדי לרכוש מקצוע, להתקדם ולהתפרנס. בשלבים מאוחרים יותר, בעיקר משלב הדוקטורט, התחילה תקופה קשה מאוד בריאותית והתמודדתי עם ארבעה ניתוחי סרטן שונים. חוץ מרשימה של רופאים, תורים, תרופות וביקור בבית המרקחת לא הייתה לי סיבה אמיתית או אג'נדה לקום בבוקר. ברגע שהתחלתי ללמוד, הלימודים החזיקו אותי חי על פני המים. היו לילות שהיתי מתעורר, מרגיש מעט טוב יותר וישר הולך למחשב ולומד. זה נתן לי את החמצן, את הפוש להמשיך".

איך הסביבה מגיבה על העובדה שאתה כל הזמן לומד? "לא הייתי יכול לעשות את זה בלעדיהם. לומר שהסביבה תומכת מאוד, זה ממש בלשון המעטה. ברור שאדם בגילי לא יכול לעשות את זה ללא התמיכה, הדחיפה והפירגון שהוא מקבל בבית. זכיתי באישה שנותנת לי את כל העטיפה החמה להצליח. בנוסף יש לי משפחה נהדרת, שני ילדים וחמישה נכדים שאני מקווה שעבורם אני מהווה גאווה ודוגמא אישית".

האם זה באמת משתלם ללמוד כל כך הרבה? "התואר הראשון בהנדסה אזרחית נתן לי מקצוע והוא השתלם כלכלית. את יתר התארים והלימודים עשיתי בשביל הנפש ולא כדי להוסיף אגורה לשכר. הם השתלמו מבחינת ההרגשה, העניין האישי והתחושה הפנימית. את הדוקטורט עשיתי בגלל התועלת הלאומית לניצול טוב יותר של פסולת ומי ביוב. הדוקטורט הוכיח מי אני כאיש מקצוע".

יצא לך לחשוב פעם שאולי אתה מגזים? שכדאי להפסיק? "ואז מה? לחכות שיגיעו מחברה קדישא? להפסיק ללמוד זה כמו שתשאלי אותי אם כדאי להפסיק לנשום".

האם כל אחד צריך ללמוד כל כך הרבה? למי זה מתאים? "פרופסור ליבוביץ' עשה שבעה דוקטורטים, לעומתו בכלל לא הלכתי ללמוד. ללמוד לאורך שנים זה מאוד אישי. הגעתי למסקנה שלימודים בגיל מבוגר מחזיקים את תאי המוח במצב טרי יותר, מפעילים אותם יותר, זו ממש התעמלות למוח. מהבחינה הזו כדאי לכל מי שמסוגל – ללמוד. לא חייבים לעשות דוקטורט, העיקר להפעיל את המוח".

מה צריך בשביל להיות "סטודנט נצחי"? "צריך כוח. לא יעזור, בגיל 82 להיכנס פעמיים בשבוע לרכב, לנסוע לקמפוס ולשבת שעות בכיתה זה לא קל. שנית, צריך סקרנות נצחית, כי אם אתה לא סקרן ואין לך עניין - אז שום דבר לא יחזיק אותך בקמפוס. בנוסף לאלו צריך את התנאים הכלכליים המינימליים, זה לא בשמיים אבל זה חלק מהתקציב".

לסיכום - האם כל המאמץ שווה את זה? "אם לא היה שווה את זה לא הייתי עושה את זה, בעיני זה שווה מאוד. בסופו של דבר זה מאוד סובייקטיבי: עבור אחד טיול בהרי ההימלאיה יספק את הסקרנות שלו – לי זה נותן את הטעם לחיים".

"הלימודים עוזרים לצמצם את הפער ולשבור את תקרת הזכוכית"

ד"ר עביר מחמוד ותד, מכפר גת, המשולש.

גיל ומספר שנות לימוד: בת 45, מתוכן 30 שנות לימוד.

