רגע לפני תחילת שנת הלימודים, כשההתרגשות בשיאה, הצוותים החינוכיים נערכים במלוא הכוח לשנה הקרובה ולאתגרים שהקורונה תביא עמה. ומה הדרך הטובה ביותר להתכונן לאתגר, מאשר לתרגל אותו כסימולציה מוחשית שמדמה את המציאות אחד לאחד? בדיוק מתוך רעיון זה, הוקם לאחרונה מרכז "כיתקטיקה", מרכז סימולציות ראשון מסוגו בארץ לצוותי חינוך בירושלים. "היה מדהים לראות ולשמוע את התרחיש עצמו, ועוד יותר את הניתוח ויצירת התובנות והכלים איתם יצאנו הלכה למעשה", מספר זהר אליהו, מנהל בית הספר "פרנקל" בעיר.

כחלק מהפעילות במרכז, כל צוות חינוכי בוחר סיטואציות מורכבות עמן הוא מתמודד בחיי היום יום והמרכז מכין עבורו סימולציה ייחודית המותאמת לצרכיו. לדוגמה, הצוות של ביה"ס פרנקל בחר להתמודד עם סימולציה שמדמה בעיות משמעת. "בחרנו בבעיות 'פשוטות' יחסית וביקשנו להעמיק ולהרחיב את מנעד התגובות שיהיו לכל איש צוות, מתוך חשיבה על נהלים ושפה בטוחה ומשותפת שאנחנו מייצרים ממילא בבית הספר", מסביר אליהו.

הזדמנות לחזק את המקצועיות של חברי הצוות


את הסימולציה מציגים שחקנים מקצועיים כשבמקביל צוותי החינוך מצולמים בעת ההתמודדות, ובסיום צופים בעצמם ומנתחים את ההתמודדות יחד עם הצוות החינוכי. "זו הייתה הזדמנות לחברי הצוות לחזק את המקצועיות שלהם, תוך שיכלול יכולת ההקשבה לתלמידים, להורים ולעצמם", מספר אליהו ומדגיש, "ההבנה שהתגובה שלנו לאירועי התנגדות היא קריטית ביצירה של שפה בית ספרית. חוסן אישי נבנה מתוך מודעות ובטחון של התלמידים בעצמם ובאנשי הצוות, דרך דיאלוג מצמיח שגורם לנו להכיר שוב בחוזקות וביכולת שלהם להוביל שינוי של ממש בילדים, ולקדם את תחושת המוגנות של התלמידים ולא פחות של אנשי הצוות".

כיתקטיקה (צילום: חננאל בן הראש)
הזדמנות לחזק את המקצועיות של חברי הצוות | צילום: חננאל בן הראש

כחלק מהסימולציה, הם חידדו את דרכי ההתמודדות עם הסיטואציות הללו. "התייחסנו לנוהל טיפול באירוע חריג, בהבנה שכל אירוע כזה דורש התייחסות גם למעגלים נוספים חוץ מהילד שנפגע והילד שפגע ויחד לראות כיצד אפשר לפתור את הבעיה", הוא מסביר, "ניסחנו שוב את הכלל 'סור מרע ועשה טוב', בו עוצרים יחד עם התלמידים ומעודדים אותם לשיח, מבררים מה קרה מבחינתם, מכירים בתחושות וברגש, עושים סדר בהקשבה אמפטית ושואלים את התלמידים מה היו רוצים לעשות ומה הם צריכים בכדי לעשות שינוי".

לדבריו, דרכי ההתמודדות שלהם מאפשרת לתלמידים להרגיש שותפים לתהליך. "הצוות המדהים של פרנקל שיתף ברחשי הלב, בזמן של התמודדות לא פשוטה, וניסח מחדש דרכים להתמודדות אמפטית שמציבה גבולות ברורים, לא מוותרת, אך גם נותנת מקום לתלמידים, לקשיים ולחוזקות של התלמידים", הוא מספר ומדגיש, "כך גם מגייסים אותם לקחת אחריות, להרגיש שייכים ושותפים, גם אם התלמיד עדיין נמצא בדרך".

בואו להתנסות בחוויית סימולציה ייחודית>>

לדאוג לחוסן הנפשי והרגשי של הצוות והתלמידים

בית הספר רעות של האגודה לקידום החינוך בחרו להתמודד עם סיטואציות שמאפיינות את האתגרים במשבר הקורונה. "אנחנו בתקופה מטורפת כבר למעלה משנה וחצי. המציאות משתנה לבקרים ויש קצב שלא ידענו כמותו", מסבירה אילנית ברוכי, מנהלת חטיבת הביניים, "החוויה הזו היא עוד כלי, עוד דרך לראות שגם אם המציאות מוטרפת יש עוגנים ודרכים נכונות להתמודד".

ההחלטה לבחור את הסימולציות הללו הגיעה לאחר מחשבה ארוכה. "היה ממש תחקיר ושיח שמכין לקראת מה הולכים. ביצענו שיחת איתור צרכים וחשיבה מקיפה כדי להחליט איזה אירוע או סיטואציה נביא לסימולציה וננתח", היא מסבירה ומוסיפה, "הצוות חווה חוויה מדהימה. יצאנו עם ארגז כלים להמשך עבודה ובנינו כיוון נוסף של רכישת מיומנויות שהצוות יוכל להתמודד עמן ביום יום".

ברוכי רואה חשיבות רבה בביצוע הסימולציה דווקא בתקופה זו. "מערכת החינוך זה אחד העוגנים הגדולים שיש נו, גם כשיש שינויים לבקרים. המטרה המשותפת של כולנו היא לדאוג לחוסן הנפשי והרגשי של הצוות והתלמידים ולספק כמה שיותר ביטחון וחוויה טובה של ביחד", היא מסבירה ומדגישה, "גם כשהיו התמודדויות ועוד יהיו, נדע להתמודד איתן בהרבה חוסן, נחת ושלווה גדולה".

שניהם מסכימים כי הסימולציה העצימה את הצוותים ולימדה אותם רבות. "הצוות נפלא, קשוב ומקצועי, החל מהתחקיר על נושא הסדנה, דרך האירוח, הדאגה לפרטים, ההנחייה, השחקנים הנפלאים (הרגישים והמצחיקים) וחילוץ של תובנות וכלים, אפשרויות תגובה, לימוד וצמיחה שחיזקו את השפה המשותפת בצוות, ועוד יהדהדו בנו בהמשך", מסכם אליהו ואליו מצטרפת גם ברוכי, מנח"י לא מפסיקים להשקיע ולחשוב כל הזמן מחוץ לקופסא, הם תמיד דואגים לפיתוח המקצועי של המנהלים והצוות".