אוניברסיטה חדשה בישראל: המועצה להשכלה גבוהה הכירה היום (שלישי) באופן רשמי במרכז הבינתחומי בהרצליה כאוניברסיטה חדשה בישראל. המוסד האקדמי היוקרתי ישנה את שמו ל"אוניברסיטת רייכמן", על שמו של מייסד ונשיא המוסד האקדמי, פרופ' אוריאל רייכמן.

החלטת המל"ג להכיר במוסד כאוניברסיטה התקבלה על סמך דוח שהגישה ועדה מיוחד שמונתה על ידה, והמליצה פה אחד וללא כל הסתייגות לקבל את ההחלטה. בין היתר כתבו חברי הוועדה: "המרכז הבינתחומי מתאים להיות אוניברסיטה, תוך הבטחת רמה אקדמית מחקרית מעולה העומדת בסטנדרטים מספקים לאוניברסיטה". עוד נכתב בדוח כי "הצטרפותו של המרכז הבינתחומי בהרצליה לשדרת אוניברסיטאות המחקר של ישראל תביא כבוד למדינה ולמערכת ההשכלה הגבוהה שלה".

המרכז הבינתחומי בהרצליה, ארכיון (צילום: חדשות 2)
צילום: חדשות 2

הדוח שהוגש למל"ג וקרא להכיר במוסד כאוניברסיטה מצטרף לשורת דוחות נוספים ששיבחו בשנים האחרונות את כשירותו האקדמית של המרכז הבינתחומי. בין היתר התבססו הדוחות על רמת המחקרים המתקדמים הנערכים בו וכן את כשירותו להסמיך לתארי דוקטורט. בוועדה לקחו חלק מומחים מאוניברסיטאות מובילות בעולם, ועל בסיס המלצותיהם הוסמך המוסד להעניק תארי דוקטורט במשפטים, במדעי המחשב ובפסיכולוגיה.

המרכז הבינתחומי בהרצליה הוקם על ידי פרופ' אוריאל רייכמן לפני 27 שנים, במודל אוניברסיטאות העילית האמריקניות. חזונו של רייכמן היה להפוך לאוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל – על ידי הקמת מוסד אקדמי מוכר ועצמאי, הפועל ללא כוונות רווח אשר אינו תלוי בתקצוב המערכת הציבורית-ממשלתית ופעילותו ממומנת משכר הלימוד של הסטודנטים ומתרומות.

אוריאל רייכמן (צילום: פלאש90)
צילום: פלאש90

במוסד הבינתחומי לומדים כיום כ-8,300 סטודנטים ומאז הקמתו סיימו את לימודיהם בו כ-32 אלף בוגרים. במוסד 10 בתי ספר, המציעים מסלולי לימודים לתארים ראשון, שני ושלישי במנהל עסקים, ממשל, תקשורת, כלכלה ועוד. המרכז הבינתחומי הוא המוסד האקדמי הבין-לאומי ביותר בישראל ולומדים בו יותר מ-2,200 סטודנטים מ-90 מדינות.

ראש הדירקטוריון במרכז הבינתחומי, חתן פרס ישראל למשפט, שר החינוך ויו"ר המל"ג לשעבר, פרופ' אמנון רובינשטיין, אמר: "הפיכת הבינתחומי הרצליה לאוניברסיטה היא אבן דרך חשובה בהתפתחות מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. בכך מצטרפת ישראל לרשימת המדינות שבהן פועלים לצד מוסדות מתוקצבים של המדינה גם מוסדות עילית פרטיים מעולים. מאז הקמתו תרם הבינתחומי תרומה משמעותית להשכלה הגבוהה בישראל, בחדשנותו ובייחודו, ובאופן שבו איתגר והמריץ את המוסדות הוותיקים יותר".

טקס בוגרים, בינתחומי (צילום: עדי כהן צדק)
טקס בוגרים בבינתחומי, ארכיון | צילום: עדי כהן צדק

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות, אמר בתגובה להכרה במרכז הבינתחומי כאוניברסיטה: "אנחנו מאמינים כי מוסדות ההשכלה המתוקצבים, המאפשרים מוביליות חברתית, הם אלו שצריך לחזק כדי לאפשר הזדמנות שווה להשכלה גבוהה בקרב צעירי ישראל. יחד עם זאת, רמת ההוראה המרשימה, התפתחות המחקר, החשיבה היזמית והחיבור למרחב התעסוקתי הקיימים במרכז הבינתחומי, בהובלת פרופסור רייכמן, ראויים לכל שבח וחשוב שהמדינה תכיר בהם באופן רשמי".