ד"ר עביד ותד (צילום: אלון חן)
"הלימודים הם מקור לכוח והעצמה אישית". ד"ר עביד ותד | צילום: אלון חן

מה למדתי לאורך השנים? "את מרבית התארים שלי עשיתי במסגרת הטכניון. בצעירותי עשיתי תואר ראשון ושני בהנדסה אזרחית בטכניון עם התמחות בהנדסת תחבורה ודרכים, תואר ראשון, שני ודוקטורט בפקולטה לחינוך, מדע וטכנולוגיה בטכניון. בנוסף עשיתי פוסט דוקטורט במסגרת האוניברסיטה הפתוחה בנושא פיתוח מיומנויות יסוד של אוריינות דיגיטלית: שיפור הוראת השפה העברית לדוברי עברית ולדוברי ערבית באמצעות שימוש מושכל בספרים ותכנים דיגיטליים. כיום אני דיקנית הפקולטה למדעים במכללת אלקאסמי".

מתי הבנת שאת "מכורה ללימודים"? "מהילדות הבנתי שלימודים הם מקור לכוח והעצמה אישית".

מה הלימודים נותנים לך? "בתחום הרגשי אני מרגישה שהלימודים נותנים לי סיפוק, גאווה, עוצמה ומסוגלות עצמית גבוהה. אני מאמינה בעצמי וביכולות שלי. מבחינה תעסוקתית הם תרמו לי בקידום בעבודה, הגעה לתפקידים בכירים ואינטראקציה עם אנשים בכירים בתחום ההתמחות בארץ ובעולם. גם בתחום החברתי אני מרגישה את התרומה שלהם. אני זוכה להרבה כבוד והערכה גבוהה מאחרים".

איך הסביבה מגיבה על העובדה שאת כל הזמן לומדת? "הסביבה תומכת ומעצימה, בעיקר אבא שלי שמלווה אותי מהילדות עד היום, תומך ומייעץ בנוסף למשפחה ולילדים".

האם זה באמת משתלם ללמוד כל כך הרבה? "נשים בחברה הישראלית בפרט, ובעולם בכלל, סובלות תמיד מאפליה. התואר האקדמי והלימודים עוזרים לנשים לסגור את הפער בין נשים לגברים בכל המישורים ולשבור את תקרת הזכוכית, בין אם זה באקדמיה, בתעשייה, במישור הציבורי או בפוליטיקה. זה שווה כל השקעה של מאמץ, כסף וזמן".

יצא לך לחשוב פעם שאולי את מגזימה? שכדאי להפסיק? "בכלל לא, להפך. אני מאמינה שהלימודים מעצימים את הבן אדם, פותחים לו דלתות, ידע ומיומנויות".

האם כל אחד צריך ללמוד כל כך הרבה? למי זה מתאים? "לדעתי לא. זה תלוי במאפיינים של האישיות ובמטרות שכל אחד מציב לעצמו בחיים".

מה צריך בשביל להיות "סטודנטית נצחית"? "קודם כל מוטיבציה ללמידה מסוגלות עצמית, התמדה וסבלנות".

לסיכום - האם כל המאמץ שווה את זה? "בוודאי, שווה מאוד. היום בעידן המאה ה-21, רכישת הידע בדיסציפלינות שונות ופיתוח מיומנויות הם סוד ההצלחה בחיים לקידום בקריירה".

"עשיתי ויתורים על דברים אחרים, אבל זה שווה את זה"

עו"ד יעקב שטרן, מגבעתיים.

גיל ומספר שנות לימוד: בן 33, מתוכן 22 שנות לימוד.

עו"ד יעקב שטרן  (צילום: עזרא פטל)
"מי שאין בו את אהבת הלימודים והסקרנות, סתם מתיש את עצמו". עו"ד יעקב שטרן | צילום: עזרא פטל

מה למדתי לאורך השנים? "במהלך השנים התחלתי לימודי תואר ראשון בלוגיסטיקה וכלכלה באוניברסיטת בר אילן אך עזבתי באמצע השנה השנייה כי לא התחברתי. סיימתי תואר ראשון במשפטים ובוגר מרכז אונו למשפט חברתי קליני בקריה האקדמית אונו, בוגר תואר שני בממשל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בר אילן ובשלבי סיום של התואר השני במשפטים במסלול משפט ציבורי באוניברסיטת תל אביב. בנוסף אני בוגר היחידה לתקשורת ועיתונאות בבית הספר לתקשורת של אוניברסיטת בר אילן, כלימודי תעודה, מגשר מוסמך מטעם לשכת עורכי הדין בישראל ובוגר הכשרת מדריכי טיולים במערכת החינוך במסגרת 'תו תקן'. כיום אני עורך דין בתחומי המשפט המנהלי וחבר מועצת העיר גבעתיים בהתנדבות".

מתי הבנת שאתה "מכור ללימודים"? "במהלך התואר הראשון 'נדלקתי' על האפשרות לצבור ידע ולהרחיב אופקים בצורה משמעותית ומקיפה ומאז אני שם".

מה הלימודים נותנים לך? "התמקצעות, ידע, השכלה רחבה ואינטרדיסציפלינרית ויכולת להתפתח לכיוון מקצועי אחד או מספר כיוונים במקביל".

איך הסביבה מגיבה על העובדה שאתה כל הזמן לומד? "האמת שמרבית הסביבה המקצועית והחברתית מעריכה ומפרגנת מאוד, יש מיעוט שלא מבין מה העניין והצורך בזה. לא נורא".

האם זה באמת משתלם ללמוד כל כך הרבה? "בגדול כן. ידע נותן הבנה, מקצועיות ויכולת השפעה. נכון שלא בכל דבר ולא בכל זמן, אבל אני בהחלט משתמש בכלים ובמיומנויות שרכשתי ולמדתי במסגרת התפקידים המקצועיים השונים שמילאתי במגזר הציבורי ובמגזר השלישי. יחד עם זאת ההוצאה הכלכלית הנגזרת מכך היא גבוהה מאוד ומכבידה, וכן הזמן הרב והאנרגיה שהלימודים דורשים. עשיתי ויתורים על דברים אחרים כמו הוצאות פנאי, נסיעות לחו''ל ועוד, גם מלגות בהחלט קצת עזרו".

יצא לך לחשוב פעם שאולי אתה מגזים? שכדאי להפסיק? "האמת שכן, אבל לאו דווקא מהמקום שזה לא נצרך או לא חשוב, אלא מהכיוון של להתמקד ב'גובה' ולא ב'רוחב'. כלומר אולי עדיף לקחת תחום דעת ולהתכנס אליו הכי עמוק שאפשר, מאשר מספר רב של תחומים והכשרות. זה כנראה יהיה הכיוון שלי להמשך שעוד יבוא".

האם כל אחד צריך ללמוד כל כך הרבה? למי זה מתאים? "לא. מה שחשוב שתלמד תחום שאתה אוהב ומתחבר אליו עם עדיפות גבוהה למה שאתה רוצה ומתכוון לעסוק בו כאיש מקצוע בעתיד. מעבר לכך – כדאי ללמוד עוד ועוד רק כל עוד אתה אוהב את זה ומתחבר לזה. מי שאין בו את אהבת הלימודים והסקרנות, סתם מתיש את עצמו".

מה צריך בשביל להיות "סטודנט נצחי"? "יכולת לשבת הרבה זמן על החלק האחורי. וברצינות? לאהוב לחקור וללמוד".

לסיכום - האם כל המאמץ שווה את זה? "חד משמעית כן! שמעון פרס ז''ל אמר פעם משפט יפה שטוען שכמו שיש חדר כושר לפיתוח הגוף - יש גם חדר כושר לפיתוח המוח. במקור הוא אמר את זה על לימוד התורה אבל אני חושב שזה חל גם על הלימודים באקדמיה. אני מאוד מתחבר לזה. בסופו של דבר, למרות הקושי והעלויות, כל אחד שמתעניין בתחום שהוא רוצה ללמוד ולהשקיע בו – יכול להצליח".

"מאז שסיימתי את התיכון, בערה בי התשוקה להמשיך ללמוד"

מישלין ריזקאלה, מלוד.

גיל ומספר שנות לימוד: בת 43, מתוכן 23 שנות לימוד.

מישלין ריזקאלה (צילום: צילום משפחתי)
"חשה אחריות להתעדכן כל העת ולהרחיב את הידע ואת ארגז הכלים שברשותי". מישלין ריזקאלה | צילום: צילום משפחתי

מה למדתי לאורך השנים? "תואר ראשון ושני בחינוך לגיל הרך ותעודת הוראה נוספת בחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך. בנוסף לאורך השנים אני לומדת קורסים פיתוח מקצועי שונים כמו הדרכה באומנות, הדרכה פדגוגית, קורס חונכות סטודנטים, קורס אוריינות לגיל הרך ועוד. הלימודים לקורסי הפיתוח המקצועי התקיימו במסגרת תוכניות להשתלמויות מורים, פסג"ה ועוד. מכל שנה מאז גיל 20 למדתי לתואר או קורס השתלמות מקצועית".

מתי הבנת שאת "מכורה ללימודים"? "מאז שסיימתי את לימודיי בתיכון, בערה בי התשוקה להמשיך ללמוד, להתפתח מקצועית ולהרחיב את תחומי הידע שלי. בכל שנה לקראת תחילת שנת הלימודים האקדמית אני מרגישה שחסר לי עוד ידע וכל עניין הלימודים חסר לי. יוצא שאני מתחילה לגלוש באתרי לימודים ולחפש את הקורס, התואר או ההשתלמות שימלאו אותי. מהניסיון שלי בעולם האקדמיה הבנתי כמה חשוב לי לבחור כל פעם מחדש מוסד לימודים שיעניק לי את הידע המקצועי ביותר, עם רמה פדגוגית ומקצועית גבוהה".

מה הלימודים נותנים לך? "אנחנו חיים בעולם דינמי, משתנה ומאתגר. מבחינתי חינוך הוא שליחות וכאשת חינוך אני חשה אחריות להתעדכן כל העת ולהרחיב את הידע ואת ארגז הכלים שברשותי, כדי שאוכל לספק לתלמידיי את שיטות הלמידה החדשות והיצירתיות ביותר. כמו כן, בזכות הלימודים חל גידול בשכר ובתנאי העבודה שלי, אך לא זו הסיבה שהניעה אותי להמשיך וללמוד. הרווח הגדול ביותר מבחינתי הוא העניין הרגשי. הלימודים ממלאים אותי, מעשירים את עולמי הפנימי ומרחיבים את המעגל החברתי ואת ההיכרות עם עמיתים מתחומי עניין משותפים. ללימודים בקמפוס יש גם רווח חברתי - אני נהנית להרגיש שוב כסטודנטית שמסתובבת במסדרונות עם מחשב נייד ותיק, יושבת בהפסקות בקפיטריה, לצידם של סטודנטים צעירים".

"נוסף על היותי סטודנטית, אני מנהלת גן ואם לילדים, אבל ביום שאני יוצאת ללימודים כל המשפחה יודעת שזה היום שמיועד רק לי ומבחינתי זאת יציאה מהשגרה והתרעננות. אחד היתרונות הבולטים בלימודים הוא שהילדים שלי מגיל צעיר התחנכו לעצמאות ולגילוי אחריות".

איך הסביבה מגיבה על העובדה שאת כל הזמן לומדת? "בני המשפחה והסביבה תומכים ומעריכים מאוד את היכולות שלי לנהל במקביל בית, לעבוד במשרה מלאה וגם לממש את עצמי. יש גם את הצד השני של אלה שמבינים פחות את הלהט שלי ללמוד ודוחקים בי לקחת פסק זמן ולהשקיע בדברים אחרים. הם לא מבינים שזה לא מעייף אותי, אלא רק ממלא אותי".

האם זה באמת משתלם ללמוד כל כך הרבה? "לימודים דורשים גם השקעה כלכלית, אבל זה מעולם לא היה השיקול שלי. הכול עניין של סדרי עדיפויות. יש המעדיפים להשקיע בקניות, בבילויים, במסעדות יוקרה ובטיולים בעולם, אבל הרחבת הידע והלימודים הם שממלאים אותי ומעשירים את חיי".

יצא לך לחשוב פעם שאולי את מגזימה? שכדאי להפסיק? "השנה, בפעם הראשונה, לקחתי פסק זמן של שנה משיקולים כלכליים, כדי לסייע לשני ילדיי הבוגרים במימון הלימודים האקדמיים שלהם - אולם בקרוב מאוד אני מתכננת להמשיך הלאה ללימודי תואר שלישי בתחום החינוך לגיל הרך".

האם כל אחד צריך ללמוד כל כך הרבה? למי זה מתאים? "למידה דורשת השקעה עצומה ומחויבות אישית, שבאה על חשבון דברים אחרים, כך שזה לא מתאים לכל אחד. זה מתאים בעיקר למי שהתשוקה לידע וללימודים בוערת בו וממלאת אותו".

מה צריך בשביל להיות "סטודנטית נצחית"? "רצון, אמונה, אהבה, תעוזה ויכולת תיעדוף".

לסיכום - האם כל המאמץ שווה את זה? "שווה מאוד. הלימודים ממלאים אותי וגורמים לי לדחף קבוע להמשיך וללמוד".

לכל כתבות המגזין>>